Tuesday, May 20, 2008

Kami… Tentera Allah…

Tun Dr M
Assalamualaikum wtb salam perjuangan..

Itu antara lirik lagu ruhul jadid. Sedap juga di dengar. Sehari dua ni ada pelbagai isu yang melanda negara kita. Yang sudah tentunya anda tahu. Dan saya cuma nak ulas sket2 ja. Ni tengah studi dan rehat sekejap tadi.. Ini antara isu semasa yang aku rasa aku smpat ikuti.

Kenangan ketika berjumpa di Masjid Putra Jaya pada tahun 2006
Tun Dr Mahathir Umum Keluar UMNO.

Bagi aku ini tindakan peribadi Tun. Kita kena puji dia ada pendirian. Hari paper semua kecam dan main isu perpaduan Melayu. Sejak aku ada kesedaran tentang isu semasa dari tahun 1999 hinggalah sekarang. Aku tak penah tengok “perpaduan” atas nama Melayu. Di kampung aku, klu ada kenduri kendara rilek ja UMNO dan Pas buat kerja. Mereka bekerja atas nama perpaduan Islam.

Bagi aku yang bukan prof ni, perpaduan melayu sukar dicapai. Pak Lah presiden UMNO. Dia Melayu penang, Sudah tentu Melayu Johor, Melayu Kedah juga akan melobi ketuanan Melayu mereka. Itu baru atas nama Melayu. Blum cabang nya lagi. Klu jadi pemimpin tu Mandelin, mcm mana pula aku yang banjar(ayahku banjar) ni nak terima? Jawa pula mcmana? Itu belum lagi Bumiputera Sabah yang sah-sah bukan Melayu yang diterima jadi ahli UMNO kerana mereka bercakap Melayu? Bajau, Kadazan, Murut. Tu bukan Melayu tu. Bahkan bagi sesetengah kaum, hanya wujud di sabah saja. Tak berumpun pun di ASEAN mcm Melayu.

Secara peibadi, perpaduan hanya akan tercapai atas nama Islam. Mcmana? Tak dak e-Book yang bleh cerita. Pegang dgn hablillah bersungguh2 baru paham. Mcmana nabi Muhamad SAW mempersaudarakan Aus dan Khazraj di Madinah. Mcmana system khlifah yang mempersaudarakan manusia hampir 2/3 dunia. Itulah buktinya. Buat Che Det. Kami ghatyat Kedah bangga dengan tindakan hang. Tindakan letak jawatan. Yang sebelum ni punya tindakan tak setle lagi ha..
Rujuk tentang Tun di www.chedet.com

Adakah tentera kita tentera Allah???

Di lobi Parlimen beberapa hari sudah, YB Tuan Saifuddin Nasution Ismail (PKR Machang) mendedahkan bagaimana penderaan kepada pelatih nak jadi Komando. Dan bagi YB Saifuddin itu satu penghinaan pada mereka. Dia juga Tanya bagaimana kalu TPM @ Menteri Pertahanan dilakukan sedemikian. Bagaimana? Dipijak di kepala dan sebagainya. Boleh terima ka?? Yang aku pasti org besaq2 ni nyamuk nak ketit pun susah.(aku rasa la kot). Putrajaya ada nyamuk ka??

Sebagaimana yang di ketahui. Latihan mcmtu kononnya nak bagi Komando tu lasak. Bila kena tangkap musuh dan kena dera tak rasa apa. Aku tak stuju. Pertama, la dah bukan zaman perang dah. Banyak masalah negara antara negara diselesaikan dengan cara diplomasi dan perbincangan. Jika berkaitan geografi dan hak boleh dibawa di ICJ, The Head , Belanda. Ini system yang diterima pakai satu dunia.

Kedua, pandai la komando tu nak hidup. Ini hasil smbang dgn Najib (kawan aku di ATMA) masa raya tahu sudah. Menjadi fitrah manusia. Bila ada dalam kesusahan dia akan cuba cari jalan untuk hidup. Itu kita panggil semangat juang. Bukan la bila kena tangkap terus mati.Kata najib la…

Ketiga, tak da kesudahannya. Aku percaya komando yang kena dera akan simpan dendam untuk balas. Mungkin dia naik pangkat nanti atupun bila ada junior pula. Siapla. Mcm jadi surat berantai la pula. Dulu aku kena la depa pula mesti kena.

Keempat, Islam mampu menjana Jundullah. Nak tentera hebat dan bersemangat lagi berani mati. Didiklah dengan cara agama. Bagaimana Solehuddin berjaya tawan al-Quds? Umar pun Berjaya? Muhammad al-Fateh di costantiniah dan juga Mujahidin di Afghan? Mereka mementingkan tentera yg punya hubungan berkualiti dengan Allah. Bagaimana tentera kita??

Tringat juga kepada isi ceramah yang aku sampaikan di politeknik Kuching beberapa bulan yang lepas. Kenapa tentera Yahudi tak dapat di tewaskan??? Mereka berjuang atas nama agama. Bukan atas nama kebangsaan mcm kita dan negara Islam yang lain. Kitab Talmud sentiasa di tangan. Bila tak perang mereka akan baca kitab mereka. Iu kelebihan mereka. Bila dasar perjuangan kebangsaan bertemu erjuangan agama. Agama yang akan menang. Kebangsaan bila-bila akan runtuh. Dulu Hong Kong adalaah negara. Tapi sekarang dah jadi sebahagian China. Semangat Kebangsaan Hong Kong dah hilang. Begitu juga kerajaan Temasik. Parameswara mahupun Langkasuka?? Semangat kebangsaan mereka dah di mamah zaman. Bahkan contoh paling mudah. Dulu kerajaan kedah, Penang , perak dan Selangor lain. Sekarang pun dah betukar . Kebangsaan boleh hilang berdasarkan ideology tapi agaa kekal abadi.

Wahai pasukan pertahanan mereka. Jadilah tentera Allah yang sejati moga berjaya dunia dan akhirat mempertahankan Agama Allah.

Klik di sini untuk Video penderaan tentera


Panggilan Santau???

Panggilan santau.

Aku tak nak komen banyak2. Berdasarkan kuliah Ust Saiful beberapa hari lepas. Takut adalah fitrah manusia. Namun di sini nak uji iqtiqod kita pada Allah. Mati bila2 masa pun boleh jika panggilan itu jadi asbabnya, apa masalahnya?? Yakinlah kita pada Allah dan jika benar ada panggilan tu, jangan angkat. Tok Mufti Perlis pun dah buat kenyataan jangan percaya pada panggilan tu. Bincang dengan Taiko Tekno IPTAR. En Zamani yang selalu berjamaah di Pusat Islam, dia pun kata jangan percaya juga. Mmg barangan elektronik seperti handset boleh menyebabkan org mati akibat terkena kesan radiasi mahupun gelombang hypersonic yang melampau. Namun jarang la terjadi.

Rujuk statement mufti Perlis disini.

Ustaznazmi.blogspot.com

Setakat artikel ini ditulis. Blog ini telah diakses 1450 kali. Dan itu bukanlah jumlah sebenar pengunjung yang rasanya lebih kecil. Mungkin ada sehari sampai 4-5 kali buka. Tu yang jadi bnyak. Namun secara puratanya hampir 15-20 orang setiap hari. Syukran atas sokongan anda pada Ustaznazmi.blogspot.com.. Namun setiap pengunjung yang tercatak di “Live traffic feed” rasanya dikenali. Mcm dari KL, Petaling Jaya, Mesir, Akaido, Adelaide mahupun kuching sendiri. Berdasarkan taburan sahabat2 yang ada di sana. Namun pengunjung setia dari Skudai, Miri dan Kota Kinabalu yang berkunjung setiap hari agak kurang dikenali. Klu dapat kita berukhwah. Kenalkan diri di ruangan komentar ataupun email pada saya di ustaznazmi@yahoo.com . Doakan aku berjaya dalam exam yang ditempuh kali ni dan juga yang mendatang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin