Friday, June 19, 2009

Kembara Lembah Nil & Haramain Syarifain 1

Abang dan kakak yang menghantar kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas...
Mimpi Dinihari Bercahaya

Sedari berada di Maahad, saya seringkali hadir ke kuliah bulanan Ustaz Shamsuri Hj Ahmad (kini Dato) di Masjid Sultanah. Dalam membicarakan bab haji, ustaz sering mengingatkan hadirin supaya menyimpan azam dengan kuat untuk hadir ke Mekkah, Kata ustaz :-

“..Kita kena simpan azam untuk tengok baitullah, yang mana selama ni kita dok sujud, kita dok semayang, itulah kiblat kita, mungkin dengan hadir kita kat sana, solat kita akan lebih khusyuk..”
Saya yang hadir pun menyimpan azam. Untuk ke baitullah dan juga ziarah Nabi di Madinah. Alhamdulillah, Allah pilih saya dan keluarga untuk menjadi tetamunya baru-baru ini. Terima kasih juga pada ayah dan bonda yang menaja anakanda ke sana. Siap bonus lagi. Dapat singgah di bumi mesir bumi anbia.
Ketika Tiba di Airport Survanarbhumi, Bangkok.

Suasana Surau di Survanarbhumi..
Perjalanan yang panjang.

Sebaik tamat paper yang terakhir, saya terus melakukan persiapan dan mengemas barang-barang yang perlu. Berlepas pulang dari Kuching ke Pulau Pinang memakan masa hampir 2 jam. Bermalam bersama keluarga di kompleks Tabung Haji Pulau Pinang. Ternyata Tabung Haji menyediakan kompleks hajinya yang begitu selesa. Digunakan secara sepenuhnya pada musim haji dan di buka untuk penginapan orang ramai pada waktu biasa. Harganya pun murah.

Tepat jam 5.00 petang ke esokkannya, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas Pulau Pinang menuju ke Bangkok. Berdebar juga kerana ini merupakan perjalanan luar negara saya yang pertama dan ia berlangsung dalam tempoh hampir 14 hari. Alhamdulillah hampir 2 jam perjalanan saya dan keluarga selamat tiba di Lapangan Terbang Survanarbhumi, Bangkok. Lapangan terbang yang besar dan juga cantik. Sistem imigresennya juga efisyen dan pemeriksaan yang ketat terhadap kesihatan penumpang juga di jalankan. Maklumlah, musim selesema babi yang sedang melanda(saya tak akan gunakan H1N1).

Sebagaimana yang kita tahu, Thailand merupakan negara Buddha, namun di Survanabhumi anda tak perlu risau akan aktiviti kemusliman anda. Pihak airport menyediakan Surau yang besar dan selesa serta makanan halal juga di jual di sini. Kebab Turki. Ketika solat jamak takhir magrib Isya sempat berkenalan dengan seorang pegawai tentera Thailand yang beragama Islam yang bersolat di situ. Namun keterbatasan bahasa membuatkan kami sukar berkomunikasi. Ukhwah Islamiah tetap terasa sinarnya.
Egypt Air yang selamat mendarat di Kaherah
Jangan terkejut bendera PAS ada di Airport Kaherah
Inilah Ghupanya...
Wajah-wajah orang Mesir
Perlembahan Nil Memanggil

Dari Bangkok ke Kaherah perjalanannya mengambil masa hampir 10 jam. 5,6 kali juga saya bangun tidor di dalam pesawat Egypt Air. Syarikat penerbangan yang kurang mendapat sambutan pelajar Malaysia yang berada di Mesir. Mana tidaknya, pesawatnya hanyalah ala koboi dan awas, peramugarinya arab, maka adalah perangai arab yang kasar.

Setelah solat subuh di dalam flight, hampir jam 430 pagi waktu Mesir, saya dan keluarga tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Cairo (saya lebih gemar menyebut Kaherah). Setelah selesai urusan Imigresen, selesema babi, kargo dan sebagainya(tandas), maka kami terus ke Bas yang sudah menunggu. Ternyata udara di Kaherah pada sebelah pagi adalah nyaman dan sejuk.

Dalam perjalanan untuk ke Hotel, dapatlah sepintas lalu melihat pembangunan bandaraya kaherah. Ternyata, kalau tanpa tinggalan sejarah dan juga jasa Solehuddin al-ayubi, Kaherah tidak ada apa-apa. Sebuah bandaraya yang padat dan berkapasiti penduduk melebihi 18 juta. Bas bergerak perlahan menuju ke pinggir Kaherah. Hotel saya terletak di daerah Giza. Dari pintu masuk Delta Pyramid Hotel, ternyata hotel ini mendapat taraf 4 bintang dari Kementerian Pelancongan Mesir. Namun bila di lihat pada biliknya, Hotel Telang Usan di Miri lebih selesa.(walaupun tak berbintang).

Ayah dan Mak di hadapan Pintu masuk ke Piramid Giza
Boleh tahan juga besaq batu piramid ni..
Kena tutup hidung...Berdebu..
Polis Mesir yang kawal Piramid menggunakan unta untuk meronda.. Amacam..Polis Malaysia boleh gunaka???
Bergambar kenangan dengan Piramid Fir'aun...
Ingat nak beli sekoq wak balik...
Sphynx berlatar belakangkan Piramid
Fira’un di agung.

Sebelah petangnya terus di bawa melawat Piramid. Bayaran masuknya adalah 60 Junaih (sekitar RM 40). Bayarannya telah termasuk dalam pakej saya dan keluarga sedang ikuti ini. Terdapat 6 piramid di kawasan ini serta ‘seekor’ sphinx. Dari segi pembinaan dan reka bentuk memang mengagumkan. Ternyatad Piramid Giza lebih besar daripada yang saya sangka.

Sedikit kecewa dengan pemandu pelancong berdarah Sudan yang mengiringi kami. Beliau bagaikan mengagungkan Fir’aun dan kehebatannya tanpa langsung menerangkan atau mengambil ibrah dan pengajaran daripada kisah penderhakaan Fir’aun kepada Allah swt serta akibat menolak ajaran Nabi Musa as. Mungkin beliau berketurunan Fir’aun. Suasana ketika itu agak panas terik. Namun angin yang menghempas muka adalah sejuk. Untuk melawat pyramid dari pintu masuk, saya terpaksa berjalan mengikut arah angin dan memastikan angin berada di belakang saya. Berjalan di padang pasir, tanpa pelindung mata, hidung dan mulut. Menyebabkan anda tidak selesa.

Buah tembikai yang besaq2.... Bukti kesuburan perlembahan Nil..
Jangan hairan..di Perlembahan Nil ada sawah padi serta kerbau yang berkeliaran...
Taman-taman di perlembahan Nil...
Piramid dari view Perlembahan Nil...
Macam roti nan ja....
Boleh tahan juga saiz buah Terung di Mesir ni...
Pintu masuk untuk naik Cruise di sungai Nil..
Keluarga bergambar kenangan juga...
Sebelum makan malam di Sungai Nil...
Merenung keindahan Sungai Nil..Merenung juga masa depan...
Keindahan Bandaraya Kaherah pada waktu malam..

Perlembahan Nil

Bagaikan terkesima. Ternyata perlembahan Nil amat subur dengan pelbagai tanaman. Sawah padi, gandum, tembikai, pisang, dan banyak lagi. Ketika bersusur di sekitarnya bagaikan berada di Malaysia. Langsung tidak tersangka. Di luar lingkupnya adalah padang pasir yang membahang. Peluang menaiki Cruise untuk menyusuri Sungai Nil tidak dilepaskan. Sungai Nil lebar dan luas dan mempunyai kedalaman sekitar 14 meter. Bandaraya Kaherah yang berada di sekitarnya bergemerlapan pada sebelah malam. Sesuai juga untuk berehat dan berbual. Makanan di dalam cruise pun boleh tahan juga sedapnya walaupun makanan masakan mesir.

------------------------------------
(Sambungan : Pengalaman saya di Iskandariah, Jumpa Tuthankamunth, Makam Imam Syafie, dan juga ayat-ayat cinta)