Friday, May 2, 2008

Ustaz Shubki...

Kotinjen kami ketika Majlis Penutup MTQ 2007 di IP Perlis

Bersama "anak-anak jantan"nya...



Assalamualaikum..

Ntah kenapa malam ni ingat kat Ust Syubki ja..Ust aka pensyarah aku yang sempoi..bnyak tunjuk ajaq ketika ajaq aku lughoh dan yang paling mengagumkan aku adalah keselamberan dia dalam hidup.

Ust Syubki ni org Sik, belajar di agama Kedah, pas tu tak ingat, pas tu di Jordan. Belajar sekali dan serumah juga dgn ust erfino dan ust hasrizal di Jordan . Nasyid pun sama team. Bila pulang dia khawin pas tu posting Sarawak. Sek terakhir SMKA Matang 2 pas tu jadi pensyarah di IPG aku..

Bersama Ustaz Mustapha Kamal..Kini keduanya sambung belajaq..Akan ku turuti gerak langkah mereka..


Banyak la kenangan dengan dia, lawak dia, cara dia nasihat dan ajaq cukup buatkan aku beringat. Cuma agak terkilan, tahun lepas kami kehilangan 3 org pensyarah yang sambung belajar. Ustaz Mus sambung PHD di Universiti Malaya makala ust Jo dan Ust Shubki sambung master di UKM


Posing depan Gua Kelam, Perlis..

Tak banyak masa kami bersama, namun kenangan di Perlis membuatkan aku semakin kenal ust Shubki. Masa tu masuk pertandingan tafsir al-Quran peringkat Kebangsaan yang diadakan di IP Perlis, ust jadi pensyarah pengiring, bnyak tempat yang kami pi bersama. Kedah dekat dengan perlis, jadi aku balik rumah la amik kreta..kami round satu Perlis, bila petang singgah makan di Kuala Perlis, ust belanja. Walaupun tak menang, dia tetap bagi semngat pada aku.

Yang paling tak bleh lupa masa nak daftar masuk asrama di IP Perlis. Kami duk asrama manakala pensyarah duk hotel. Sekali datang pelajar yang bertugas panggil aku ‘ustaz’, dia ingat pensyarah supaya daftar di kaunter pensyarah, manakal ust shubki pula disuruh pi kaunter paljar, apa lagi, ust kata la.”ana ni pensyarah….”
Ketika berceramah di Seminar kecemerlangan Pelajar di IKBN anjuran Felcra..
Inilah jamuan perpisahan yang aku tak sempat hadir kerana dalam masa yang sama ada komimen lain pula...

Ustaz Shubki juga amat mementingkan disiplin serta pegangan pada agama yang kuat. Jika sesuatu program yang ada unsur2 lagho di dalamnya, dia akan singkirkan dari darinya dengan segera. Dia juga dok support kami supaya kawin awal. Tengok la ustaz. Ana tak dapat sahut cabaran tu lagi.

Selepas Ramadhan masa hujung sem tahun lepas (2007), opsyen aku buat la jamuan perpisahan dengan ustaz, aku nak sangat hadir, tapi malangnya aku dah dibooking untuk berceramah di IKBN Kuching. Satu program anjuran Felcra dan Kementerian Luar Bandar. Gabungan Pelajar SMK Lundu, SMK Sains Kuching, SMK St Theresa dan SMU Pasentren Hj Taib Mahmud. Ntah kenapa pas pgram tu, masing2 sibuk, jadi tak sempat juga jumpa ust hingga hari ni. Berhubung guna masej je la.. Cuma satu, kami ni sokong kelab yang sama. Manchester United dan juga Kedah.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Sebagai refleksinya, semua pelajar gembira dengan ust, apa kuncinya, ust seorang yang mesra. Aku juga harus begitu dengan anak muridku nanti. Jambatan harus di bina dan dinding penghalang harus diroboh. Bila kita mesra barulah proses pemindahan ilmu dan maklumat antara seorang guru dapat dipindahkan kepada muridnya..Buat Ustaz Shubki, selamat belajar dan moga berjaya!!! (moga dapat makan udang galah bersama lagi)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin