Saturday, July 4, 2009

Kembara Lembah Nil dan Haramain Syarifain 3

Makam Saidina Hussain (cucunda Nabi Muhammad SAW) yang terdapat di Masjid Hussain
Rasanya Jabal Mokhattam dan juga Benteng Solahuddin al-Ayubi saya akan ceritakan kemudian dalam satu artikel yang berupa panorama kerana ke dua-dua tempat tersebut saya hanyalah melintasinya dan bukan menjejak kaki dan melawatinya.

Bukan Ajaran Musa tetapi Warisan Fir’aun

Arab Mesir secara fizikalnya tegap dan tinggi. Namun ada juga berbaka rendah. Tiga hari dua malam di Mesir setelah menggauli dan bermuamalah dengan mereka membuatkan saya terpaksa mengiyakan serta me “na’am”kan segala pandangan sahabat-sahabat yang pernah dan sedang berkelana di bumi anbia ini. Ada yang positif namun mata saya lebih cepat menangkap yang negatif. Biarlah saya kemukakan yang negatif dulu kemudian di susuli dengan yang positif. Bukan menghina tetapi untuk mengenali dan juga maklumat awal kepada sahabat-sahabat agar tidak terkena sebagaimana yang saya kena dan yang saya lihat orang lain kena. Namun sesetengah yang negatif tu barangkali ada juga rasionalnya dari kaca mata orang Mesir. Lain padang lain belalang.
Khan el-Khalili.. Bazar yang sentiasa mendapat kunjungan pelancong..
Mazmumah ?

1. Bila saya tiba di Lapangan Terbang Kaherah. Terdapat 3 orang ahli rombongan yang memerlukan kerusi roda. Petugas lapangan terbang lantas membantu. Hati saya berbunga. Berjumpa keturunan Musa barangkali.. Cikgu Sofi (ketua rombongan) lantas bertanya.. Kami perlu tolak sendiri atau dia (petugas) yang akan tolak.. Dia jawab dia tolak.. Cikgu Tanya lagi perlukan upah atau tidak?? Kami orang susah tak da duit…

“Wa Allahi.. La!”, kata petugas tersebut

Maka bergegaslah kami keluar dari lapangan terbang. Menuju ke Bas. Selepas semua selesai. Tiba-tiba si Arab ni meminta upah. Upah? Tadi kata tak payah.. Saya rasa macam nak turun dari bas saja menumbuk dua petugas tersebut. Mereka ingat orang Melayu semuanya kecik-kecik.. Namun, Alhamdulillah, saya kawal. Dan selepas diberikan duit kami teruskan perjalanan.
Orang Mesir memang manis dengan senyuman serta lidahnya kerap mengucapkan salam.
2. Masih di lapangan terbang. Ketika menunggu bagasi. Kami cuba untuk mengambil “kereta sorong” (saya tak tahu namanya) untuk angkut beg. Tetapi di halau oleh arab yang bertugas menggunakan bahasa Arab a’mmi. Saya cuba menggunakan saki baki fushah arab yang masih lekat di kepala. Sekadar husnuzon. Terus juga di halau mereka. Biarlah. Keturunan Musa belum ku jumpa.. Seketika kemudian, seorang penumpang arab tiba lalu dengan rileksnya mengambil troli (baru jumpa namanya, hehe), Ya Rabbi, dasar Arpathede betul arab ni.. Cucu cicit musa masih belum ku jumpai.

3. Untuk masuk ke tandas masjid adalah percuma. Di mana sahaja, namun bilamana melihat pelancong, berpusu orang tempatan hatta pembersih tandas yang dah bergaji pun tunggu di pintu tandas meminta bayaran masuk. Terkesima saya, arab tak kena. Kita yang pelancong ni yang kena. Sama saja, masjid Hussain, Masjid al-Azhar, Masjid Abbas, masjid Imam Syafie.. Sebagai pelancong poket saya tak da duit kecik dalam jumlah sen-sen. Semuanya berbentuk junaih. Paling kecik 1 junaih. Pada mulanya saya beri juga. Namun hari ke dua di mesir saya dah tak hiraukan. Bila mana di desak, cukuplah saya mengungkapkan di mulut “Allahumma inni a u’zubika minal hubsi wal hobais”.
Perkarangan Masjid Hussain..
4. Peristiwa yang berlaku di Masjid Hussain. Ternyata petua yang diberikan Oleh Ustaz Fadzil Abd Rahman (Bekas Presiden Anak Kedah di Mesir) ternyata menjadi. Ketika hendak masuk ke tandas Masjid Hussain. Terdapat seorang lelaki mesir memberikan kepada saya sebotol minyak wangi. Katanya percuma. Saya ambil. Lalu di mintanya pada saya 1 pound Mesir (1 Junaih). Aik?? Mcmana ni?? Tadi percuma. Saya berikan semula kepadanya. Dia berikan semula. Berlalulah tolak menolak tangan antara kami dan akhirnya botol tersebut jatuh namun belum pecah. Lalu di berika botol baru kepada saya dan meminta juga 1 pound. Untuk tidak membazirkan masa saya memberikannya 5 junaih. Tiada duit kecik. Namun dia hanya memberikan kepada saya semula 50 plaster ( 50 Qirash). Lebih kurang 50 sen sahaja. Patutnya berikan pada saya semula 4 junaih.

“Aina Baqi ??” Saya bertanya. Saya ulang beberapa kali dengan nada suara yang tinggi.
“Ya Akhi, Aina Baqi??” terus bertanya. Dan dia menambah beberapa qirash lagi. Saya tak berpuas hati lalu gunakan petua yang diberikan Ustaz Fadzil.

“Ya Akhi, aina baqi? Anta la takhofullah??” Saya bertanya.
“Wallahi, ana akhofullah..” dia menjawab.
“La, anta la takhofullah.. ana fi safar, baqdin azhabu ila makkah, lu ‘umrah, Hunaka, addu’a ila anta, Wallahi, Anta zolim ”, (Tidak!! Kamu memang tak takutkan Allah. Saya dalam musafir, selepas ini saya akan ke mekkah, untuk umrah, di sana saya akan doakan untuk kamu (perbuatan kamu), demi Allah, kamu memang zalim) Itulah ayat yang saya katakan padanya, mungkin fushah yang saya gunakan tidak beberapa betul. Namun saya yakin, dia dapat memahami.

Terus saja lelaki itu memberikan bakinya kepada saya. Saya ambil dan terus masuk ke dalam tandas untuk mengambil wudhu. Usai berwudhu’ saya keluar dari tandas. Lelaki tadi masih di sana. Terus dia pegang tangan saya. Bersungguh-sungguh beliau tanyakan pada saya. Adakah saya masih marah kepadanya. Bersungguh-sungguh.

Kesesakkan adalah perkara biasa di Kaherah..
Mahmudah Insya Allah

Khan el-khalili memang pasar yang besar. Peniaganya bersaing untuk merebut pelanggan. Hati-hati. Mereka akan “menculik” anda untuk di bawa masuk ke dalam kedai. Bukannya jahat. Namun itu cara mereka untuk menunjukkan barangan mereka. Satu ketika, seorang peniaga memegang tangan saya dan tidak mahu lepaskan, lalu di tarik ke kedainya. Saya katakana padanya. Saya perlu cepat. Makin kuat cekakkannya. Huh , sudah.

“ Limaza akhi?? Anta bihubbin nabi? ” (kenapa ni ? kamu tak sayangkan nabi?)
“naam, Ana bihubbin nabi ” (saya sayangkan nabi)
“anta bihubbin nabi, wa ana bihubbin nabi, maza taqmal ehh?” (kamu sayang nabi, saya juga sayangkan nabi, kenapa buat (paksa-paksa) macam ni).
“Afwan akhi, ya Allah, sollu a’la nabi” (maafkan saya, selawatlah pada Nabi)

Akhirnya saya di lepaskan, dan kami sama-sama berselawat kepada Nabi dan juga berpelukkan. Ini indahnya rakyat Mesir. Mereka amat cintakan Nabi Muhammad dan sedia berselawat di mana-mana sahaja. Ketika melawat Makam Imam Syafie. Petugas di Masjid berulang kali ingatkan kepada kami agar berselawat kepada Nabi dan bertahmid membesarkan Allah.

Hotel tempat menginap...
Cinta Nabi ada untungnya.

Malam pertama di Giza, saya dan ayah berjalan-jalan di sekitar kedai yang ada. Kami mencari 3 way adaptor untuk digunakan di dalam bilik kami. Alhamdulillah. Berjumpa juga kedai elektrik. Harganya 3 junaih dan 50 qirash (3.50 la lebih kurang). Ketika nak bayar, mak cik peniaga tu tanya kepada saya.

“Anta min ehh??, min Bangladesh” (kamu dari mana?? Dari Bangladesh ke?)
“La, la, nahnu min malizi” (tak, tak, kami dari Malaysia) (Muka ni ada rupa bangla ka?? Yaqfur salam)
“Anta Muslim ??”
Na’am, ana muslim, Ya Allah ,sollu a’la nabi” (Ya, Saya Islam, jom selawat pada Nabi) Saja test power. Dah arab suka berselawat.

Hasilnya, untuk barang yang di beli, saya hanya membayar 3 junaih saja. 50 qirash lagi tak perlu. Ntah la. Tak pastilah itu harga sebenar atau pun tidak. Namun saya telah mendapat harga yang lebih murah daripada harga yang dinyatakan pada mulanya.

Berbual-bual dengan rakan-rakan sementara menunggu tempahan sampai..
Budaya al-Quran

Bandar Kaherah satu Bandar yang sibuk. Kapasiti penduduknya melebihi 19 juta. Sentiasa sesak di mana-mana. Pada sebelah pagi keluarlah rakyatnya untu mencari rezeki. Ada yang berkenderaan. Dan ada juga yang menggunakan perkhidmatan awam seperti bas. Namun saya tertarik juga seketika bila melihat ada sebahagiannya membaca al-quran ketika menunggu bas. Allah hu akhbar. Hebat. Keturunan Musa dah di temui.

Menurut Ustaz Faiz Johan. Sahabat saya di Mesir. Perkara tersebut normal di Mesir bahkan bila bulan Ramadhan lebih hebat lagi suasananya hinggakan polis pun membaca al-quran ketika bertugas. Mereka membudayakan al-quran. Suasana ini juga dapat di lihat dengan jelas di mana-mana masjid yang saya lawati. Sentiasa ada jamaah yang membaca al-Quran di dalamnya.

Selepas Minum Ashir Manggo.. Dari Kanan, saya, Ustaz Fadzil Rahman, Ustaz Rasydan, dan juga Ustaz Shohib Arummi

Perkarangan Lapangan Terbang Kaherah bersama sahabat-sahabat Maahad.. Dari Kiri, Ustaz Nassrul, Dr. Zulfahmi Haron, kawan zul, Ustaz Rasydan, Ustaz Nazmi dan Dr. Musaddiq
Maktab Mahmud di Hatiku

Saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan Jazakallah hu Khairan Kathira kepada semua sahabat-sahabat yang datang jumpa dan juga menghubungi saya sepanjang saya berada di bumi anbia. Malam ke dua saya berada Giza, saya telah di lawati oleh Ustaz Fadzil, Ustaz Rasydan, Ustaz Faiz Johan dan juga Ustaz Shohib Arummi. Sahabat-sahabat yang sama-sama berjuang di bumi Maahad. Mereka inilah yang mengajar saya minum Ashir, ayam panggang dan juga kambing panggang. Memang sedap walaupun perut masih tak biasa. Di sini lah mereka memberikan kepada saya beberapa petua bagaimana untuk menghadapi arab mesir jika di tipu.

Tak lupa juga pada sahabat-sahabat yang sempat saya berbual dengan handphone. Dr. Syafi, Dr Abdullah Tahir, Ustaz Hannan, Ustaz Ariff Idzuan dan juga pegawai anak-anak Kedah di Mesir, Syeikh Yusoff Hj Ahmad. Saya guna sim card ETISALAT sepanjang saya berada di Mesir.

Jazakallah juga buat ikhwah yang hantar saya hinggal ke Lapangan Terbang Cairo. Walaupun masih dalam fatrah imtihan. Dr. Zulfahmi Haron, Dr Musaddiq, Ustaz Rasydan dan juga sibawaih Maahad yang terkenal, Ustaz Nassrul.

Jazakallah, Jazakallah, jazakallah. Tak ada lain yang mampu saya ucapkan atas bantuan dan perhatian dari kalian semua. Moga ukhwah kita akan bersemi mekar, menghasilkan semangat dakwah yang mantap. Insya Allah. Kita tanamkan azam, akan kita gegarkan bumi Malaysia dengan cahaya Islam.
TERBANG SEKAWAN BURUNG KETITIR
HINGGAP DI ATAP TIDAK BERSANGKAR
KASIH BAGAI INTAN SEBUTIR
MAKIN DIGILAP MAKIN BERSINAR.....
* Dipetik daro Blog Syeikh Yusoff Ahmad
------------------------------
- Selepas ini saya akan tunjukkan beberapa gambar suasana tanpa cerita sepanjang bermusafir di bumi anbia.
-----------------------------

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 4 Julai 2009 5.20pm
Kota Samarahan

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin