Thursday, May 15, 2008

Guru Cemerlang Negara Terbilang

Inilah cabaran guru yang posting di pedalaman.. Adakah aku berani???
Assalamualaikum wtb.
Itulah tema hari guru pada tahun 2008 ini, membawa makna yang amat besar pada diri aku. Nampak kerja cikgu ni mcm mudah. Tu kalau kat Bandar mungkin la. Tapi bayangkanlah klu pedalaman. Siaplah. Tambah lagi pedalaman Sabah dan Sarawak ni. Namun ini tetap pekerjaan yang mulia. Ye lah, bakal bergelar guru suatu hari nanti. Bakal mendidik anak bangsa, anak agama satu hari nanti. Tak banyak yang nak saya perkatakan tentang hari guru. Cuma nak cerita beberapa tahap pendidikan yang aku pernah lalui dan guru2 yang pernah aku jumpa.

Dakwah ni kena hikmah sheikh...Jgn Asyik nak makan pree saja..bankrup ana..Pesan ustaz Mus ada anak buah dia..
Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Tun Abdul Razak.

Ni lah tempat aku belajar sekarang. Banyak pahit manis yang aku lalui di sini. Sini jugalah aku mula mengenali cara hidup berjamaah. Menjadi pemimpin dalam keadaan tak bersedia. Dan di sini jugalah mula proaktif berceramah (Akan ku nukilkan kemudian).

Ustaz Mustapha dan Ust Shubki merupakan dua orang insan yang mengajar aku hidup berjamaah. Lebih2 lagi Ustaz Mustapha. Kami dikumpul dan di tarbiah. Dalam keadaan biah aku mula masuk di sini sungguh teruk. Masih ingat ketika hujung Ramadhan 2005, kami menangkap seorang ustaz, ustaz tu. KDPM. Tak puasa. Boleh bayang la mentality dan tahap kefahaman orang sini. Aku tak maksudkan semua.

Jamuan perpisahan dengan Ustaz Mus..

Ustaz Mus juga begitu mengambil berat aktiviti Pusat Islam yang aku jadi pengerusi. Kami bermula dengan dua usrah sahaja dan kini berkembang beberapa usrah. Begitu juga dengan Usrah muslimat. Aktiviti PI juga dah berkembang dengan banyaknya pengajian kitab turos dan kitab moden. Ust Mus juga mendidik aku untuk bercakap benar dan memperjuangkan perkara yang benar. Rakan2ku di sini mungkin maqruf dan mengetahui bagaimana aku bangun memperjuangkan beberapa isu sensitive dan isu yang melanggar agama. Bukan nak tunjuk lagak, tetapi kebenaran tetap benar. Biarlah kita tak naik DG masa kerja pun daripada naik kerana mengampu.

Boleh dikatakan dialah aspirasi kehidupan kami di sini. Sekarang dia smbung PHD di UM. Harap tarbiah beliau terus bersama dengan kami.

Inilah wajah para pendidik Maahad...
Ustaz Sofian menunjukkan kemahiran kayuh basikal lambat...

Ketika di Maktab Mahmud.

Inilah tempat yang aku dapat banyak tarbiah permulaan. Pernag memegang amanah penting seperti Timbalan Ketua Pengawas. Yang banyak mengajar aku erti kepimpinan dalam Islam yang aku rasa ada yang aku terapkan di bumi Sarawak ini. Di sini jugalah aku kenal banyak ulama’ feqah, tauhid dan juga ulama serba boleh. Ustaz Aminuddin, ustaz Fauzi Tahir, Ustaz Hamid Tahir dan ramai lagi. Menjadi rujukan kami dalam pelbagai perkara. Walaupun mereka hanyalah guru sandaran, namun kredebiliti mereka mengalahkan pensyarah university. Siqoh yang ada pada mereka begitu tinggi.

Dari kiri, Che Che (Atma), Kamil (German), Nazmi (IPTAR), Zool (Medic Mesir) dan Firdaus Cop (Bukit Jalil)

Pi jumpa pasangan yang bina baitul muslim masa belajaq, cikgu akmal puteri dan suaminya..(raya tahun lepas..kami pi minta duit raya ni..)

Ustazah Farishana juga antara ustzah yang membimbing. Kata2nya sentiasa panas menusuk kalbu. Begitu juga Ustaz Zaini dan Ustaz Yusuf. Bimbingan kalian soal kepimpinan amatlah dihargai.

Bagi mengajar aku erti kemanusiaan pula sudah tentulah tarbiah dan didikan daripada Cikgu Faridah Akma dan juga Cikgu Akmal Puteri. Teguran, nasihat mereka sentiasa di sisi. Tak penah jemu. Mereka tak kondem pelajar dengn suka hati. Wadah perbincangan adalah pilihan utama mereka. Terima Kasih Ustaz. Terima Kasih Ustazah. Terima Kasih Cikgu. Terima kasih Maahadian.
Cikgu Habesah dan Cikgu Ghanie yang di bawa melawat muzium Kucing di Sarawak.. Jauh datang ziarah anak teruna ni..bukan apa..bueh sangat..
Masa konvo Bang Nip di UM.. Wpun best, namun bagi kami sekeluarga, kejayaan ni disambut dengan kembalinya ke rahmatullah dua Insan penting..

Terima Kasih Cikgu Ghanie dan Cikgu Besah

Ketika masuk dalam bilik Ust Syahid beberapa minggu yang lalu. Dia bancuhkan aku air Nescafe. Bila minum terus bnyak nostalgia menimpa-nimpa dalam kepala. Masa sekolah rendah. Mula di sek keb Dato Wan Mohd Saman. Dan kemudian berpindah ke Sekolah Kebangsaan Tebengau. Setiap pagi cikgu ghanie aku ni akan mancuh air Nescafe, letak dalam botol air. Serika baju aku, seluaq aku. Aku akan pi sekolah dengan dia. Dialah yang masukkan aku ke Maktab Mahmud. Mungkin yakin didikan di sana mampu bentuk aku sebagai manusia. Jarang sekali marah dan pukul aku. Rasanya dalam 5 tahun terakhir ni, dah tak dengaq lagi dia tinggi suara. Kami selesa berbincang bahkan hingga hal peribadi.

Masih aku ingat. Cikgu Ghanie dimasukkan ke Wad masa aku form 5. Buat pembedahan pundi Kencing. Bahkan peringkat awal aku langsung tak tahu. Pelajaran aku terganggu masa exam penggal satu. Dan keputusannya dah dijangka. Aku dapat temat terakhir 5 sains 1. Tekanan ku bertambah bila seorang muslimat kelas mengeluarkan kenyataan jumpa aku di CT Plaza ekori dia. Aku pakai seluar jeans dan pakai cap. Cukup memalukan aku. Dengan jawatan yang aku sandang, bagaimanakah persepsi pengawas yang hampir 60 orang ketika itu (jumlah terbesar yang penah ada di maahad) dan juga sebagai AJK badan Dakwah. Fitnah wanita amat besaq. Tekanan yang amat besaq. Aku pejelaskan pada kepimpinan puteri. Bukan aku org itu.

Dah macam YB dah Cikgu Ghanie ni..


Dalam keadaan cikgu baru sihat. Sekolah buat temu mesra. Sain report card. Cikgu dtg ke sekolah dan lihat keputusan aku. Dia tak marah dan bagi kata2 semangat. Aku rasa mcm nak nangis ja. Cikgu faridah pun bnyak bagi semangat. Aku bangkit semula. Tapi mgkin dah lambat. Dah bulan ogos dah time tu. Namun paling manis bila percubaan SPM aku berjaya skor BIO.. Wpun bukan A1. Tapi peningkatan yang amat baik. Namun Allah punya perancangannya sendiri.

Cikgu Besah (Habesah) pula agak tegas. Selalu juga kena marah. Tiap2 pagi hantaq aku ke sek (maahad). Mmmg hebat. Sentiasa tahu apa yang aku suka makan. Aku pun tak tau apa aku suka. Namun sentiasa kena dengan selera aku. Tiap2 kali balik dari Sarawak bercuti. Pasti ada perut lembu rebus civah ayaq asam. Tanpa aku minta, ini antara menu yang akan ada di rumah.

Melebihi 20 tahun mengajaq di SKT, lebih 31 tahun dalam era perguruan, bayangkanlah berapa ramai murid yang hadir ketika persaraannya.. Kebanyakkan muridnya adalah anak kepada muridnya yang terdahulu.. penulis juga adalah muridnya..


Aku tak pasti adakah aku anak murid yang baik. Jarang dipuji berdepan. Tapi bila berbual dengan adik2 Cikgu Besah. Ternyata, pujian tetap ada pada aku. Pernah dia bagitau. Suka naik kereta yang aku pandu. Cermat bawa mcm Cikgu Ghanie. Bila real punya. Dia teguq. Jgn laju. Jalan kampung gear tiga saja. Banyak pujian dan kata2 kedua2 cikgu ni pada aku. Tapi jarang dengar berdepan. Selalunya dari wan dan tok cik yang akan cerita. Namun la nie, kedua2nya Allah dah ambil. Jadi payah la nak dengan apa cikgu bedua ni komen pasai aku. Selain depa aku hanya rapat dengan wan dan tok cik.

Kedua-duanya adalah cikgu, dan dalam masa yang sama merupakan ayah dan ibu aku. Haji Abdul Ghani Bin Ali Amin dan Hjh Habesah binti Omar. Tak dapat digambarkan betapa sayangnya cek pada ayah dan mak. Rasa sayang ni mula bererti dan amat dirasai bila duk jauh ni. Setiap kali nak berpisah, mak dan ayah akan peluk aku dalam keadaan yang amat erat. Kehangatan kasih sayang tu cukup menjadi bekal pada aku untuk setiap sem. Ya Allah, berilah peluang pada aku ya Allah. Selama ini aku memuhasabah anak org lain untuk jadi anak yang soleh. Aku juga ingin demikian Ya Allah. Aku ingin jadi anak yang soleh. Penyejuk di mata dan penenang di hati ke dua ibu bapa ku. Rahmatilah ke dua ibu bapa aku. Berkatilah mereka. Rahmati juga kesemua guru aku, yang mungkin tak sempat aku nyatakan nama mereka disini…..Amin…
-------------------------------------------------------------------------------------------------
- Selamat Hari Guru, dedikasikan pada semua guru dan bakal guru.
- Banyak lagi nama guru yang hendak disenaraikan. Namun keterbatasan.
- Amatlah berputik hati bila adik2 Maahad dah ada blog, dan blog tu pula untuk dakwah dan tarbiah. Bertambah kembang bila blog abg Nazmi turut di link kan. Terima Kasih!!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin