Sunday, March 15, 2009

KAHWIN RENTAS BENUA

Bapa saudara saya akhirnya bertemu wanita pilihan hatinya. Setelah pulang menyambung pengajian di peringkat PhD di UK, Ayah Ju belum bertemu jodohnya. Akhirnya Ayah Ju ke Jordan untuk menjadi pensyarah di sana.

Dengar-dengarnya, Ayah Ju berkenan dengan orang Palestin. Ini satu fenomena yang mencuit hati saya. Jika begini, saya mahukan gadis Arab yang cantik-cantik itu.

Berkahwin biarlah dengan orang jauh. Barulah dunia bertambah luas dan paradigma juga berubah. Seorang penjual di Café 11th. Seorang Arab yang telah berkahwin dengan orang Melayu. Manakala adiknya pula berkahwin dengan orang Filiphina. Ini adalah sebuah keluarga berbudaya.

Janganlah kahwin sesama negeri jika boleh. Jika tidak, Terengganu akan kekal dengan “Ang”nya. Orang Kedah akan kekal dengan “Ain”nya. Orang Melaka akan kekal dengan “Au”nya.

Kahwinlah dengan orang dari negeri lain, jika boleh, bangsa lain. Itu jika mampulah. Barulah budaya akan meluas. Kahwin dengan jamaah lain, itu juga perkara menarik.

Orang tarbiah kahwin dengan orang siasah. Orang ekonomi kahwin dengan orang pengurusan. Orang suka berpolitik kahwin dengan orang academician. Ia sesuatu yang mencabar.

“Wah, ia sangat menarik”.

Kalau macam itu, saya nak ahli Gamis kahwin dengan KAMMI dari Indonesia la...

PRESIDEN GAMIS

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin