Saturday, June 20, 2009

Kembara Lembah Nil dan Haramain Syarifain 2

Sungai Nil mengalir tenang dengan sejuta Kisah yang telah berlaku di sisinya

Hanya di Mesir.. Highway yang ada 4 lorong dan ditentukan kelajuan yang patut di bawa...
Mak & Ayah di samping kanak-kanak Mesir...

Secebis Kisah Nil.

Arakian pernah terdengar satu kisah bagaimana ketika zaman saidina Umar , Sungai Nil pernah mengeringkan dirinya. Di kawasan padang pasir yang tandus seperti bumi mesir. Sumber air amatlah penting. Keadaan itu menyebabkan Mesir tidak lagi stabil dari segi ‘food security’nya kerana ketiadaan air. Maka Umar menulis satu surat dan dicampakkan ke dalam sungai Nil dan sungai Nil terus mengalir hingga ke hari ini dan menjadikan perlembahan ni beserta delta-deltanya kekal subur dengan pelbagai jenis tanaman, sayuran beserta buah-buahan.

Kisah yang kedua kisah dahulu kala. Menjadi adat orang Mesir pada zaman dahulu untuk setiap tahun mengorbankan gadis sunti untuk di jamah oleh sungai nil bagi memastikan sungai Nil terus mengalirkan airnya. Orang dahulu ni tak belajar geografi. Bila di hulu sungai kemarau, maka ia akan menjejaskan isipadu air di hilir sungai. Namun apabila Islam datang. Islam telah pun merawat serta memperbaiki kepercayaan tahyul mereka itu.

Menomun di Iskandariah...
Teksi Awam Mesir...Walaupun nampak lama..tapi boleh tahan kecilokkannya..
Panorama Jalanraya Iskandariah...
Pesisir Pantai Iskandariah...
Bersama Pak Guard berbaju Turki

Iskandariah (Alexandria) Bandar Pelancongan.

Sedari jam 6.00 pagi bertolak meninggalkan daerah Giza bersama Piramidnya menuju ke Lebuh Raya yang bakal membawa saya dan keluarga menuju ke Iskandariah. Bas kami diiringi dengan sebuah kereta peronda polis Mesir. Ia bertujuan memastikan keselamatan pelancong adalah terjamin. Mesir dari segi petanya, adalah bersempadan dengan Palestine di Rafah. Tempias keganasan di sana, kadang-kadang sampai juga di bumi Mesir. Periuk nasi utama kerajaan Mesir ialah sektor pelancongan, maka pelancong akan di jaga dengan sebaik mungkin.

Perjalanan ke Iskandariah mengambil masa hampir 2 jam. Kiri dan kanan jalan hanyalah padang pasir dan juga rumah penduduk tempatan. Sesekali melintasi kawasan yang diubahsuai menjadi wadi (lembah) dapatlah dilihat tanaman yang ditanam oleh petani. Tanaman seperti tembikai, anggur dan juga pokok pisang adalah pemandangan biasa bila bas yang dinaiki melewati kawasan-kawasan wadi ini. Di pertengahan perjalanan singgah sebentar “R&R” mereka untuk urusan tandas dan makan apa yang patut. Di kawasan luas terbentang itu, memang terasa panas membahang, namun angin yang datang adalah sejuk. Seolah-olah berada di tempat yang panas tetapi tidak panas. Perjalanan di teruskan.

Iskandariah merupakah sebuah Bandar yang menghadap ke laut Meditranean di utara Mesir. Untuk sampai ke Iskandariah boleh menggunakan lebuh raya, atau jalan biasa di Tonto mahupun Mansuro mahupun jalan yang lebih panjang di Ismailliya yang juga boleh terus ke Terusan Suez. Betul ke Zul?? (sahabat karib saya di Tonto). Ini hanyalah hasil pembacaan saya. Saya ke iskandariah hanyalah menggunakan lebuh raya 3 lorong yang kejap-kejap menjadi 2 lorong dan juga 1 lorong!!

Suhu di Iskandariah lebih sejuk berbanding Kaherah, mungkin kerana Bandar itu dihembusi oleh angin yang datang dari laut Meditranean. Bila melihat laut itu, teringat saya kepada kisah Toriq bin Ziyad seorang panglima tentera Islam yang bernaung di bawah gabenor Islam Afrika Musa bin Nusair yang merentasinya dalam usaha membebaskan Sepanyol dari belenggu kezaliman Maharaja mereka dan terus menyalakan obor kemenangan dan cahaya Islam di sana.

Pantai di Iskandariah tidak dapat dinafikan kecantikkannya, pantai yang menjulur sepanjang 40km di pesisir Iskandariah sayup mata memandang. Senibina Iskandariah pula di pengaruhi senibina Parsi, Turki dan juga Eropah. Ala-ala dipengaruhi arkitek Sepanyol pun ada. Bangunan-bangunannya kebanyakkannya adalah senibina lama namun terdapat juga senibina moden. Pakaian penduduknya (terutama generasi muda) agak ‘Branded’ dan ‘up to date’. Kalau di Kaherah memang tidak di lihat semua ini. Jalanrayanya juga lebih tersusun dan jarang sekali untuk melihat kuda dan keldai berlumba-lumba dengan kereta seperti di Kaherah. Awas kalau di kaherah, Bila anda melihat sebelah, keldai bersama-sama dengan anda untuk membuat U-Turn. Kalau di sebelah Kedah dahulu kala, bagaikan kerbau yang membawa anok (orang bandar mungkin tak penah tengok) berjalan-jalan di Bulatan Teluk Wan Jah mahupun Bulatan Maal Hijrah.
Inilah Raja Farouk...
Proton Waja dah sampai Mesir.. Namun pemandunya di sebelah kiri...
Bersama pemandu Pelancong bernama Rania dan juga Muslim (kiri-ahli rombongan) di pesisir laut Meditranean...
Istana King Farouk...
Pembangunannya..macam bola ragbi ja...
Tawaq Menawaq sedang berlaku ...
Chek pun tak ketinggalan...

Istana King Farouk

Raja Farouk sebagaimana yang diberitahu Rania (pemandu pelancong-ada gambar bersama dengannya) merupakan Raja Mesir yang terakhir berketurunan Turki. Selepas tamat sistem pemerintahan beraja di Mesir mereka berubah kepada sistem demokrasi (baca sekular) dengan Presiden menguasai negara. Saya tidak begitu mengenali presiden Mesir melainkan yang terkenal seperti Jamal Abdul Naser (Gamal), Anwar Saddat dan juga yang sekarang ini, Husni Mobarak. Semuanya sekular. Kembali kepada Raja Farouk, beliau memiliki istana yang luas. Namun dari penerangan ketua rombongan. Beliau adalah kaki perempuan. Istananya sentiasa dipenuhi oleh perempuan yang tidak berpakaian dan beliau akan kejar mereka bila berkehendakkan mereka. Fuhh. Kat Malaysia pun ada jenis tu. Bawa lari anak raja.

Untuk makan tengahari saya dikhabarkan ahli rombongan akan di hidangkan dengan makanan kegemaran Raja Farouk. Tunggu punya tunggu. Hanyalah ikan bakar rupanya. Ceh, ikan tenggiri bakaq dekat Kola Kedah pun banyak. Namun makan sajalah sambil menikmati hembusan bayu Meditranean. Dan dari jauh kelihatan juga duyung serta dugong (pelancong eropah) bercanda di pantai Iskandariah!
Berani merempit di Iskandariah??? Keretapi selamber je gerak tengah jalan..
Makam Luqmanul Hakim
Pintu masuk utama Masjid Abbas

Kisah dua Imam

Seketika kemudian di bawa ke Masjid Abbas dan di tepinya terdapat Makam Luqmanul Hakim. Walaupun tiada siapa yang dapat mengesahkan kesahihan makamnya. Namun cukuplah kita mengambil pengajaran dari al-Quran kisah Luqman dan juga anaknya. Kami bersolat jamaq di sana. Kisah dua imam ini muncul apabila kumpulan pertama rombongan sedang mendirikan solat dan telah melalui satu rakaat. Datang kumpulan ke dua rombongan, namun mereka mungkin tidak tahu bagaimana untuk masuk (muaffiq & Masbuq). Maka mereka membina satu lagi kumpulan solat betul-betul di belakang kumpulan saya. Apalagi, terus merah padam muka Tuan Imam Masjid Abbas dan seusai solat kami ditegur dan di berikan penerangan oleh Tuan Imam supaya jangan melakukan solat dalam kedaan dua Imam. Dalam hal ini kumpulan yang pertama tidak bersalah, namun kumpulan yang ke dua tidak sepatutnya membina satu lagi jamaah solat. Pengajaran yang bermakna dan hasil selidik, kumpulan ke dua itu majoritinya langsung tidak tahu tentang larangan mengadakan dua imam ini. Bak kata ketua rombongan, bukan jahil, tetapi hari ini Allah nak bagi ilmu baru pada yang tidak tahu.
Pintu masuk ke Makam Nabi Danial
Jalan Nabi Danial

Sebelah petangnya hanyalah di isi dengan aktiviti menghayati panorama Iskandariah dan juga menziarahi makam Nabi Daniel as. Makam yang terletak di pinggir Iskandariah itu harus dilalui bazaar terlebih dahulu sebelum sampai ke kawasan masjid yang menempatkan makam. Sahabat-sahabat boleh mencari kisah Nabi Daniel ini, kisah yang penuh pengajaran. Nak cerita di sini agak panjang, lebih baik tulis artikel baru mengenai Nabi Daniel.

Setelah selesai, terus bertolak pulang ke Kaherah dengan melalui jalan yang di lalui sebelum tadi. Dan sekali lagi mata di jamu dengan tanaman anggur, pisang dan tembikai pada sebahagian tempat dalam perjalanan dan akhirnya mata terlelap sambil hati memikirkan tentang “DATE” penting pada malam kedua di bumi anbia….
Di Masjid Imam as-Syafie....
Makam Imam as-Syafie....
Di bahagian hadapan makam...

Imam Mazhab ku

Hari ketiga di teruskan dengan menjelajah bandaraya Kaherah semula. Lokasi pertama yang diziarahi ialah makam Imam as-Syafie. Imam mazhab kita kebanyakkan mazhab orang Malaysia. Disebelah hadapannya terletak Masjid Imam as-Syafie dan di bahagian belakangnya terletak kawasan makam. Jika tidak silap saya selain makam Imam as-Syafie terdapat juga di situ makam Isteri Solahuddin al-Ayyubi dan juga makam seorang lelaki bernama Hikam. Saya tak pasti namanya hikam atau tak. Ikhwah Azhariyun mungkin dapat betulkan. Makam seorang lelaki yang Imam Syafie tumpang di rumahnya ketika sampai di bumi Mesir dan akhirnya mengabdikan nama sahabatnya itu dalam sebuah kitab yang bernama Kitab Hikam.
Pintu masuk Muzium Mesir...
Sapa ada anak kembaq boleh la beli benda ni...
Berehat-rehat setelah penat melihat tongkoi batu saja..
Tuthankamunth

Pada saya bayaran 60 junaih (hampir RM 40) untuk masuk ke Muzium Negara Mesir amatlah mahal. Semata-mata untuk melihat batu-bata yang diukir pada zaman Mesir Kuno. Muzium Mesir memang besar namun keadaan dalamnya adalah tidak tersusun dan panas. Pelancong Malaysia hanya berjalan-jalan dan terus keluar. Pelancong Eropah barangkali mereka minat pada Fir’aun, mereka boleh berada di dalam muzium berejam-jam sambil mendengar penerangan dari satu ‘tongkoi’ batu ke ‘tongkoi’ yang seterusnya. Kalau saya…alamat kena cari kerusi lah.. Nak duduk.

Di sebelah atasnya pula, terdepat galeri diraja. Bukan raja Mesir. Tetapi galeri mumia Fir’aun. Nak masuk semata-mata untuk melihat mumia Fir’aun pula anda perlu membayar 100 Junaih (hampir RM 70). Maka saya lebih sayangkan duit saya dari dilaburkan semata-mata untuk melihat mumia Tuthankamunth. Walaupun ada yang pergi melihat, barangkali citarasa mereka begitu. Kedengaran juga suara-suara dari ahli rombongan yang berkata :-

“Dari bagi 100 junaih pada Fir’aun, baik beli kurma Nabi bawa balik rumah”
“Fir’aun ni masa hidup menyusahkan Nabi Musa, bila dah mati menyusahkan pula Ummat Nabi Muhammad”

Saya tersenyum kerana bukan sahaja bersetuju, bahkan dah terlebih setuju pula dengan kenyataan mereka. Sebagaimana catatan saya mengenai pyramid sebelum ini. Di muzium juga hanyalah terdapat catatan yang mengagungkan empayar Fir’aun tanpa langsung menyatakan ibrah dan pengajaran daripada al-quran mereka yang di murkai Allah. Surah al-Baqarah merupakan antara surah yang banyak Allah swt rakamkan kisah bani Israel dan juga Fir’aun serta kisah para anbia.
Suasana Lorong-lorong Khal el-Khalili...
Kedai makan di Khan Khalili...
Pelancong yang ramai di bazar ini...
Keluarga berlatarbelakangkan Masjid Hussain....
Terowong bawah tanah menuju masjid Al-Azhar....
Masjid al-Azhar yang tersergam Indah...
Bergambar kenangan di dalam Masjid al-azhar
Bersama syafiq(kiri-mahasiswa al-azhar) dan juga Yassir (kanan-pemandu pelancong saya)
Sejenak menjadi Azhariyyun

“Nta dah sampai belum? ana di Masjid Hussien ni”
“Ana OTW”

Junior saya di Maahad, akhi Syafiq Syarif menunggu saya di masjid Hussain. Lokasi seterusnya lawatan kami. Saya begitu teruja ke sana kerana berhampiran dengan masjid Hussain lah terletaknya sebuah Universiti yang pernah menambat hati saya suatu ketika dahulu dan para ilmuan agama dari seluruh dunia iaitu Universiti al-Azhar.

Saya meminta jasa baik syafiq untuk menjadi pemandu arah saya ketika di Bazar Khan el-Khalili yang terkenal itu. Pengetahuan bahasa Arab saya amat terhad. Namun masih boleh memungkinkan saya berbual dengan penduduk tempatan. Namun tetap masih tak sama, dengan orang yang memang belajar di Mesir. Cayaq Arab kata orang Kedah.

Saya bersolat di masjid Hussain (Orang Mesir sebut Masgid), kemudian terus menziarahi makam Saidina Hussain yang terdapat di dalamnya. Menurut kisahnya saidina Hussain gugur Syahid selepas terbunuh di Karbala, Iraq. Cucunda junjungan besar kita ini bertempur dengan tentera Yazid Bin Muawiyah, anak Khalifah ketika itu Muawiyah bin Abu Sufian semasa dalam perjalanan menuju ke Iraq. Ternyata, episod duka ini menjadi sejarah hitam kepada semangat perpaduan Umat Islam. Kepala Saidina Hussain di penggal dan kepalanya di bawa ke Mesir dan di kebumikan di masjid ini manakala badannya di kebumikan di karbala. Namun terdapat pelbagai lagi pendapat mengenai makam Saidina Hussain. W’alam.

Seketika kemudian Bazar Khan el-Khalili di jelajahi kami sekeluarga sambil di pandu oleh Syafiq. Peniaganya agak peramah dan sesekali saya bergurau dengan mereka. Beberapa buah tangan dan cenderamata di beli sebagai kenang-kenangan. Seterusnya saya melalui terowong bawah tanah untuk menuju ke masjid al-azhar. Jarang sekali untuk melihat jejantas di Bumi Mesir. Kebanyakkannya terowong bawah tanah untuk kesebelah sana. Sesuai barangkali. Negara mereka jarang hujan. payah terowong tu nak tenggalam. Kalau dekat Malaysia. Bukan terowong, yang atas darat ni pun tenggelam kerana banjir.

Ketika saya sampai para azhariyun berada dalam suasana imtihan. Masjid al-Azhar berdiri megah semegah namanya yang telah banyak melahirkan ulama seluruh dunia. Tokoh yang saya kagumi, Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat selepas menamatkan pelajarannya di Universiti Deobond, India terus berkelana ke Mesir pula untuk bertalaqqi dan belajar di sini. Dan hasilnya, Tuan Guru adalah ulama yang hebat,zuhud serta di hormati kawan dan juga lawannya. Suasananya agak tenang dan terasa aura al-azhar di dalamnya.

Hampir 3 jam saya berada di sana, saya mengucapkan “semoga berjumpa lagi” buat Syafiq. Saya harus berangkat segera untuk makan malam (namun masih petang) dan akan terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah sebagai persiapan untuk perjalanan yang lebih panjang menuju ke Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia (KSA).
Saya sukakan gambar ini kerana dalam filem AAC terdapat plot yang suasana padang pasirnya sebegini..

Ayat-ayat Cinta (AAC)

Teringatkan novel AAC karya Habiburrahman berserta Filemnya. Suasana Mesir memang tak tumpah sebagaimana yang digambarkan. Polisnya, suasananya, masyarakatnya, tempatnya serta muslimatnya…
Dua perkataan yang saya suka sebut dari AAC ialah “Suwayya” (sekejap) dan juga “Ashir Manggo” (Jus Mangga). Arab Mesir mungkin lidahnya tebal. Mereka sukar menyebutkan huruf Jim dan akan berbunyi huruf Ga. Perkataan asalnya “manju” akan menjadi “Manggo”. Fahri pernah mengucapkan terima kasih pada maria kerana memberikan kepadanya “Ashir Manggo”. Jadi bila ke kedai minuman. Itulah yang saya minta.. “Ya Akhi, Ashir Manggo Wahid!”

--------------------------
- Seterusnya saya akan mencatatkan Jabal Mukhattam, Benteng Solehuddin Al-Ayubi, Ukhwah Maahad di Bumi Anbia beserta Baik Buruknya Arab Mesir pada kacamata saya.. Zul tentu menunggu catatan saya pada kali ini….. Kisah akhir di bumi Kaherah sebelum catatan kembara saya di Haramain Syarifain (dua tanah haram yang mulia keduanya)
-------------------------

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Teratak Bonda 20 Jun 2009 3.01pm

6 comments:

Zulfahmi Haron said...

haha..
x leh blah buh nama aku dua kali..
yg jjln nk p alex tu yg aku tau dua ja..
1 ikut tanta..
1 ikut highway yg ikut tu la..
yg len xtau la pulak..
cpat update episod ke 3..
x sabaq ni!!!

Ustaz Nazmi said...

Haha.. Mana la aku tau jalan dia.. Aku promote hang ni..Pemandu pelancong jarak jauh.. Siri 3 akan di update masa di sarawak..nak gerak pi sana ni..cuti dah nak habis..huhu..

mafiqam said...

hang pon dok pekena ashir manggo gak ka, bang mi? :P

Ustaz Nazmi said...

To Afiq
Haywaa.. Hampir tiap hari di Mesir..dan berlanjutan hingga ke Makkah..

muhammad fakhruddin said...

Assalamualaikum,
ustaz singgah di kaherah sebelum pi umrah ke?
mahasiswa al-azhar tu pun saya perasan masa kat dlm masjid hussain

Jangan-jangan saya pernah nampak ustaz masa kat kaherah,cuma nak tegur segan sbb x kenal

salam ukhuwah dr saya ^_^
p/s:blog saya tu ada yg saya kongsi dgn ustaz saya ye...saya bukan ustaz

Ustaz Nazmi said...

To Fakhruddin..

Insya Allah..Jika ada jodoh dan rezeki..berjumpa lagilah kita..Tegurlah..supaya ukhwah Fillah bisa terjalin.. Namun ukhwah di dunia maya ni sebagai permulaan.. Insya Allah..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin