Monday, May 5, 2008

Sambungan Sambutan Tersirat yang dibumikan pada Syabab

Hukum Sambutan Perayaan Agama Lain

Sebarang hukum yang digariskan oleh Islam bukanlah berbentuk tindasan ataupun kongkongan. Tetapi kita rujuk semula makna Islam itu sendiri yang membawa makna “Sejahtera”. Bukan sekadar sejahtera di dunia bahkan sejahtera dari Azab Allah. Fungsi manusia dan Jin dalam surah az-Zariyat harus kita teliti yang mana kita tidak dijadikan melainkan untuk menyembah Allah swt. Abdikan diri pada Allah. Arahan, suruhan, Galakan, tentangan dan larangan yang diberi adalah menjurus ke arah komitmen yang harus kita tunjukkan sebagaimana fitrah penciptaan kita.

Sebagaimana yang telah termaktub di dalam al-Quran dan al-Sunnah dan disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Dalil al-Quran :-


Firman Allah swt :-

Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti danjalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah(wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu,kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yanglurus” (Surah al-Hajj : 67)


Dalil Hadith :-


Anas bin Malik r.a berkata: Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah. Lalu baginda bersabda:


“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri” -(Hadis riwayat al-Nasaai).


Oleh itu hendaklah umat Islam hanya membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya. Rujuklah kepada para alim Ulama, apakah nilai sesuatu perayaan itu bahkan ia juga boleh dinilai dengan akal kita, adakah Baginda Nabi Muhammad saw sendiri menyambut perayaan-perayaan agama lain? Kita wajar menghormati kebebasan beragama dan juga unsur teologi yang terdapat dalam agama lain, namun kita punya kehendak serta pegangan agama kita sendiri.

Terdapat larangan dari baginda s.a.w. untuk meniru budaya orang kafir dan bagi mereka yang meniru budaya orang kafir maka ditakuti dia akan tergolong ke dalam golongan tersebut. Sabdanya:


“Barangsiapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka”.
(Hadis riwayat ImamAbu Daud)


Sambutan Hari Valentine ini merupakan satu upacara yang berhubung-kait dengan agama Rom Kuno dan juga Kristian . Jelas terbukti samada dari segi majority yang merayakannya ataupun aktiviti yang terdapat di dalamnya. Adalah ditakuti anak-anak muda kita tergolong dalam golongan tersebut. Kita merayakan sambutan Kristian, maka samalah nilai kita dengan Agama Kristian serta penganutnya. Sia-sialah amalan yang dilakukan selama ini. Stand Tauhid yang dipertahankan hanya akan lulur dan luruh akibat tindakan sebahagian golongan muda ini.

Tidak kiralah apa hujah anda, samada anda bermaksud untuk mengenang peristiwa kematian St. Valentine atau apapun, tidak disangsikan lagi bahawa perbuatan-perbuatan ini boleh menyebabkan pelakunya kafir.

Jika ada yang menyambut Hari Valentine sekadar untuk bersuka-ria maka sebenarnya pelakunya telah melakukan suatu kemungkaran yang besar kerana sambutan hari tersebut menyerupai perbuatan orang kafir.

Tambahan pula 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini mengumumkan atau mengisytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana padanya Islam adalah ZALIM!!!

Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi, mengapa kita ingin menyambut hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol.

Apatah lagi sambutan Hari Valentine ini turut diikuti dengan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim,membuang masa dengan berpeleseran ke tempat-tempat yang tidak tentu hala malah mencurigakan dan membazir wang dengan memberi hadiah yang mahal-mahal.

Segala yang berkaitan seperti asal-usul, kenapa ia diharamkan serta wajarnya kita menyambutnya telah diterangkan ataupun dengan bahasa lebih mudah lagi.Kebenaran telah disampaikan.Maka terpulanglah kepada anda untuk merayakan atau tidak.Sesungguhnya yang HARAM itu jelas dan yang HALAL itu jelas.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

- Ini merupakan antara isi Ceramah U I Love (Februari) dan Ceramah Bulanan (April) yang telah saya sampaikan di Politeknik Kuching Sarawak.

-Maaf, Terdapat banyak perkara yang ingin disentuh tapi sukar diterjemahkan dalam bentuk tulisan.

- Sejarah jatuh bangun umat Islam adalah perkara penting yang harus di fahami dan dihadam masyarakat Islam di era Urbanisasi pada hari ini.

-Segala maklumat dan fakta di atas adalah hasil pembacaan dan carian atas talian saya. Sebarang pembetulan fakta dan pendapat amatlah dialu-alukan.

- Penulis merupakan Guru Pelatih Tahun 2 Sarjana Muda Pengajian Islam Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tun Abdul Razak

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin