Monday, November 21, 2011

Jelajah 2011 : Khemah Ibadah Sek2 KPM Peringkat Negeri Pahang

Program yang dijalankan pada kali ini, Daerah Rompin yang menjadi Tuan Rumah...
Peserta yang terlibat datangnya daripada seluruh daerah yang ada di Negeri Pahang.
Saya difahamkan, pelajar yang datang ini kebanyakkannya pelajar cemerlang yang dapat 5A dalam percubaan UPSR yang lalu...
Aktiviti kembara
Suasana Majlis Penutup....

Sunday, October 23, 2011

Kisah ahli politik bertudung di parlimen Denmark

Pada 3 Oktober lalu Denmark mendapat perdana menteri wanita pertama apabila Helle Thorning-Schmidt dari Parti Demokrat Sosial menubuhkan kerajaan setelah mengalahkan Parti Liberal.

Penubuhan kerajaannya itu menamatkan pentadbiran Parti Liberal yang membawa suara kurang senang terhadap pendatang orang Islam.

Keupayaan Thorning-Schmidt menubuhkan kerajaan walaupun dari segi kedudukan bilangan kerusi adalah kedua berbanding Parti Liberal terletak pada sokongan dari Parti Rakyat Sosialis, Parti Liberal Sosialis dan Perikatan Merah-Hijau.

Apa yang disebut dengan merah dan hijau itu adalah gabungan fahaman sosialisme dan perjuangan alam sekitar.

Seorang tokoh kontroversi Perikatan Merah-Hijau ialah wanita bertudung, Asmaa Abdol Hamid.

Asmaa ialah seorang pekerja sosial dan ahli politik yang tinggal di Odense, Denmark.

Asmaa lahir di Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 22 November tahun 1981. Ibu bapanya adalah orang Palestin.


Bapanya membesar di kem pelarian Lebanon. Ketika mula Israel ditubuhkan pada tahun 1940-an di atas tanah orang Palestin, maka banyaklah menjadi pelarian dan mendapatkan perlindungan di Tebing Barat yang ketika itu milik Jordan.

Pada tahun 1970-an, Yasser Arafat menubuhkan Fatah di situ. Oleh kerana serangannya ke atas Israel dari wilayah Jordan, maka Amman mendapat tekanan daripada rejim Tel Aviv untuk menghalau Arafat, Fatah dan kumpulan gerila Palestin lain daripada Tebing Barat.

Arafat yang kemudian menggabungkan kumpulan-kumpulan gerila Palestin di bawah Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) memindahkan pangkalannya dari Tebing Barat ke Beirut, Lebanon.

Turut sama dengan perpindahan ini ialah beribu-ribu pelarian Palestin yang terpaksa tinggal di kem pelarian.


Dari wilayah Lebanon ini, PLO meneruskan serangan ke atas Israel. Akhirnya Israel menyerang dan menduduki Lebanon Selatan pada tahun 1980-an.

Ketika itulah berlaku tragedi kem Shabra dan Shatilla yang menyaksikan pembunuhan beramai-ramai oleh tentera Kristian Maronit Lebanon ke atas pelarian Palestin di bawah restu tentera Israel.

Pada tahun-tahun inilah keluarga ibu Asmaa yang juga tinggal di Lebanon berpindah ke Arab Saudi untuk beberapa tahun.

Pada tahun-tahun 80-an, ibu bapanya berpindah ke UAE. Oleh kerana gangguan daripada polis tempatan, mereka menghubungi agensi bantuan Denmark, Dansk Flygtningehjaelp pada pertengahan tahun 1980-an untuk mendapatkan perlindungan.

Mereka mendapat perlindungan politik di Denmark dan tinggal di Genner, Jutland Selatan.

Asmaa mempunyai tujuh orang adik beradik dan keluarganya berpegang teguh pada agama Islam, maksudnya melakukan amal ibadat dan berusaha memenuhi tuntutan agama Islam.

Sebab itulah Asmaa memakai tudung dan enggan bersalaman dengan lelaki.

Ketika dia berusia 14 tahun, keluarganya berpindah ke Rodekro dan pada tahun 1998, mereka menetap di Vollsmore, Odense hanya kerana untuk mendapatkan peluang lebih besar dalam pendidikan tinggi.

ada tahun 2004, dia memperoleh ijazah dalam bidang bimbingan sosial dari Kolej Universiti Odense di Lillebaelt dan bekerja sebagai penyelaras keluarga di Roskilde. Asmaa juga menubuhkan sebuah kelab untuk orang perempuan. Kini dia masih bekerja di Vollsmore.

Asmaa berninat dalam kegiatan politik dan sejak sekolah, dia menyertai Pemuda Demokratik Sosial Denmark, sebuah badan sosialis demokrat bagi anak-anak muda.

Pada tahun 2005, Asmaa dilantik sebagai ahli majlis bandar raya Odense bagi pihak Perikatan Merah-Hijau.

Parti ini ditubuhkan pada tahun 1989 ekoran penggabungan parti Sosialis Kiri, Parti Komunis Denmark dan Parti Pekerja Sosialis.

Justeru dia menjadi wanita pertama yang memakai tudung menghadiri Majlis Bandar Raya Denmark.

"Memakai tudung tidak bererti saya ditindas atau ditekan. Nilai-nilai yang saya hayati ialah Islam, bukannya Arab. Adalah penting untuk membuat perbezaan antara agama dan budaya.

"Dalam banyak hal, cara pemikiran Arab mendiskriminasi wanita. Walaupun saya seorang Arab, saya tidak membuat pilihan menurut asas budaya, tetapi mengikut agama saya," kata Asmaa.



Ketika menjadi ahli majlis bandar raya itu juga, Asmaa menarik perhatian media apabila beliau enggan bersalaman dengan seorang rakan lelaki daripada partinya. Sebaliknya Asmaa meletakkan tangan pada dadanya ketika mengucap salam pada lelaki.

Asmaa juga menjadi jurucakap bagi sebelas pertubuhan Islam Denmark yang mengajukan aduan terhadap akhbar Jyllands-Posten kerana menyiarkan kartun menghina Nabi Muhammad.

Pada tahun 2006, Asmaa menjadi pengacara undangan di televisyen Denmark dalam rancangan Adam og Asmaa. Acara itu menimbulkan perdebatan di kalangan pertubuhan-pertubuhan wanita di negara itu kerana buat pertama kalinya seorang pengacara di televisyen negara itu memakai tudung.

Pada tahun 2007, Asmaa mengumumkan rancangannya untuk bertanding bagi kerusi parlimen Denmark, Folkerting untuk sebuah kerusi bagi Copenhagen bagi mewakili parti Perikatan Merah-Hijau dengan menyifatkan dirinya sebagai seorang Islam dan sosialis.

Pencalonannya menimbulkan perdebatan di Denmark kerana Asmaa menyatakan bahawa dia akan tetap bertudung. untuk menghadiri sidang Parlimen.

Beberapa imam di negara itu menyokongnya sementara ada pihak di kalangan kumpulan Islam seperti Hizb-ut-Tahrir menentangnya.

Pencalonannya menggegarkan parti Perikatan Merah-Hijau. Akibat daripada itu, tokoh-tokoh kiri terkemuka menarik diri daripada menyokong parti itu.

Suatu rangkaian anti-agama ditubuhkan dalam parti itu untuk memperjuangkan supaya Perikatan Merah-Hijau menjadi parti atheis dengan berasaskan materialis-Marxis.

Akibat pencalonan Asmaa, maka dikatakan undi bagi partinya merosot.

Walaupun Asmaa gagal dipilih tetapi dia muncul di Parlimen sebagai ahli politik pengganti kepada rakan separtinya, Johanne Schmidt-Nielsen.

Mengenai kehadirannya di Parlimen, pemimpin Parti Rakyat Denmark, Pia Kjaersgaard memberi amaran akan menghalaunya keluar jika Asmaa menyebut Bismillah ketika mula menyampaikan ucapannya.

Parti ini mempertahankan sistem beraja dan keunggulan gereja Denmark.

Rujukan di sini

Sunday, October 2, 2011

Sembah Kotak Hitam?

Umat Islam sembah kotak hitam...???
Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……

Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?
...
Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.

Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam ? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….

Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?

Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak ?

Missionary : Awak tak ada jawapan ?

Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.

Missionary : Mengapa awak caka begitu ?

Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” …

Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya tadi.

Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak.

Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan telefon. Apa masalahnya ? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir ?

Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak ?

Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah. Pendakwah mengambi N95 tersebut….. Pendakwah membelek-belek N95 tersebut …. Pendakwah menggooncang-goncang N95 tersebut sambil mengetuk-ngetuk N95 tersebut ke muka meja … Lantas …. Pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut ke lantai ….. bersepaiiiiiiiiii …..

Merah padam muka Missionary menahan marah.

Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum ….

Pendakwah : Mana emak awak ? Saya tengok taka da pun. Saya pecahkan handphone ni pun taka da emak awak dalam handphone.

Missionary : MENGAPA AWAK NI BODOH SANGAT ? Teknologi komunikasi sudah maju. Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan teknologi wireless. Awak tak guna otakkah ?

Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum) …. Begitu juga halnya dengan ALLAH. Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna umat Islam menyembah Kaabah. Tetapi umat Islam menyembah atas arahan ALLAH. ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap Kaabah. Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah.

Begitu juga dengan awak dan telefon. Emak awak menelefon awak menggunakan handphone Nokia N95, ini bukan bermakna emak awak ada dalam N95 tu. Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak, barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone tu.

Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan menghulurkan RM 1500 kepada Missionary … Nah ini duit untuk awak beli N95 yang baru …. Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih kelihatan confuse …. Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya …

Thursday, September 29, 2011

Tips menghalang kecurian.

Banyak kes pecah rumah dan ada ahli keluarga dibunuh atau dirogol oleh perompak.... Muhasabahkan diri kita. Adakah kita pernah mengabaikan tanggungjawab sebagai ketua dalam keluarga menentukan anak-anak dan isteri kita selamat ketika tidur waktu malam hari? Adakah kita pernah memagar rumah kita secara fisikal dan dipagari dengan pendinding ayat Al-Quran.

Rumah yang dipagar dengan keluli atau mangga solex, sekiranya perompak menggunakan ilmu sihir boleh membuka semua kunci. Kerana ilmu sihir itu kerja iblis dan syaitan. Terutama perompak dari Indonesia yang mahir menggunakan ilmu sihir memukau dan pembuka kunci. Hanya dengan menepok mangga ia terbuka tanpa kunci. Jadi mari kita pagar rumah kita dengan ayat suci Al-Quran dan baca tip pencegahan ini.

Tips menghalang kecurian.

(1) Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (Mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).

(2) Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka).

(3) Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12:00 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu diluar pintu rumah untuk masuk (Kes terbaru berlaku di Dungun dan Petaling Jaya).

(4) Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam, kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.

(5) Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (Cara lama ...).

(6) Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, in case terjaga tengah malam, cuba on and off kan balik untuk menakutkan pencuri (Menandakan kita sentiasa alert).

(7) Tekan button merah alarm kereta anda jika anda suspect pencuri sudah masuk ke dalam rumah.

(8) Sekiranya terlihat orang-orang yang agak aneh dan asing di kawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (Selalunya naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka, mereka akan menundukkan kepala).

(9) Pesan kepada jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah kita dan mengaku saudara kita bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan benarkan, beri nombor telefor pejabat anda kepada jiran supaya mereka boleh double check dengan kita.

(10) Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu extension dalam bilek tidur anda. Ini memudahkan anda membuat panggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.

(11) Adakan senarai nombor telefon kecemasan seperti polis kawasan anda, bomba kawasan anda, 999 atau sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda. Kalau boleh, hafalkan nombor tersebut. Ini memudahkan anda membuat panggilan telefon.

(12) Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm.

(13) Lampu porch & lampu belakang rumah sepatutnya terpasang secara automatik bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi bercuti.

(14) Kalau cuti lama, pesan jiran kutip surat-surat dalam peti surat. Peti surat yang penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.

(15) Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.

(16) Kereta Proton adalah paling mudah dicuri. Kalau kereta anda brand new, sekurang-kurangnya anda perlu lock gear & steering sebelum tidur (Sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi akan berjaya melambatkan pencuri).

(17) Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci dari dalam (Sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua in case berlaku kebakaran.

(18) Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.

(19) Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.

(20) Kalau sewa rumah baru pastikan anda tukar padlock baru, mana tau bekas-bekas penyewa lama simpan kunci pendua.

(21) Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pekerja asing.

(22) Pastikan keadaan selamat sebelum buka pintu rumah (Tak kira siang atau malam, terutamanya balik lepas 11:00lam).

Sunday, September 11, 2011

Jelajah 2011 : Kem Anak Soleh @ Masjid an-Najah

Antara yang mengisi program adalah guru saya sendiri iaitu Sir Azman Abdul Rahman.... Walaupun dah berkali-kali mendengar ucapannya, saya sentiasa mendapat ilmu baru....
Riadhah pagi...
Pakat-pakat senaman...
Ceramah motivasi oleh Ustaz Solehuddin bin Abdul Roni...Teman lama di Maahad Mahmud...
Peserta puteri..
Semuanya berkongsi....
Robot....
Aktiviti mengisi waktu petang....
Merentas desa...
Saya sendiri menyampaikan motivasi yang ke dua...
Ketika Majlis Penutup....
Menyampaikan hadiah kepada peserta terbaik...

PROGRAM DIJALANKAN SEKITAR BULAN JUN 2011 YANG LALU...

Hanya sedikit manusia bersyukur

Firman Allah SWT: Katakanlah Dia-lah yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati. (tetapi) amat sedikit kamu bersyukur. Katakanlah: Dia-lah yang menjadikan kamu berkembang biak di muka bumi, dan hanya kepada-Nya-lah kamu kelak dikumpulkan.

Ibn Kathir berkata: "Allah yang menciptakan kamu daripada tiada kemudian memberi kepada kamu pendengaran, penglihatan, akal dan kemampuan. Sebaliknya sedikit sahaja di kalangan kamu yang bersyukur dan juga menggunakannya segala nikmat kurniaan Allah ini untuk mentaati dan mematuhi perintah-Nya serta menjauhi larangan-Nya."

Muhammad Quraish Shihab berkata: "Ayat di atas hanya menyebut dua dari lima pancaindera kerana kepentingan yang utama. Ia juga dikira mewakili pancaindera yang lain. Ini sesuai dengan kebiasaan penggunaan bahasa Arab yangmenyebut sebahagian tetapi yang memberi maksud kepada keseluruhan."

Sebutan al-fu'ad secara khusus merupakan pemikiran manusia yang tidak dimiliki oleh makhluk lain di muka bumi ini.

Firman Allah SWT: Dan mereka berkata: Bilakah datangnya ancaman itu jika kamu adalah orang-orang yang benar?

Sayid Qutub berkata: "Itulah pertanyaan orang yang dilamun keraguan dan itulah juga pertanyaan orang yang degil dan angkuh sedangkan mengetahui masa kiamat tidak menjejaskan apa pun."

Bagi mereka sama sahaja sama ada hari kiamat itu berlaku esok atau setelah berjuta tahun tetapi apa yang penting pasti berlakunya kiamat dan seluruh makhluk akan dihimpunkan pada hari tersebut dan segala amalan sewaktu di dunia akan diberi balasan.

Firman Allah SWT: Katakanlah: Sesungguhnya ilmu (tentang hari kiamat itu) Hanya pada sisi Allah. Dan Sesungguhnya Aku hanyalah seorang pemberi peringatan yang menjelaskan.

Ibn Kathir berkata: "Tiadalah diketahui waktu berlakunya kiamat kecuali Allah sedangkan Dia perintahku (Nabi SAW) untuk mengkhabarkan kepada kamu bahawa hari kiamat pasti berlaku dan bukan mustahil. Aku hanya penyampai dan pemberi amaran."

Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya aku hanya seorang pemberi peringatan yang diutuskan dari sisi Tuhanku bagi memberi penjelasan kepadamu tentang syariat-Nya dan sesuatu yang dihalalkan atau diharamkan-Nya supaya kamu mengetahui setiap urusan kamu. Aku telah menyampaikan kepadamu apa yang sepatutnya aku sampaikan (risalahku)."

Firman Allah SWT: Ketika mereka melihat azab (pada hari kiamat) sudah dekat, muka orang-orang kafir itu menjadi muram. dan dikatakan (kepada mereka) inilah (azab) yang dahulunya kamu selalu meminta-mintanya.

Muka pucat

Sayid Qutub berkata: "Apabila mereka memandang peristiwa kiamat dari dekat dan menghadapinya depan mata mereka secara mendadak tanpa sebarang pendahuluan, maka muka mereka terus muram dan dukacita lalu dikatakan kepada mereka: Inilah hari yang kamu cabar dan minta disegerakan kedatangannya iaitu hari kiamat."

Cara menayangkan pemandangan yang berlaku berulang dalam al-Quran apabila ia menghadapi pendustaan dan keraguan. Ia menayangkan pemandangan itu secara tiba-tiba dan berbohong serta orang yang ragu terus berdepan dengan peristiwa yang dibohongi atau diragui mereka.

Firman Allah SWT: Katakanlah: Terangkanlah kepadaku jika Allah mematikan Aku dan orang-orang yang bersama dengan Aku atau memberi rahmat kepada kami, (maka kami akan masuk syurga), tetapi siapakah yang dapat melindungi orang-orang yang kafir dari seksa yang pedih? Katakanlah: Dia-lah Allah yang Maha Penyayang kami beriman kepada-Nya dan kepada-Nya-lah kami bertawakal. Kelak kamu akan mengetahui siapakah yang berada dalam kesesatan yang nyata.

Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya tidak ada sesiapa pun yang mampu menyelamatkan kamu daripada azab Allah SWT kerana kekafiranmu yang menyebabkan kamu layak menerima seksaan ini."

Sama sahaja bagimu kiranya kami binasa seperti yang kamu inginkan sehingga kami memperoleh rahmat Allah SWT atau kami menang sehingga dapat menjunjung tinggi Islam seperti yang kami harapkan. Kedua-duanya merupakan kemenangan yang diharapkan dan kejayaan yang kami harapkan. Terdapat dua perkara penting di sini, antaranya:

nPerintah kepada mereka agar mencari jalan keselamatan dengan keimanan yang benar ikhlas kepada Allah SWT dan rasa takut kepada-Nya.

Sepatutnya mereka sibuk dengan urusan masing-masing dan bukannya bercita-cita Nabi SAW dan orang mukmin mati.

Jelaslah bagi Kamu akan mengetahui siapa yang sesat di antara kita dan siapa yang mendapat petunjuk serta siapa pula yang menerima kesudahan buruk di dunia dan di akhirat.

Firman Allah SWT: Katakanlah: Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering, maka siapakah yang akan mendatangkan air yang mengalir bagimu?

Sayid Qutub berkata: "Andainya mereka masih meragui hari kiamat, sedangkan teraju Kerajaan alam berada di tangan Allah Yang Maha Kuasa di atas segala sesuatu, maka apakah akan terjadi jika iradat Allah menghendaki untuk mengharamkan mereka dari air yang menjadi sumber hidup yang amat dekat itu."

Kemudian al-Quran meninggalkan mereka supaya berfikir apakah akan terjadi jika Allah SWT izinkan kejadian kekeringan air itu berlaku?

Dalam ayat di atas, Allah SWT menuntut mereka agar mengiktiraf cara mengakui nikmat-nikmat-Nya bertujuan memperlihatkan kepada mereka betapa buruk kekafiran mereka itu.

Allah SWT yang bersifat rahmat dan pemurah-Nya telah mengeluarkan air dan mengalirkannya ke setiap penjuru untuk keperluan manusia.

Oleh itu sewajarnya bagi umat manusia beriman dengan Allah Tuhan sekalian alam dengan mematuhi segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Rujukan di sini.

Marsupial comel kegilaan remaja



COMEL, lincah dan aktif. Demikian rangkai kata yang terpacul di mulut saat melihat haiwan kecil persis tupai yang menjadi kegilaan pencinta haiwan peliharaan eksotik masa kini.

Haiwan berbulu lembut yang manja berpaut di bahu seorang remaja itu digelar sugar glider. Kalau dibawa ke kawasan umum, ia pasti mencuri tumpuan khalayak, malah tidak hairan jika ada yang datang mengerumuni seolah-olah mahu mendekati ‘selebriti’.

Sugar Glider atau nama saintifiknya Petaurus Breviceps merupakan haiwan marsupial kecil yang boleh ditemui di Australia, Tasmania, Indonesia dan Papua New Guinea.

Ia mendapat namanya kerana sifatnya yang menggemari makanan manis dan mempunyai membran peluncur menyamai tupai terbang.

Kemasukan haiwan nokturnal ini di Malaysia bermula sekitar awal tahun 2000 dan semakin mendapat tempat di hati pencinta haiwan sejak ia dipaparkan dalam rancangan dokumentari popular baru-baru ini.

“Sugar glider ini merupakan haiwan sosial dan memerlukan penjaganya meluangkan masa melayaninya selama tiga hingga empat jam sehari.

“Jika dibiarkannya tanpa belaian, haiwan ini akan sunyi dan akhirnya akan mencederakan dirinya dengan menggigit ekornya, bulu di perut dan kemudian memakan isi perutnya sendiri walaupun telah diberi makanan mencukupi,” kata Mohd. Shaiful Akmal Salman, 32, yang merupakan pembekal aksesori dan pembiak baka sugar glider.


PEMILIK sugar glider perlu bersedia dengan maklumat mengenai penjagaan kesihatan, tempat tinggal dan juga dietnya.


Tambah anak kelahiran Muar, Johor itu, jika seseorang pemilik haiwan itu terlalu sibuk, mereka disarankan membela sepasang sugar glider bagi mengelakkan haiwan tersebut kesunyian.

“Jangan anggap memiliki sugar glider ini sebagai satu trend kerana ia memerlukan komitmen daripada penjaganya.

“Mudah dijaga atau tidak, itu terpulang kepada seseorang individu itu sendiri. Sekiranya seseorang itu rajin, tabah, sabar dan pandai mengatur jadualnya, maka penjagaan sugar glider ini mudah sahaja,” ujarnya yang sudah tiga tahun menjalankan perniagaan melibatkan marsupial itu.

Buat persediaan

Tambah Shaiful, sebelum seseorang itu mahu menjadikan sugar glider sebagai haiwan peliharaan, perkara wajib yang perlu dilakukan ialah mengumpul maklumat mengenainya terlebih dahulu sebagai persediaan.

Selain mempunyai pengetahuan asas tentangnya, seseorang itu perlu tahu cara memilih sugar glider yang sihat, menyediakan sangkar setinggi tiga kaki, kantung tidur, permainan, botol air dan makanan khas.

“Haiwan yang unik dari aspek penjagaannya ini mempunyai banyak variasi warna. Paling lazim dibela orang adalah daripada jenis Classic Grey kerana ia murah dan mampu milik iaitu antara harga RM250 hingga RM350 seekor,” ujar penuntut jurusan sains perubatan di Management and Science University (MSU) itu.

Antara variasi lain sugar glider ialah White Faced (RM2,500), White Faced Blonde (RM3,000), Ring Tail (RM7,500), Mosaic (RM7,500), White Mosaic (RM10,000), Creameino (RM15,000), Albino (RM15,000) dan Leucistic (RM15,000).

Tempoh bunting sugar glider mengambil masa selama 16 hari dan apabila lahir, anaknya akan tinggal di kantung ibunya (In Pouch) kira-kira dua bulan dan putus susu dua bulan selepas keluar kantung.

Anak sugar glider atau dipanggil `Joey’ boleh dipisahkan daripada ibunya seawal dua bulan selepas keluar dari kantung ibunya (Out Of Pouch) tetapi sebaik-baiknya pada umur tiga bulan selepas keluar dari kantung.

Tempoh kematangan seksual bagi sugar glider adalah berbeza tetapi secara purata, sugar glider betina matang pada umur lapan bulan ke atas dan sugar glider jantan pada umur empat bulan ke atas.

Haiwan yang mempunyai jangka hayat selama 10 hingga 15 tahun itu membiak dua hingga tiga kali setahun mengikut musim. Ia biasanya menghasilkan seekor hingga dua ekor anak paling minimum dan empat ekor paling banyak.


HAIWAN eksotik ini aktif pada waktu malam.


Pemakanan seimbang

“Walaupun haiwan ini menyukai makanan yang manis, ia juga mempunyai diet khas yang tersendiri.

“Pemakanannya harus seimbang dengan mengambil kira nutrisi seperti protein (30-50 peratus), buah-buahan (20-30 peratus), sayur-sayuran (40 peratus) dan karbohidrat (15 peratus),” katanya sambil diet tersebut dibantu pemberian suplemen wombaroo protein tinggi (HPW).

HPW adalah diet yang paling senang untuk disediakan dan ia merupakan diet yang paling hampir menyerupai pemakanan sugar glider di dalam hutan.

Katanya, ramai yang tidak mengambil berat tentang pemakanan sugar glider sehingga menyebabkan haiwan kesayangan mereka itu sakit dan menghidapi masalah kesihatan seperti obesiti, katarak, buta, lumpuh kaki belakang dan jangkitan kuman.

Seorang peminat sugar glider, Shakirin Rahmat, 27, sehingga hari ini sudah berhabis RM3,000 demi haiwan kesayangannya.

Shakirin yang sudah dua tahun bertemankan sugar glider mula berminat terhadap haiwan tersebut apabila melihat foto rakannya dan sejak itu dia mula mencari maklumat mengenai haiwan tersebut selama setahun sebelum haiwan itu disunting menjadi ‘buah hati’nya.

Percubaan pertamanya memelihara sepasang sugar glider berakhir dengan kisah sedih apabila kedua-duanya hilang gara-gara membela tanpa sangkar.

“Sejak itu saya lebih berhati-hati. Nak menjaganya mudah, sediakan sangkar yang sesuai dan luangkan masa bersamanya. Apabila kita sudah rapat, sugar glider ini akan kenal tuannya melalui bau dan tidak mahu dengan orang lain.

Merajuk

“Baru-baru ini, Chillue (nama sugar glider miliknya) berpaut pada badan saya dengan menaiki motosikal dari Damansara untuk pergi ke rumah Shaiful di Shah Alam.

“Setibanya di rumah Shaiful, Chillue merajuk kerana ada sugar glider lain pada masa itu. Ketika mahu pulang ke rumah, Chillue melompat daripada badan saya kerana merajuk,” imbas Shakirin.

Hampir dua jam dia mencari-cari kelibat haiwan kesayangannya itu. Puas dicari di bawah kereta, motosikal dan di kawasan lapang sehingga dia hampir putus asa.

“Langkah terakhir, saya letakkan bonding pouch miliknya di atas jalan raya supaya dia pulang. Selepas hampir satu jam menunggu, saya terlihat ada sesuatu bergerak datang menghampiri kantung tersebut.

“Alangkah terkejutnya saya apabila menemui Chillue dalam keadaan kesejukan dan menggigil. Tanpa berlengah, saya terus berlari mendapatkannya,” ujarnya yang mahu menjadi pembiak baka sugar glider pada masa akan datang.

Shakirin yang pernah membawa Chillue di dalam bonding pouch (kantung khas) ke kampungnya di Ipoh dengan menaiki motosikal memberitahu, haiwan cilik itu mula aktif bermula pukul 11 malam hingga pukul 8 pagi.

“Ia akan membuat bunyi bising seperti salakan anak anjing jika tuannya tidak mengeluarkannya dari sangkar untuk diajak bermain,” ujarnya yang turut memberi haiwannya itu diet buah-buahan seperti betik, tembikai susu dan epal.

Begitupun sugar glider tidak menolak sebarang makanan yang diberikan, terdapat makanan yang tidak boleh diberikan kepada haiwan tersebut seperti coklat kerana ia boleh menjadi toksin kepadanya.

Rujuk di sini

Friday, September 2, 2011

Simulasi solat ketika perang


TENTERA muslimin terpaksa menangguhkan solat mereka seketika selepas dserang oleh askar musuh.


SOLAT merupakan ibadat yang terpenting dalam kehidupan seorang muslim. Maka tidak hairanlah apabila solat disebut sebagai tiang agama bagi menghindarkan seseorang muslim itu daripada segala dosa dan noda.

Lebih istimewa, solat lima waktu yang wajib ke atas semua umat Islam merupakan kurniaan Allah kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW dalam peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku lebih 1,400 tahun dahulu.

Fitrah setiap manusia adalah berkehendakkan kebaikan dalam hidup. Jadi solat merupakan ‘hadiah’ daripada Allah kepada hamba-hambanya untuk terus berada dalam landasan kebaikan.

Justeru, Islam tetap menganjurkan penganutnya menunaikan solat dalam apa jua keadaan sama ada ketika sakit atau keuzuran dengan cara-cara yang ditetapkan selain solat juga wajib biarpun ketika di medan peperangan.

Solat di medan perang atau lebih dikenali sebagai solat khauf (semasa dalam ketakutan) pernah ditunaikan oleh Rasulullah beberapa kali dengan pelbagai cara seperti yang diterangkan secara terperinci dalam kitab-kitab hadis.

Menyedari kepentingan bersolat dalam apa jua keadaan, seramai 50 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Wataniah, Machang, Kelantan mengadakan demonstrasi solat khauf bersempena dengan sambutan Hari Terbuka Badan Dakwah dan Rohani (Badar) baru-baru ini.

Guru penasihatnya, Razali Harun, 45, berkata, demonstrasi tersebut berlangsung selama 30 minit dengan dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu tentera Islam dan tentera musuh.


KETIKA musuh datang dari arah bertentangan kiblat sebahagian tentera Islam menunaikan solat, manakala selebihnya berkawal bagi memastikan keselamatan rakan-rakan.


Menurutnya, modul solat khauf yang dipraktikan oleh para pelajarnya itu diperoleh daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan ciri-ciri asas solat itu secara berjemaah sama dengan solat jamak takdim dan jamak takhir.

Jelasnya, melalui cara itu para pelajar akan lebih faham, selain dapat merasai sendiri situasi sebenar menunaikan solat ketika perang yang tidak mempunyai begitu banyak perbezaan kecuali makmum dapat bergerak, menangguhkan solat dan menyambung semulanya selepas berperang.

“Untuk simulasi ini, kita melakukan solat mengikut tiga keadaan iaitu ketika musuh datang dari arah bertentangan kiblat, arah kiblat dan semua arah. Situasi pertama, imam akan membahagikan pasukan tentera muslimin kepada dua kumpulan.

“Kumpulan pertama akan menunaikan solat bersamanya sehingga selesai, manakala kumpulan yang kedua akan kekal mengawasi keadaan.

“Kemudian berlaku pertukaran kumpulan yang mana kumpulan pertama akan mengambil alih tugas mengawal keadaan, manakala kumpulan kedua akan menunaikan solat berjemaah bersama imam,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Solat ikut arah musuh

Razali memberitahu, bagi situasi kedua iaitu musuh datang dari arah kiblat, pasukan tentera muslimin akan berpecah kepada empat saf. Mereka semua akan menunaikan solat dan ketika saf pertama dan ketiga rukuk bersama imam, dua saf lain iaitu kedua dan keempat akan berada di dalam keadaan qiam dan bersedia menghadapi sebarang ancaman.

“Saf yang pertama dan ketiga kemudiannya akan menyudahkan solat mereka sehingga selesai. Sesudah itu saf kedua dan keempat pula akan menyudahkan solat mereka, manakala saf pertama dan ketiga akan mengawal keadaan.

“Bagi situasi terakhir berlaku serangan musuh dari semua arah, tentera muslimin mengambil tempat untuk menyelamatkan diri dan membalas serangan. Setelah selesai tentera muslimin tadi akan menyudahkan solat mereka sama ada dalam keadaan duduk, berbaring ataupun berdiri mengikut kemampuan masing-masing,” ujarnya.


SETELAH situasi kembali aman, tentera muslimin akan menyudahkan solat mereka seperti biasa.


Seorang pelajar yang juga imam solat khauf, Tuan Abdul Rahman Tuan Sheik, 16, berkata, dia teruja kerana diberikan peluang untuk turut serta dalam menjayakan solat berkenaan biarpun secara simulasi.

Katanya sebelum ini, dia dan rakan-rakan hanya belajar secara teori cara untuk melakukan solat itu, namun kali ini dia dan rakan-rakan berpeluang melakukannya secara praktikal.

“Walaupun negara kita tidak pernah berperang, pengalaman yang saya kutip ketika menjayakan simulasi ini amat berharga buat diri saya. Insya-Allah ilmu yang saya pelajari ini akan digunakan sebagai mungkin selepas saya menamatkan pelajaran di sekolah ini.

“Kesimpulan yang dapat saya buat sepanjang mengikuti latihan simulasi ini menunjukkan Islam cukup menitikberatkan solat. Walau apa jua keadaan berlaku, solat harus ditunaikan kerana ia merupakan kewajipan ke atas setiap muslim,” jelasnya.

Sementara itu Penolong Kanan Pentadbiran SMKA Wataniah, Zakaria Yusof berkata, demonstrasi solat itu dapat memberikan banyak faedah bukan sahaja kepada para pelajar tetapi masyarakat.

“Melalui cara ini kita dapat melahirkan para pelajar yang bukan sahaja cemerlang dengan ilmu dunia, tetapi dalam masa yang sama dibimbing dengan ilmu akhirat,” katanya.

Rujukan di sini

Monday, August 29, 2011

Cinta ‘Ukasyah Membawa ke Syurga

Masjid penuh sesak dengan kaum Muhajirin dan Ansar. Semua berkumpul setelah Bilal memanggil mereka dengan suara azan. Ada tarikan cinta di sana, kekasih yang baru saja sembuh, yang membuat semua sahabat tidak mahu melepaskan kesempatan ini untuk bertemu dengan kekasih Allah swt.
Setelah mengimami solat, nabi berdiri dengan segak di atas mimbar. Suaranya basah, menyampaikankan kata-kata puji dan kesyukuran kepada Allah yang Maha Pengasih. Suasana menjadi sunyi sepi, mulut para sahabat tertutup rapat, semua menajamkan pendengaran menuntaskan kerinduan pada suara Nabi. Semua menyiapkan hati, untuk disentuh serangkai hikmah. Selanjutnya Nabi bertanya.
“Duhai sahabat, kalian tahu umurku tidak akan lagi panjang, Siapakah di antara kalian yang pernah merasa teraniaya oleh si lemah ini, bangkitlah sekarang untuk mengambil kisas, jangan kau tunggu hingga kiamat menjelang, kerana sekarang itu lebih baik”.
Semua yang hadir terdiam, semua mata menatap penuh pada Nabi yang terlihat lemah. Tidak akan pernah ada dalam benak mereka perilaku Nabi yang terlihat janggal. Apapun yang dilakukan Nabi, selalu saja indah. Segala hal yang diperintahkannya, selalu membuihkan bening sari pati cinta. Tidak akan rela sampai bilapun, ada yang menyentuhnya meski hanya secuil jari kaki. Apapun akan digadaikan untuk membela Al-Musthafa.
Melihat semua yang terdiam, nabi mengulangi lagi ucapannya, kali ini suaranya terdengar lebih keras. Kelihatan para sahabat masih duduk dengan tenang. Hingga ucapan yang ketiga kali, seorang lelaki berdiri menuju Nabi. Dialah ‘Ukasyah Ibnu Muhsin.
“Ya Rasul Allah, Dulu aku pernah bersamamu di perang Badar. Untaku dan untamu berdampingan, dan aku pun menghampirimu agar dapat menciummu, duhai kekasih Allah, Saat itu engkau menghambatkan cambuk kepada untamu agar dapat berjalan lebih cepat, namun sesungguhnya engkau pukulanmu mengenai lambung samping ku” ucap ‘Ukasyah.
Mendengar ini Nabi pun menyuruh Bilal mengambil cambuk di rumah puteri kesayangannya, Fatimah. Kelihatan rasa keengganan menyelubungi Bilal, langkahnya terayun begitu berat, ingin sekali ia menolak perintah tersebut. Ia tidak ingin, cambuk yang dibawanya melecut tubuh kekasih yang baru saja sembuh. Namun ia juga tidak mahu mengecewakan Rasulullah. Sekembalinya Bilal, cambuk diserahkannya kepada Rasul mulia. Dengan cepat cambuk berpindah ke tangan ‘Ukasyah. Masjid seketika mendengung seperti sarang lebah.
Lantas melompatlah dua tokoh mulia dari barisan hadapan. Yang pertama berwajah sendu, janggutnya basah oleh air mata yang menderas sejak dari tadi, dia lah Abu Bakar. Dan yang kedua, tokoh pemberani, yang ditakuti para musuhnya di medan pertempuran, Nabi menyapanya sebagai Umar Ibn Khattab. Gementar mereka berkata:
“Hai ‘Ukasyah, pukullah kami berdua, sesuka yang engkau mahu. Pilihlah bahagian manapun yang paling kau ingin, kisaslah kami, jangan sekali-kali engkau pukul Rasul”
“Duduklah kalian sahabatku, Allah telah mengetahui kedudukan kalian”, Nabi memberi perintah secara tegas. Ke dua sahabat itu lemah longlai, langkahnya surut menuju tempat mereka semula. Mereka pandangi ‘Ukasyah dengan pandangan memohon. ‘Ukasyah tidak berganjak sedikitpun.
Melihat Umar dan Abu Bakar duduk kembali, Ali bin Abi Thalib tidak tinggal diam. Berdirilah ia di depan ‘Ukasyah dengan berani.
“Hai hamba Allah, inilah aku yang masih hidup siap menggantikan kisas Rasul, inilah punggungku, ayunkan tanganmu sebanyak apapun, deralah aku”
“Allah Swt sesungguhnya tahu kedudukan dan niat mu duhai Ali, duduklah kembali” ungkap Nabi.
“Hai ‘Ukasyah, engkau tahu, kami adalah cucu Rasulullah, kami darah dagingnya, bukankah ketika engkau mencambuk kami, itu ertinya mengkisas Rasul juga”, kini yang tampil di depan U’kasyah adalah Hasan dan Husain. Tetapi sama seperti sebelumnya Nabi menegur mereka. “Duhai penyejuk mata, aku tahu kecintaan kalian kepadaku. Duduklah”.
Masjid kembali ditelan senyap. Ramai jantung yang berdegup kian cepat. Tidak terhitung yang menahan nafas. ‘Ukasyah tetap dengan pendirian menghadap Nabi. Kini tidak ada lagi yang berdiri ingin menghalangi ‘Ukasyah mengambil kisas. “Wahai ‘Ukasyah, jika kau tetap berhasrat mengambil kisas, inilah Ragaku,” Nabi selangkah maju mendekatinya.
“Ya Rasul Allah, saat Engkau mencambukku, tidak ada sehelai kainpun yang menghalangi pukulan cambuk itu”. Tanpa berbicara, Nabi langsung melepaskan ghamisnya yang telah memudar. Dan tersingkaplah tubuh suci Rasulullah. Seketika pekik takbir menggema, semua yang hadir menangis pedih.
Melihat tegap badan manusia yang di maksum itu, ‘Ukasyah langsung menanggalkan cambuk dan berhambur ke tubuh Nabi. Sepenuh cinta direngkuhnya Nabi, sepuas keinginannya ia ciumi punggung Nabi begitu mesra. Gumpalan kerinduan yang mengkristal kepada beliau, dia tumpahkan saat itu. ‘Ukasyah menangis gembira, ‘Ukasyah bertasbih memuji Allah, ‘Ukasyah berteriak haru, gementar bibirnya berucap sendu, “Tebusanmu, jiwaku ya Rasul Allah, siapakah yang sampai hati mengkisas manusia indah sepertimu. Aku hanya berharap tubuhku melekat dengan tubuhmu hingga Allah dengan keistimewaan ini menjagaku dari sentuhan api neraka”.
Dengan tersenyum, Nabi berkata: “Ketahuilah duhai manusia, sesiapa yang ingin melihat penduduk syurga, maka lihatlah lelaki ini”. ‘Ukasyah langsung tersungkur dan bersujud memuji Allah. Sedangkan yang lain berebut mencium ‘Ukasyah. Pekikan takbir menggema kembali. “Duhai, ‘Ukasyah berbahagialah engkau telah dijamin Nabi sedemikian pasti, bergembiralah engkau, kerana kelak engkau menjadi salah seorang yang menemani Rasul di syurga”.
Beruntunglah Engkau Ukasyah, Pencinta Kekasih Allah….
Ya Rasulullah Kami juga ingin mencium tangan dan pipimu dengan penuh kerinduan..

Aidilfitri: Antara ibadat dan adat

DALAM tempoh beberapa hari lagi umat Islam seluruh dunia akan meraikan hari kemenangan iaitu Aidilfitri. Sudah pasti juga ketika ini ramai yang tidak sabar mahu pulang ke kampung bagi merayakan hari kemenangan ini.

Selepas sebulan berpuasa umat Islam merayakan Aidilfitri sebagai tanda kemenangan. Ibadat puasa sepanjang Ramadan diibaratkan suatu 'madrasah' atau sekolah yang mendidik jiwa umat Islam sepanjang sebulan berpuasa.

Bukan saja menahan lapar dahaga, malah juga mengekang hawa nafsu daripada merajai jiwa. Disiplin yang dipupuk oleh madrasah Ramadan ini amat kental kerana umat Islam bukan hanya berpuasa di hadapan orang, malah juga apabila bersendirian.

Inilah kejayaan Islam mendidik peribadi mulia dan amanah. Manifestasi kemuliaan Ramadan dapat dilihat daripada sudut amalan umat Islam seperti bersolat terawih, bersedekah, bertadarus al-Quran dan banyak lagi.

Hampir sebulan mengikuti institusi Ramadan, kini tiba pula masa untuk meraikan Aidilfitri. Amat rugilah orang yang langsung tidak mengambil pengajaran daripada falsafah Ramadan itu sendiri.

Jelas kegirangan dan kegembiraan tersemat dalam hati Muslimin dan Muslimat sekalian kerana kemenangan di hari yang mulia ini. Pelbagai persiapan diadakan bagi menyambut hari kemenangan itu. Pada kebiasaannya kanak-kanak yang paling gembira ketika hari raya.

Bagi yang merayakan Aidilfitri tanpa orang tersayang, perayaan ini masih tetap diteruskan memandangkan ia adalah tuntutan hukum syarak. Namun, sudah tentulah hiba di jiwa tidak dapat dielakkan ketika menyambutnya.

Mengunjungi pusara ibunda khususnya menjadi kemestian di hari lebaran ini. Walaupun yang pergi tidak akan kembali sebagai tanda ingatan sekalung doa dan bacaan ayat-ayat suci dititipkan kepada mereka. Saya sendiri akan berhari raya buat pertama kalinya tanpa bonda di sisi.

Dalam segi bahasanya, Aidilfitri bermakna kembali kepada fitrah. Kita sebenarnya kembali kepada fitrah iaitu suci dan bebas daripada dosa. Tatkala Aidilfitri, umat Islam suci daripada dosa kerana madrasah Ramadan membersih segala dosa kita.

Namun, tidak kurang juga kita yang kecundang dan gagal menjadi graduan madrasah Ramadan ini apabila mereka kembali kepada fitrah sebelum Ramadan iaitu sikap negatif terlalu obses dengan hawa nafsu dan meminggirkan ibadah kepada Yang Maha Esa.

Mereka kembali kepada kehidupan penuh dosa dan menindas golongan lemah, makan makanan yang tidak tentu halal haramnya dan daripada sumber yang diragukan.

Malah fitnah memfitnah, mengadu domba dan menuduh orang lain tanpa bukti dan siasatan juga telah menjadi norma dalam kehidupan mereka. Golongan ini adalah golongan yang sangat rugi kerana tidak mengambil iktibar daripada ajaran Allah.

Pada hari kemenangan ini, jangan dilupa golongan yang tidak bernasib baik. Semangat persaudaraan Islam mesti diutamakan di samping mengeratkan silaturahim sesama ummah. Golongan kurang bernasib baik ini juga berhak merayakan Aidilfitri seadanya.

Bagi yang pulang ke kampung, berhati-hatilah di jalan raya. Patuhi peraturan lalu lintas dan utamakan keselamatan. Moga-moga selepas berhari raya kita dapat kembali ke tempat kerja masing-masing dengan selamat.

Agama Allah memerlukan kita meneruskan perjuangan menegakkan kalimah-Nya di muka bumi ini sesuai dengan peranan sebagai khalifah.

Aidilfitri bukanlah semata-mata suatu adat, tetapi lebih kepada ibadat berasaskan sumber hukum yang jelas. Oleh kerana ia adalah suatu ibadat, hari besar ini wajar dipenuhi dengan ibadat yang dituntut Allah.

Ia tidak hanya ziarah menziarahi, tetapi mengeratkan silaturahim. Ia tidak hanya berborak-borak, tetapi menegakkan syiar dan dakwah Islamiah. Ia bukan juga hanya menyanyi kegembiraan, tetapi menambah zikir dan takbir kepada Yang Maha Esa.

Pemborosan dan pembaziran semata-mata bagi menyambut Aidilfitri sebenarnya adalah tergelincir daripada apa dianjurkan Islam. Islam menggalakkan umatnya merayakan hari kemenangan ini, tetapi dalam sukatan dan kadar tidak menjurus kepada pembaziran.

Alangkah baiknya jika wang lebihan itu digunakan bagi manfaat perjuangan Islam dan membantu golongan memerlukan.

Rujukan di sini.

Sunday, August 28, 2011

Memahami isi Quran bukan hak ustaz sahaja


KITA sedang berada di hujung Ramadan, bulan turunnya al Quran, kitab suci dari Allah SWT yang menjadi asas kepada pembentukan dan pengukuhan iman. Di dalamnya juga terkandung segala perintah dari Yang Maha Berkuasa supaya ditaati oleh mereka yang bertakwa.

Ia juga membawa rahmat, keberkatan dan menjadi penawar kepada orang-orang yang beriman. Di dalamnya terkandung petunjuk kepada jalan lurus yang akan menjadi kompas kepada manusia untuk bertemu dengan Yang Maha Suci pada hari kebangkitan dengan hati yang paling gembira dan tiada tolok bandingannya dengan sebarang rasa gembira yang manusia boleh kecapi di dunia ini.

Wajar Quran dibaca dan difahami sehingga rohnya meresap ke dalam jiwa sebagaimana yang dilalui oleh Rasulullah SAW.

Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) akan Al Quran sebagai roh dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Quran) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya sesiapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) benar- benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus. - As Syuraa 42: 52

Berapa ramaikah umat Islam yang benar-benar menjiwai al-Quran? Sesungguhnya Quran itu diwahyukan kepada Rasulullah dalam bentuk roh yang meresap ke dalam jiwa baginda. Ia hanya diterbitkan dalam bentuk buku pada zaman Saidina Othman bin Affan, khalifah keempat. Kita umat Muhammad juga wajar menyemadikan roh Quran dalam jiwa kita, bukan sekadar menatap teks fizikalnya.

Quran bukannya karangan manusia, sebagaimana tuduhan sebilangan besar kaum Quraisy terhadap Nabi Muhammad SAW apabila baginda menyebarkan dakwah dengan membacakan ayat-ayat Quran. Ia diturunkan dalam bahasa Arab kerana baginda adalah orang Arab dan kelompok awal yang didakwah adalah bangsa Arab.

Demi Kitab (Al Quran) yang menyatakan kebenaran. Sesungguhnya Kami menjadikan Al Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memahami(nya). - Al Zukhruf 43: 1, 2

Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu (wahai Muhammad), agar kamu dapat memberi khabar gembira dengannya kepada orang-orang yang bertakwa, dan agar kamu memberi amaran dengannya kepada kaum yang degil dalam kekufuran. - Mariam 19: 97

Maka apabila Islam dikembangkan kepada orang Melayu di Nusantara, Quran tetap dibaca dalam bahasa Arab sehingga ke hari ini. Disebabkan kebanyakan kita tidak memahami bahasa Arab, maka kita sangat bergantung kepada ustaz-ustaz yang belajar agama dalam bahasa Arab untuk memberikan penerangan.

Bagaimanapun kemudian timbul kesedaran di kalangan sebilangan ulama Melayu di Nusantara dan pihak berkuasa agama untuk menterjemah dan menafsir Quran ke dalam bahasa Melayu. Di Malaysia, diterbitkan secara rasmi kitab ''Tafsir Pimpinan Ar Rahman Kepada Pengertian Al Quran'' yang lebih dikenali sebagai Tafsir Ar-Rahman.

Tafsir Ar-Rahman diterjemahkan oleh Allahyarham Syeikh Abdullah bin Muhammad Basmih dan disemak oleh Allahyarham Haji Muhamad bin Haji Ibrahim, Mufti Kelantan. Kitab terjemahan Quran ini mula diterbitkan pada 1968 dan diulang cetak banyak kali. Ia diperakui oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sebagai terjemahan Bahasa Melayu yang autoritatif.

Pada hari ini, selain Tafsir Ar-Rahman terdapat banyak lagi kitab terjemahan al-Quran termasuk terjemahan dari Indonesia yang boleh dibeli dari mana-mana kedai yang menjual buku agama.

Bagaimanapun harga kitab-kitab terjemahan ini agak mahal. Paling murah yang bersaiz poket berharga RM30. Bersaiz sederhana adalah RM60 ke atas. Tentulah ia memberatkan mereka yang kurang mampu. Kerajaan dan pihak berkuasa agama wajar menerbitkan kitab-kitab terjemahan dengan harga subsidi yang mampu dibeli oleh mereka yang kurang berkemampuan. Duit zakat asnaf fisabilillah boleh digunakan untuk tujuan ini.

Jika kita mengambil iktibar bahawa turunnya Quran dalam bahasa Arab supaya difahami oleh Rasulullah dan bangsa Arab, tentulah membacanya dengan tujuan memahami menjadi soal yang amat pokok. Memanglah membacanya dalam bahasa Arab tetap memberikan pahala kepada si pembaca, tetapi adakah itu sahaja tujuan al-Quran diturunkan kepada manusia.

Memahami

Bagaimanapun membaca dan memahami belum menjadi amalan orang-orang Melayu. Dari kecil kita hanya diajar membaca dalam bahasa Arab dengan penekanan kepada tajwid. Hanya apabila meningkat separuh umur, sebilangan kita berasa perlu memahaminya. Disebabkan kebanyakan kita tidak mengerti bahasa Arab, alternatifnya ialah membeli kitab terjemahan yang agak membebankan bagi mereka yang kurang mampu.

Entah kenapa, di masjid-masjid juga hanya terdapat naskah terjemahan yang amat terhad bilangannya. Malah di Masjid Negara sendiri, hamba tidak jumpa naskah terjemahan ketika singgah bersolat Zohor di awal Ramadan. Barangkali yang ada sedang dibaca oleh orang lain atau tersorok dalam almari berkunci.

Hamba tidak faham kenapa kebanyakan masjid hanya menyimpan tiga atau empat naskah terjemahan dalam almari berbanding naskah berbahasa Arab yang berkepuk-kepuk banyaknya. Barangkali jawatankuasa masjid berpendapat jemaah hanya perlu mencari pahala dengan membaca naskah bahasa Arab. Soal kefahaman biarkan ustaz dan imam sahaja yang menerangkan dalam ceramah selepas solat yang lazimnya boleh dibilang jumlah hadirin. Kebanyakan yang hadir, pula sudah beruban.

Barangkali, disebabkan kurang faham atau langsung tidak faham, maka kadar zina dan anak luar nikah semakin meningkat di negara kita ini. Berapa ramaikah remaja kita yang pernah membaca dan memahami ayat-ayat yang melarang perbuatan zina?

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, maka sebatlah tiap-tiap seorang daripada keduanya seratus kali, dan janganlah rasa belas kasihan kepada mereka mencegah kamu daripada (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat; dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang yang beriman. - An Nuur 24: 2

Begitu beratnya kesalahan berzina di sisi Allah sehinggakan pesalah wajib dihukum sebat 100 kali. Disebabkan kita tidak melaksanakan hukum hudud, tidak ramai yang berasa terlarang daripada melakukan perbuatan keji ini. Andainya mereka membaca dan memahami ayat larangan berzina ini, mudah-mudahan timbul juga rasa takut di hati. Begitu jugalah maksiat yang lain.

Alangkah baiknya juga seluruh umat Islam memahami dan menjiwai isi kandungan al-Quran. Bacalah ayat dalam bahasa Arab dengan tertib dan hayati terjemahannya dengan khusyuk setiap hari sekurang-kurangnya 10 ayat. Dahulukan dengan bersedekah Fatihah kepada Rasulullah, Saidina Uthman yang telah membukukan Quran dan para penterjemah. Dan jangan lupa memohon supaya Allah memberikan taufik dan hidayat-Nya kepada kita melalui kitab agung ini .

Dan didiklah anak-anak kita supaya membaca al-Quran bukan sekadar untuk mencari pahala. Yang lebih penting ialah memahami, menjiwai dan mentaati segala perintah yang terkandung di dalamnya. Memahami Quran bukan hak ustaz sahaja, tetapi kewajipan semua orang. Adakah sistem dan kurikulum pendidikan agama kita benar-benar ke arah matlamat ini?

Rujukan di sini.

Tuesday, August 23, 2011

Terasing di bumi sendiri


Guru di pulau terpencil

TERASING di bumi sendiri mungkin menterjemahkan luahan rasa hati paling sesuai bagi mereka yang pertama kali menjejakkan kaki ke pulau ini.Bagaikan dua dunia berbeza, Pulau Danawan (juga disebut sebagai Denawan) di Semporna, Sabah hanya berkeluasan 0.63 kilometer persegi tidak mempunyai magnet yang mampu menarik kunjungan orang ramai ke sini.

Tanyalah siapa pun mereka pasti tidak sanggup pergi ke pulau di mana sebahagian besarnya dihuni oleh masyarakat tanpa negara - tiada taraf kerakyatan.Pemikiran skeptikal melenyapkan keberanian dan keyakinan mereka untuk menjadi tetamu Pulau Danawan berikutan kedudukannya berhampiran dengan Pulau Sipadan yang mengimbau kembali ancaman kumpulan militan Abu Sayaf pada tahun 2000.

Mereka fikir biarlah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bertugas di Markas Pertahanan Hadapan ATM mengawal keselamatan di pulau ini.Hendak menaiki bot dari tanah besar di Semporna yang paling dekat pun mengambil masa tiga jam apatah lagi tinggal di sini walaupun sekadar untuk beberapa hari.

Pulau Danawan mempunyai kira-kira 1,400 penduduk tetapi tidak banyak kemudahan yang terdapat di sini. Cuma ada hanya balai raya, sekolah dan surau.Jangan harap untuk membayangkan pasar raya besar, pawagam atau pusat beli-belah. Pusat karaoke dan kelab malam jauh sekali. Ironinya, tiada sumber hiburan di sini.

Sekolah Kebangsaan Denawan pada masa ini mempunyai seramai lapan guru dan 31 pelajar.

Tiada kemudahan elektrik dan air yang dirawat. Mereka hidup bercahayakan lilin dan pelita. Hanya dua tiga keluarga yang bernasib baik menggunakan enjin generator.

Kemudahan internet juga tidak ada. Lupakan saja hasrat untuk menghabiskan masa dengan menonton video di YouTube atau melayari laman sosial Facebook. Semuanya serba kekurangan. Tiada istilah lima bintang - setengah bintang pun tidak dapat menggambarkan kehidupan seharian masyarakat Pulau Danawan.

Bayangkan saat anda berkobar-kobar memulakan kerjaya yang diidamkan sejak sekian lama bagaimanapun menerima arahan untuk ditugaskan di pulau ini.

Sebagai guru pendidikan Islam, Hafiz (kiri) membantu para pelajarnya mendalami ilmu itu meskipun di luar waktu sekolah.

Bukan untuk sehari dua tetapi sekurang-kurangnya sehingga empat tahun. Keputusan itu memaksa diri untuk meninggalkan kehidupan moden dan insan tersayang.

Hidup di perantauan bukannya mudah. Ini bukan kota metropolitan London atau New York yang barangkali mampu melupakan seketika kegusaran dalam hati.

Tetapi ini Pulau Danawan yang tidak mempunyai apa-apa melainkan rumah-rumah kampung, lalang-lalang, pokok-pokok kelapa dan persisiran pantai.

Begitulah realiti yang dilalui tiga guru apabila ditugaskan untuk mendidik anak-anak penduduk setempat di Sekolah Kebangsaan Denawan (SK Denawan).

Tanda tanya

Umurnya masih muda baru 22 tahun pada 2008 sewaktu membuat keputusan amat berat itu tambahan pula dia merupakan anak sulung daripada sembilan adik-beradik.

Mohd Hafiz Yusof, 25, berasal dari Kampung Gong Pasir, Dungun, Terengganu bagaimanapun terpaksa menggagahkan diri apabila memikirkan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga selepas ayah dan ibunya.

“Jujurnya, saya begitu terkejut apabila dimaklumkan untuk ditugaskan mengajar di SK Denawan. Saya tertanya-tanya di mana Pulau Danawan,” katanya ketika ditemui Mingguan mStar yang berkesempatan berada di situ sempena lawatan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan editor-editor kanan di Pangkalan Hadapan Operasi (Op) Pasir anjuran Kementerian Pertahanan, baru-baru ini.

Mengetahui kedudukan Pulau Danawan berhampiran dengan Pulau Sipadan sudah cukup membuatkannya rasa tidak keruan memikirkan risiko yang bakal dihadapi.

Wajah kanak-kanak di Pulau Danawan yang mahu diberikan peluang pendidikan untuk menjadi insan berguna dan berilmu suatu hari nanti.

“Pada mulanya saya bimbang tentang keselamatan saya rentetan daripada insiden ancaman pengganas itu tetapi akhirnya sedar semuanya sudah lama kembali pulih.

“Apa yang menjadi tanda tanya bagaimana persekitaran dan kehidupan di situ (Pulau Danawan). Saya tahu budayanya cukup berbeza,” katanya.

Hafiz yang merupakan guru Pendidikan Islam dan Pendidikan Seni Visual berkata, selain kekurangan dari segi kemudahan, dia turut berhadapan dengan masalah komunikasi dengan masyarakat setempat terutama para pelajarnya.

“Sebahagian besar masyarakat Pulau Danawan bertutur dalam bahasa Bajau dan tidak ramai yang boleh berbahasa Melayu. Bagaikan ayam bercakap dengan itik.

“Saya berusaha belajar bahasa Bajau kerana begitulah adat bila merantau ke tempat orang menyesuaikan diri dengan kehidupan mereka,” katanya.

Menurut Hafiz, dia hanya pulang ke kampung halaman apabila tiba cuti pertengahan tahun, cuti akhir tahun dan cuti Hari Raya Aidilfitri.

“Perjalanan saya dari Pulau Danawan ke Dungun tidak semudah yang disangka tetapi kepulangan itu amat bermakna buat keluarga di kampung,” katanya yang terpaksa menggunakan perkhidmatan bot selama tiga jam dari Pulau Danawan ke Semporna, menaiki bas satu setengah jam (Semporna-Tawau), kapal terbang kira-kira tiga jam (Tawau-Kuala Lumpur) dan 45 minit (Kuala Lumpur-Kuala Terengganu) dan bas selama satu jam (Kuala Terengganu-Dungun).

Hafiz sedang merangka modul pembelajaran untuk para pelajarnya.

Pertama kali

Bagi Mohd Salehudin Rosdi, 28, pula tidak menyangka pengalaman pertama kalinya menjejakkan kaki di bumi Sabah adalah Pulau Danawan yang begitu asing.

Mungkin pengalaman pertama segelintir orang adalah sesuatu yang mengujakan namun tidak bagi anak kelahiran Felda Redung, Segamat, Johor ini.

“Pada awalnya, saya berasa amat bosan di sini. Mana ada kawan-kawan yang boleh berjumpa. Jika dahulu, bolehlah juga menghabiskan masa dengan bermain boling.

“Saya hanya bersiar-siar di tepi pantai, berenang dan memancing. Namun lama-kelamaan saya sudah biasa dengan persekitaran di sini,” katanya.

Salehudin yang merupakan guru Matematik dan Bahasa Melayu berkata, dia mula mengajar di SK Denawan pada Januari 2010 dan ketika itu masih belum ada penggunaan genarator bagi mendapatkan tenaga elektrik.

“Di sekolah pun tidak ada kemudahan elektrik. Sudah menjadi lumrah apabila berada dalam keadaan panas. Tingkap dibiarkan terbuka untuk memudahkan angin masuk.

“Bagaimanapun saya kagum dengan masyarakat di sini. Mereka masih boleh hidup tanpa elektrik maka kenapa tidak saya membiasakan dengan keadaan itu,” katanya yang sering tidur dalam keadaan berlengeng atau tidak berbaju kerana cuaca panas.

Tambahnya lagi, Pulau Danawan yang serba kekurangan menyebabkan dia dan rakan-rakan sejawatnya ke Semporna pada setiap hujung minggu.

“Menaiki bot mengambil masa kira-kira tiga jam sudah menjadi perkara biasa kerana itu saja cara untuk mendapatkan barangan keperluan dan peluang bersiar-siar.

“Di sini mana ada restoran. Jika tidak, beli saja ikan-ikan yang ditangkap oleh penduduk kampung,” kata Salehudin yang turut meluangkan masa bergaul dengan anggota ATM dari Markas Pertahanan Hadapan ATM yang sering beramah mesra dengan masyarakat setempat di Pulau Danawan.

Pertama kali menjejakkan kaki di bumi Sabah tidak melunturkan semangat Salehudin (kiri) untuk mendidik kanak-kanak di Pulau Danawan.

Amat berbeza

Sementara itu, Zurizan Zakaria, 28, berasal dari Kampung Usaha Jaya, Kinabatangan, Sabah berkata, tugasan pertama sebagai guru turut dilaluinya di Pulau Danawan.

Walaupun dia sendiri merupakan anak kelahiran Negeri di Bawah Bayu namun berpendapat bahawa masyarakat di kepulauan itu jelas berbeza.

“Sebahagian besar mereka adalah Bajau Laut. Cara hidup mereka tidak sama seperti masyarakat di darat,” katanya yang merupakan guru Sains dan Bahasa Inggeris.

Zurizan yang mula mengajar di SK Denawan pada Januari 2009 berkata, ketika itu merupakan tahun pertamanya dia berumahtangga dengan Norsyahida Abdul Sani yang juga merupakan seorang guru di Sekolah Kebangsaan Bandar Sibu, Sarawak.

Jelasnya, pada tahun pertama itu sememangnya agak sukar berikutan masing-masing berjauhan namun demi tanggungjawab sebagai pendidik, ianya ditangani dengan baik.

“Saya hanya berjumpa isteri pada musim cuti sekolah yang panjang. Selain itu, kami mengubat rasa rindu dengan menelefon antara satu sama lain,” katanya.

Menceritakan keadaan di Pulau Danawan, Zurizan berkata, kebanyakan masyarakat setempat lebih gemar membuat hal sendiri daripada bergaul dengan orang luar.

“Ini terutama mereka di kalangan suku Bajau Laut namun masih ramah. Mereka hanya jeling-jeling dan senyum apabila kami berselisih.

Pembelajaran secara visual merupakan antara pendekatan yang dilakukan oleh guru-guru di Sekolah Kebangsaan Denawan.

“Pulau Danawan begitu asing tetapi penduduk di sini hidup aman damai meskipun perbezaan budaya, latar belakang dan komunikasi,” katanya.

Begitulah kisah kehidupan tiga guru yang pertama kali diarahkan bertugas di SK Denawan, satu pengalaman yang sukar dicari ganti.

Difahamkan sekolah ini sudah lama ditubuhkan sejak lebih separuh abad dan pada masa ini mempunyai seramai lapan guru dan 31 pelajar. Ia mempunyai tiga kelas, pejabat, pusat sumber dan kuaters guru.

SK Denawan hanya menempatkan pelajar tahun satu, dua dan tiga manakala pelajar tahun empat, lima dan enam bersekolah di Sekolah Kebangsaan Berpusat Bumbum, Semporna.

Ketiga-tiga guru ini akur berada asing di bumi sendiri demi tanggungjawab mendidik anak-anak masyarakat Pulau Danawan agar menjadi insan berguna dan berilmu.

Kehidupan di perantauan nyata mencabar dan memerlukan pengorbanan besar dan pastinya jasa mereka sebagai pendidik tidak ternilai dan penuh bermakna.

Rujuk di sini

Sunday, August 21, 2011

Buku-bukuku : Jun, Julai, Ogos 2011

Seperti biasa....Pak Latip sentiasa menawan hati saya dengan tulisannya. Ini buah tangan terbaru daripada beliau..Perang Khaibar satu perang yang kompleks, namun penceritaannya yang secara santai, membuatkan saya selesa untuk mengetahui apa yang berlaku seterusnya..
Secara umumnya mungkin kita semua sudah tahu apa yang berlaku dalam kejadian Isra dan Mikhraj...Namun saya INGIN TAHU LEBIH DARI ITU.. Dan saya rasa buku ini boleh menjawabnya dengan maklumat baru...
Beli buku sebagai persediaan untuk diri sahaja...
Buku setebal 300 muka surat ini bukan mudah untuk di habiskan..masih berusaha...Gambar, grafik dan peta minda amat membantu untuk menambah kefahaman saya...Terima Kasih buat Panitia Pendidikan Islam SKSI yang menghadiahkan pada saya takala usai berceramah di sana..
Ingin mencuba penulisan baru sejarah Islam...Ustaz Syaari mantan SU GAMIS..Ingin menjadi sehebat al-Fateh..Maka perlu kenal al-Fateh terlebih dahulu..Seorang pemuda dan pemimpin Islam yang amat bersinergi...
Karya Ustaz Riduan...Perbandingan ilmiah dengan karya yang di tulis oleh Dr. Mujahid Yusof Rawa..Ntah kenapa...dari segi fakta...Karya Dr Mujahid bolehlah dianggap "menang".
Bacaan penting untuk rakyat yang inginkan perubahan...Ayuh...Bangkit...Kita menolak bukan kerana mengikut...tetapi anak muda menolak dengan kajian bahawa ada yang lebih baik dari yang ada sekarang...
Terbitan terbaru Galeri Ilmu...
Terbitan terbaru Galeri Ilmu...
Banyak pengisian keluaran kali ni...
Bukan nak jadi bomoh...paling kurang untuk pengetahuan diri sendiri sahaja...
Saya bukan penceramah hebat...Kena belajar dan terus belajar..kena bertanya dan terus bertanya...kena mencuba dan terus mencuba...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin