Tuesday, May 27, 2008

Kain Putih.

Anak-anak umpama kain putih... (gambar ketika SBE di SK Mata Parang, Kota Samarahan)
Assalamualaikum wtb Salam Perjuangan,

Rasa terpanggil untuk mengulas sedikit isu pendidikan yang baru hangat di pasaran akhir-akhir ini berikutan munculnya saranan PKPIM kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bahawa pakaian pelajar perempuan harus ditukar kerana dengan bahasa sopannya ia “mengganggu” warga sekolah yang lain.

Sejak bila.

Secara umumnya warna pakaian (putih)yang dipakai pelajar pada masa kini tidak kiralah yang mengganggu (Perempuan) ataupun yang tidak mengganggu (lelaki) sudah bermula dari era pemerintahan British di Tanah Melayu lagi yang memperkenalkan system pendidikan rasmi negara serta vernacular pada ketika itu (awal 90-an). Persoalannya mudah, selepas beberapa kali negara mengeluarkan penyata seperti penyata Razak, Laporan Barnes dan Fenn Wu, memperkenalkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) untuk menggantikan Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR) hinggalah wawasan yang terkini Plan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP), yang bertujuan mentranformasikan system pendidikan negara ke arah melahirkan modal Insan, kita masih gagal untuk mengubah satu doktrin penjajah, iaitu system berpakaian pelajar sekolah kita.

Pendidikan Tradisional.

Jika kita lihat filem2 lama seperti Semerah Padi, Bujang Lapok dan sebagainya itulah system pendidikan tradisi di negara kita. Perempuan berpakaian sopan berbaju kurung berkain batik dan bertudung kepala walaupun berjambul dan yang lelaki berbaju melayu bersongkok mahupun berlebai. Rasanya pada masa itu para pelajar lelaki yang melihat perempuan langsung tidak ada apa2 kerana tiadanya unsur rangsangan. Bahkan daya penarik perempuan untuk dijadikan isteri pada ketika itu benar-benar menurut kacamata Islam iaitu dilihat dari segi akhlak dan juga kesopanan serta amalan ilmunya. Natijahnya gejala sumbang mahram, rogol, seks bebas, haruan makan anak adalah kes terpencil pada masa itu. Tidak seperti sekarang, hasil kajian UKM, 68 gadis di Malaysia 67 pernah melakukan seks. Saya bertanya, macm mana saya hendak mencari satu yang baki itu?

Pakaian masa kini.

Adalah di bawah makluman kita. Pakaian pelajar perempuan pada hari ini berwarna putih. Dan kainnnya juga pelbagai. Ada yang nipis dan tebal. Namun tetap berwarna putih. Saya amat bersetuju dengan saranan seorang ahli akademik yang ditemuramah TV3 bahawa pakaian sekarang memang menjurus ke arah rangsangan seksual dan ganguan samada pada pelajar lelaki mahupun pada guru lelaki. Secara mudahnya, pakaian dalam yang dipakai pelajar perempuan pastinya akan mengetuk rasa ingin tahu dan ingin menjelajah pelajar lelaki. Sebagaimana teori yang dikeluarkan Piaget. Pelajar pada usia menengah adalah kemuncak penyempurnaan perkembangan kognitif bagi manusia. Penyempurnaan ini juga meliputi perkembangan biologi manusia.

Walaupun ada yang tidak bersetuju dengan pandangan ini, pada mereka itu adalah hak peribadi namun jika terangsang itu adalah kesilapan individu itu sendiri yang gagal mengawal nafsunya. Pendapat ini saya tolak kerana langsung tidak berasas.

Pelajar lelaki perkembangan biologinya agak lewat..
Pertama, Islam ini diturunkan untuk mendidik(tarbiah). Islam memperkenalkan dasar pakaian wanita. Bahkan Islam juga mewajibkan syarat bertudung supaya lelaki tidak melihat apa yang tidak perlu dilihat. Bahkan untuk berlaku adil, lelaki juga diarahan untuk menundukkan pandangan(absar).

Kedua, Islam tidak diskriminasi wanita. Ada yang mengatakan jika wanita bungkuskan diri dan tidak menunjukkan kecantikkan dirinya sudah tentu ia tidak akan bertemu jodoh. Jangan bimbang, dengan menutup aurat adalah salah satu tanda bahawa perempuan itu beriman pada Allah dan sudah tentulah ia akan berjodoh dengan lelaki Mukmin. Bahkan lelaki yang beriman dengan al-Quran pastinya akan cantik menarik dan tertarik dengan tips ataupun firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 221 :-

221. Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik, walaupun dia menarik hatimu. mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.

Ketiga, aurat adalah mahalnya wanita. Wanita yang menutup aurat yang sempurna harganya mahal disisi Allah swt. Bagaimana anda (wanita) hendak tahu pakaian anda menutup aurat? Jika pakaian yang andai pakai boleh digunakan untuk solat tanpa guna kain sembahyang maka pakaian itu adalah menutup aurat. Maka kementerian harus tanya pada diri, adakah pakaian pelajar pada hari ini boleh digunakan untuk solat.

Keempat, Prevention is better then cure, mencegah adalah lebih baik dari mengubat. Jika dah kena kencing manis baru nak makan ubat sudah tidak ada gunanya lagi. Inilah antara hikmah pakai pakaian menutup aurat wanita Islam. Ini adalah untuk mencegah.

Dah usaha untuk tutup aurat dan jaga pergaulan. Masih diganggu, maka wanita itu tidak memegang sebarang saham atas zina yang dilakukan(zina mata). Namun jika seorang mengantuk (nak tengok terdedah) dan disorong bantal (tukang dedah). Maka apalagi nak di kata.

Etika berpakaian harus dididik dengan cara Islam

Cadangan

Saya secara peribadi atas dasar kesedaran dan sayangkan agama dan anak bangsa saya mencadangkan :-

1. Pakaian pelajar wanita haruslah dikuatkuasakan etikanya mengikut panduan quran dan Sunnah.
2. Pakaian pelajar wanita harus dikaji semula warnanya (cadangan warna hitam, kelabu, hijau tua)
3. Dasar kefahaman Islam harus ditingkatkan. Bermula daripada isteri pimpinan negara, para guru dan juga pegawai kerajaan serta pelajar Universiti/sekolah.
4. Asingkan kelas pelajar lelaki dan perempuan agar tidak ada ikhtilad dan pergaulan yang berlebihan (Konsep pencegahan).
5. Sebarang aktiviti luar / lasak / sukan haruslah diasinglan lelaki dan perempuan. Dalam keadaan kita mempunyai kemudahan rekreasi kita yang terhad, gilirkan penggunaan pelajar lelaki dan perempuan


Mungkin akan ada yang fikir susah untuk dilaksanakan, tetapi yakinlah, bila kita berusaha untuk tegakkan syiar Islam dan agama Allah, pasti ada bantuan Allah di situ. Dalam suasana sekarang, kita tidak mampu untuk didik semua manusia baru laksana hukum, tepai haruslah kuatkuasakan sekadar yang mampu dan dalam masa yang sama mendidik masyarakat menggunakan segala medium perantaraan yang ada.
Pimpinan yang ada harus menunjukkan cara berpakaian yang sebenar, percayalah ikan busuk mula di kepala. Pimpinan wanita yang berjambul, yang tayang rambut teknik rebonding, yang dah berumur namun berkebaya kerengga di pinggang dan sebagainya. Anda harus tahu bahawa anda menyumbang saham pada dosa zina ini kerana anda adalah public figure.

Pada yang bertudung labuh. Silalah berakhlak mulia seiringan pakaian yanga anda pakai. Janganlah anda pula menjadi hujah pada wanita lain yang tidak bertudung dengan mengatakan yang pakai tudung labuh pun buat juga(perkara negative).

Rujukan Berita dan Maklumat

Tukar Baju Elak Gangguan Seks di sini
Baju Sekolah Memang Seksi di sini.
Menghukum Baju Kurung atau Baju Kurang di Sini
Undian Buletin Utama: 73 peratus setuju pakaian seragam putih dinilai di sini
Isu pakaian seragam sekolah: Menteri Pelajaran digesa rujuk mufti, ulama di sini
Guru turut terganggu baju kurung putih yang terlalu jarang di sini
Nota kuliah Perkembangan awal kanak-kanak (SEM 1)
Nota Kuliah Perkembangan Falsafah Pendidikan di Malaysia (SEM 1)
Pedagogi Pendidikan Islam, Ahmad Mohd Salleh

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin