Monday, May 19, 2008

Gejala tidak sihat..

Assalamualaikum wtb. Salam Jihad!

Esok akan bermulalah exam semula. Ada lagi 4 paper. Jadi paham2 la kenapa tak diupdate sangat blog ni. Masa untuk membaca dan memahami pelajaran lebih penting dari memblog ni. Yp tengok masa la, skarang ni tumpu imtihan lebih penting dari benda lain. Sabar sebentar sahaja la. Lepas exam, memblog la balik.

Kebiasaan bangsaku

Boleh tengok la dalam TV ka, penulisan dalam blog ka atau apa2 sahaja, bangsaku(bangsaku shj, bgsa len tak tau) ni suka campur bahasa Inggeris dengan Bahasa Melayu. Paling mudah you know aaa.. I know.. But.. I think.. Hempeh betul la.. Saya secara peribadi, apa salahnya, klu nak cakap BI, semua guna BI, klu nak tulis dalam blog BM, smua BM. Sket istilah benda yang memang nama saintifiknya BI oklah.. Nampak mcm nak tunjuk pandai pun ada. Saya suka Panglima Islam menulis. Dia campur juga BI BM, tpi perenggan asing2. Nampak kecerdikannya serta semangat Iktiraf Bahasa Melayunya. Tapi mungkin sesetengah orang yang ‘bukan’ Melayu menulis. Biarlah..

Bahasa Ibunda Bahasa Ilmu

Semua bahasa Ibunda bagi semua kaum di dunia adalah bahasa Ilmu masing2. Saya bangga dengan bahasa Melayu saya, bukan bahasa Inggeris. Itu bukan bahasa Ilmu, tapi bahasa perantaraan. Gunalah ketika yang sesuai sahaja, masa belajar, masa interaksi dengan org yang guna bahasa tu. Tapi sama-sama melayu (sekali lagi bangsa melayu), gunalah bahasa Melayu. Apa salahnya.

Dalam satu kajian, Bahasa Cina adalah bahasa yang paling banyak digunakan dalam dunia. Kedua Bahasa Arab.Kemudian Bahasa Perancis, keempat Bahasa Inggeris dan kelima Bahasa Melayu. Jadi kenapa perlu bahasa Inggeris dalam penulisan seharian. Yang saya maksud adalah campur aduk. Nak tunjuk terra ka??

Bahasa Cina diguna diseluruh dunia, semua Negara ada orang cina. Dan ini adalah Bahasa Ekonomi dunia. Mereka yang monopoli ekonomi dunia. 3% cina dari keseluruhan penduduk di Indonesia kuasai 60% ekonomi. 1% cina dari keseluruhan di Filipina kuasai 80% ekonomi manakala 30% dari keseluruhan penduduk di Malaysia menguasai 87% ekonomi. Laporan DEB untuk tempoh berakhirnya pada abad ke 21 sebagai rujukan.

Bahasa Arab digunakan secara meluas di Timur Tengah Asia dan juga benua afrika serta Imigran Arab di negara2 barat.Perancis pula bahasanya banyak di guna di Benua Afrika. Sebab dia pernah jajah benua itu. Bahasa Inggeris tidak laku di eropah. Hanya digunakan di beberapa Negara seperti Uk, Irlend dan Scotland sahaja. Manakala BM pernah menjadi Lingua Franca atau bahasa utama kepulauan Melayu. Digunakan di Tanah Melayu (Malaysia), Temasik (Singapura), Indonesia, Selatan Filipina, Indonesia, Selatan Thai, kepulauan Australia, komuniti Melayu Cap Town Afrika Selatan, Selatan Myanmar(Burma) serta ada yang kata di phuket Thai pun digunakan BM juga.

Tatacara guna BI..

Saya bukan hina BI. Gunalah kena pada tempatnya. Tak payah lah nak tunjuk pandai. Utamakan bahasa kebangsaan. Jurulatih cina Li mao, bila ditanya soalan dalam bahasa Inggeris, di jawab dalam bahasa Cina. Begitu juga Presiden Iran, Mahmoud Ahmedinijad, Tanya soklan pada dia dalam BI, di jawab dalam bahasa Kurdish. Begitu juga korea dan Jepun. Utamakanlah bahasa kebangsaan. Mungkin yang bukan bangsa melayu dia tak rasa salah sangat,Dalam perlembagaan Melayu dikaitkan dengan Islam, cakap melayu bahasa utama, Jawa , banjar, mandelin, melayu kedah, Kelantan dan Terengganu adalah Melayu. Sabah Sarawak tak pasti. Ini lain. tapi yang melayu angkatlah martabat bahasa kita. Dan dalam bahasa yang sama kuasai bahasa ilmu yang lain. Dan dalam penulisan kita. Biarlah nampak ilmiah. Klu BI, Bi semua. Kalau dalam BM ada BI... Italic kan dia. Kesimpulan saya..nak guna dalam penulisan tu ok.. Tapi jgn ketara sangat nampak kita.....(anda smbung le)..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Selingan petang...

Moga tabah hadapi exam..untuk Asri (depan sekali)..masa di bahas ala parlimen di miri..

Artikel ni siap pagi tadi. Tapi tak dapat posting. Bergegas ke hospital Kuching untuk ziarah Ibunda kepada sahabat aku saudara ASRI.. (Mantan NYDP 2007) , aku mantan NYDP tahun 2006. Ada ketumbuhan dalam otak. Dah bedah dah. Di bawa dari hospital Sibu ke Kuching dengan helicopter. Moga cepat sembuh dan Asri tabah hadapi ujian ini. Bila mat dan abe ajak pagi tadi. Rasa 50-50, ye lah, esok nak exam. Namun bila pike balik, kawan kita tu perlukan semangat dah sudah tentu kedatangan kami akan bagi semangat. Maka berkonvoilah kami. Mungkin dengan ziarah orang sakit. Akan ada keberkatan pula dalam exam aku..lebih terharu masa peluk asri, dia secara peribadi minta..nazmi..doakan kesihatan mak aku ya..InsyaAllah..Aku doakan..

Lepas tu g Celcom center, bayar bil bulanan broadband aku dan terus ke electra house untuk ambik baju BSMM aku.. Pas tu terus speed buroq aku balik asrama..Letih..mungkin malam ni baru start studi kot.. Doakan examku berjaya ya..Minggu last ni..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin