Sunday, August 28, 2011

Memahami isi Quran bukan hak ustaz sahaja


KITA sedang berada di hujung Ramadan, bulan turunnya al Quran, kitab suci dari Allah SWT yang menjadi asas kepada pembentukan dan pengukuhan iman. Di dalamnya juga terkandung segala perintah dari Yang Maha Berkuasa supaya ditaati oleh mereka yang bertakwa.

Ia juga membawa rahmat, keberkatan dan menjadi penawar kepada orang-orang yang beriman. Di dalamnya terkandung petunjuk kepada jalan lurus yang akan menjadi kompas kepada manusia untuk bertemu dengan Yang Maha Suci pada hari kebangkitan dengan hati yang paling gembira dan tiada tolok bandingannya dengan sebarang rasa gembira yang manusia boleh kecapi di dunia ini.

Wajar Quran dibaca dan difahami sehingga rohnya meresap ke dalam jiwa sebagaimana yang dilalui oleh Rasulullah SAW.

Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) akan Al Quran sebagai roh dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Quran) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya sesiapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) benar- benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus. - As Syuraa 42: 52

Berapa ramaikah umat Islam yang benar-benar menjiwai al-Quran? Sesungguhnya Quran itu diwahyukan kepada Rasulullah dalam bentuk roh yang meresap ke dalam jiwa baginda. Ia hanya diterbitkan dalam bentuk buku pada zaman Saidina Othman bin Affan, khalifah keempat. Kita umat Muhammad juga wajar menyemadikan roh Quran dalam jiwa kita, bukan sekadar menatap teks fizikalnya.

Quran bukannya karangan manusia, sebagaimana tuduhan sebilangan besar kaum Quraisy terhadap Nabi Muhammad SAW apabila baginda menyebarkan dakwah dengan membacakan ayat-ayat Quran. Ia diturunkan dalam bahasa Arab kerana baginda adalah orang Arab dan kelompok awal yang didakwah adalah bangsa Arab.

Demi Kitab (Al Quran) yang menyatakan kebenaran. Sesungguhnya Kami menjadikan Al Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memahami(nya). - Al Zukhruf 43: 1, 2

Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu (wahai Muhammad), agar kamu dapat memberi khabar gembira dengannya kepada orang-orang yang bertakwa, dan agar kamu memberi amaran dengannya kepada kaum yang degil dalam kekufuran. - Mariam 19: 97

Maka apabila Islam dikembangkan kepada orang Melayu di Nusantara, Quran tetap dibaca dalam bahasa Arab sehingga ke hari ini. Disebabkan kebanyakan kita tidak memahami bahasa Arab, maka kita sangat bergantung kepada ustaz-ustaz yang belajar agama dalam bahasa Arab untuk memberikan penerangan.

Bagaimanapun kemudian timbul kesedaran di kalangan sebilangan ulama Melayu di Nusantara dan pihak berkuasa agama untuk menterjemah dan menafsir Quran ke dalam bahasa Melayu. Di Malaysia, diterbitkan secara rasmi kitab ''Tafsir Pimpinan Ar Rahman Kepada Pengertian Al Quran'' yang lebih dikenali sebagai Tafsir Ar-Rahman.

Tafsir Ar-Rahman diterjemahkan oleh Allahyarham Syeikh Abdullah bin Muhammad Basmih dan disemak oleh Allahyarham Haji Muhamad bin Haji Ibrahim, Mufti Kelantan. Kitab terjemahan Quran ini mula diterbitkan pada 1968 dan diulang cetak banyak kali. Ia diperakui oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sebagai terjemahan Bahasa Melayu yang autoritatif.

Pada hari ini, selain Tafsir Ar-Rahman terdapat banyak lagi kitab terjemahan al-Quran termasuk terjemahan dari Indonesia yang boleh dibeli dari mana-mana kedai yang menjual buku agama.

Bagaimanapun harga kitab-kitab terjemahan ini agak mahal. Paling murah yang bersaiz poket berharga RM30. Bersaiz sederhana adalah RM60 ke atas. Tentulah ia memberatkan mereka yang kurang mampu. Kerajaan dan pihak berkuasa agama wajar menerbitkan kitab-kitab terjemahan dengan harga subsidi yang mampu dibeli oleh mereka yang kurang berkemampuan. Duit zakat asnaf fisabilillah boleh digunakan untuk tujuan ini.

Jika kita mengambil iktibar bahawa turunnya Quran dalam bahasa Arab supaya difahami oleh Rasulullah dan bangsa Arab, tentulah membacanya dengan tujuan memahami menjadi soal yang amat pokok. Memanglah membacanya dalam bahasa Arab tetap memberikan pahala kepada si pembaca, tetapi adakah itu sahaja tujuan al-Quran diturunkan kepada manusia.

Memahami

Bagaimanapun membaca dan memahami belum menjadi amalan orang-orang Melayu. Dari kecil kita hanya diajar membaca dalam bahasa Arab dengan penekanan kepada tajwid. Hanya apabila meningkat separuh umur, sebilangan kita berasa perlu memahaminya. Disebabkan kebanyakan kita tidak mengerti bahasa Arab, alternatifnya ialah membeli kitab terjemahan yang agak membebankan bagi mereka yang kurang mampu.

Entah kenapa, di masjid-masjid juga hanya terdapat naskah terjemahan yang amat terhad bilangannya. Malah di Masjid Negara sendiri, hamba tidak jumpa naskah terjemahan ketika singgah bersolat Zohor di awal Ramadan. Barangkali yang ada sedang dibaca oleh orang lain atau tersorok dalam almari berkunci.

Hamba tidak faham kenapa kebanyakan masjid hanya menyimpan tiga atau empat naskah terjemahan dalam almari berbanding naskah berbahasa Arab yang berkepuk-kepuk banyaknya. Barangkali jawatankuasa masjid berpendapat jemaah hanya perlu mencari pahala dengan membaca naskah bahasa Arab. Soal kefahaman biarkan ustaz dan imam sahaja yang menerangkan dalam ceramah selepas solat yang lazimnya boleh dibilang jumlah hadirin. Kebanyakan yang hadir, pula sudah beruban.

Barangkali, disebabkan kurang faham atau langsung tidak faham, maka kadar zina dan anak luar nikah semakin meningkat di negara kita ini. Berapa ramaikah remaja kita yang pernah membaca dan memahami ayat-ayat yang melarang perbuatan zina?

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, maka sebatlah tiap-tiap seorang daripada keduanya seratus kali, dan janganlah rasa belas kasihan kepada mereka mencegah kamu daripada (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat; dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang yang beriman. - An Nuur 24: 2

Begitu beratnya kesalahan berzina di sisi Allah sehinggakan pesalah wajib dihukum sebat 100 kali. Disebabkan kita tidak melaksanakan hukum hudud, tidak ramai yang berasa terlarang daripada melakukan perbuatan keji ini. Andainya mereka membaca dan memahami ayat larangan berzina ini, mudah-mudahan timbul juga rasa takut di hati. Begitu jugalah maksiat yang lain.

Alangkah baiknya juga seluruh umat Islam memahami dan menjiwai isi kandungan al-Quran. Bacalah ayat dalam bahasa Arab dengan tertib dan hayati terjemahannya dengan khusyuk setiap hari sekurang-kurangnya 10 ayat. Dahulukan dengan bersedekah Fatihah kepada Rasulullah, Saidina Uthman yang telah membukukan Quran dan para penterjemah. Dan jangan lupa memohon supaya Allah memberikan taufik dan hidayat-Nya kepada kita melalui kitab agung ini .

Dan didiklah anak-anak kita supaya membaca al-Quran bukan sekadar untuk mencari pahala. Yang lebih penting ialah memahami, menjiwai dan mentaati segala perintah yang terkandung di dalamnya. Memahami Quran bukan hak ustaz sahaja, tetapi kewajipan semua orang. Adakah sistem dan kurikulum pendidikan agama kita benar-benar ke arah matlamat ini?

Rujukan di sini.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin