Tuesday, April 29, 2008

Training of trainers

Abu Saif dan Abu ?? (belum jadi abi lagi la), pertemuan dua blogger di medan yang berbeza namun bermatlamat sama...

Bahan yang dibekalkan

Pengisian yang mantop!



Ustaz Hazaruddin (Pengetua PLS) meyampaikan ucapan penangguhan


Abu Saif turut menggunakan medium multimedia..


Assalamualaikum..

BERBUNGA

Wah, berbunga hati ku, pada asalnya ust Izwan hnya minta aku sorg hadir TOT, kemudian aku minta tambah satu lagi, syahid, kemudian ust saiful (naqibku) pun nak pi juga. Ust Saiful ni merupakan anak usrah Ust Hasrizal masa di Izzuddin dulu. Semuanya dibenarkan dan ditaja JAKIM Sarawak. Dan aku pula anak usrah ustaz Saiful. Jadi apa hubungan aku dengan Ust Hasrizal.Kira dia tu pak menakan usrahaku la. Namun, sehari be4 pgram, ust saiful tak dapat pi, sek dia buat ganti hari sabtu, syahid pun tak dapat, nak tumpu exam hubungan Etnik hari Isnin. Tinggal aku ja, itu maslahah depa dan aku tak bleh paksa. Jadi aku ajak alifah (anak usrah aku dulu dan sekarang jadi sahabat seusrah-dah naik makam!).. Kesungguhan dia buat aku kagum kadang2, seorang pemuda berbangsa Melanau yang tinggal nun di pedalaman kampung Tian , Mukah, Sarawak. Jadi tempat masih kosong satu lagi, ajak ucop mantan YDP..Dia pula ada pgram dgn ex roommates dia…

Dalam 7.15 kami bertolak aku dgan alifah ja, naik Buroq aku..EX5 QKN 22xx. Pagi tu sejuk betul memandangkan hujan malam tu. Mudah ja kami sampai ke Kuching, jalan pun tak jame, kereta tak bnyak, si Alifah ni pula tunjuk tera, tidoq atas moto, terpaksa la aku guna hikmat menyeimbangkan moto sambil tangan tepuk paha dia..pah..pah..mangkit oi..jatuh satgi.

REUNION

Tengah pakir moto depan Tun Jugah, aku dah Nampak holiday Inn, Ust Izwan dah call Tanya di mana, ana kat bawah ni. Masuk ja hotel, pekerja dia pandang semacam ja..dah la bawa helmet, tu nak tumpang tandas la tu,pak guard dia dah mai, aku pla tak tau dewan kat mana, tiba2 staff JAKIM sapa aku, ust!, bila sampai, jom2, jom ana tunjuk tempat, seminar kita di atas kata dia sambil tolong bawa helmet, terpinga2 satff holiday Inn..Tak sia2 bantu JAKIM.

Bila sampai, aku tengok rakan dah sampai, semua otai ada, En Aziz pengerusi Yayasan Amal Sarawak (Akauntan ni), Ust Zamri, pengarah YADIM Sarawak, Ust Sarbini wakil Harakah Islamiah (HIKMAH), serta Hamid (Presiden PERKEPIS) dan ramai lagi, mcm Reunion pla. Depa ni antara orang yang buka ruang pada aku sepanjang bergerak di Sarawak ni. Alhamdulillah..Hatiku lagi berputik bila depa ingat nama aku serta sapa aku, aku nak sapa dulu, tengok2 depa mula dulu.

MULA BENGKEL

Bengkel pada hari tu ada 3 slot. Abu Saif mulakan dengan kongsi beberapa pengalamannya dulu terutamanya ketika menjadi imam di Belfast, Ireland. Aku harap aku mampu ke sana nanti, Kami bincang mengenai “The 7 Habits of Highly Efective Muslim”, yang sebenarnya diadaptasi dari nukilan Franklin Covey, dan dengar khabarnya syarikat buku di Indon dah dapat lessen untuk terbitkannya dalam bahasa Indon. Kami bincang satu persatu, diselangi soal jawab dan juga rehat (Isi kuliah akan ditulis di bawah). Hebat Ustaz Hasrizal ni hingga dipuji Ustaz Hazaruddin (pengetua Pusat Latihan Sarawak PLS), telah berjaya mengislamkan “The 7 Habits of Highly Efective Muslim”. Bahkan mencabar hadirin agar berusaha pula mengIslamkan buku yang ditulis Edward De Bono.

BULAN VIETNAM

Tibalah time rehat tengahhari, kami ke cafe di bawah hotel, rupa-rupanya bulan ni holiday Inn Kuching tema dia Vietnam, jadi makanlah kami makanan Vietnam, daging bakar Vietnam, ayam kukus Vietnam, sayur dia..kira sedap la..cuci mulut pun ok gak, aku cuma amik kegemaran aku, tembikai susu la. Alifah pula balun ja. Aku makan dengan geng-geng PEKEPIS, mesra depa ni, masa nak amik makanan besilih ganti disapa dan ditanya Pengarah Yayasan Amal, Pengarah YADIM dan Cikgu(aku lupa nama la)..Macam2 depa Tanya, soalan popular, bila nak habis? Ada jemputan ceramah ka? Bila posting nanti minta kat Sarawak ya.. Habis la aku, aku Cuma jawab, bulan 4 ni hanya awal bulan ja.Hujung bulan tak dapat, bulan hantar tugasan, bulan 5 pun tak boleh juga, bulan Exam, 23 Mei ana cuti 3 minggu, jadi ana akan terima program balik start 16 Jun nanti. Ala, lambat lagilah kami nak jemput ustaz, nak buat mcmana, ana pun tersepit ni, semua ketawa.
ISI PROGRAM

Berikut antara perkara penting la dalam program, namun disebabkan kesempitan masa, aku hnya bagi point ja la ya..

Faktor Kecemerlangan Manusia
- Ilmu
- Kemahiran
- Sikap (Terpenting)
- Maklumat

Mengenai tajuk pula, melayu panggil Sikap, English say Habit dan Islam terjemahkan sebagai Akhlak, jadi tajuk tu boleh diubah kepada “The 7 Akhlaks of Highly Efective Muslim”.

Pandangan Manusia
1. Pandangan Mata (ro a) – mudah ditipu
2.Pandangan akal-ilmu (nazoro)
3. Pandangan Nafsu-selalu menipu
4. Pandangan Hati (Basoro) – pandangan Hakiki kalau hati bersih

“The 7 Habits of Highly Efective Muslim”

Habit 1 : Be Proactive

- Mulakan perubahan dengan diri kita terlebih dahulu.
- Mencari atau menjadi? Kita bukan mencari dae yang baik, tetapi kita harus menjadi dae yang baik.
-Persoalan, antara memberi dan menerima yang mana lebih seronok? Jawapannya adalah memberi dengn syarat ikhlas dan bersungguh.

Habit 2 : Begin With the End Mind

-Memulakan sesuatu dengan melihat benda/perkara di akhir.
-Bila melakukan sesuatu, agakan kita tentang perkara yang akhir dah kena ada.
- Jika jiwa resah- baliklah ke asal, asal kita alam roh, pada masa itu roh kita berkomunikasi dengan Allah, maka bila ada masalah, kembalilah periksa kualiti komunikasi kita dengan Allah.
-Kita hari ni pun bila resah, kita akan pulang ke kampung jumpa keluarga, kita kembali juga kepada asal.

Habit 3 : Put First Things First.

- Sama makna macm tertib, yang dahulu di dahulukan.
- rujuk juga pembacaan kita dalam kitab fiqh al-auwlawiyat.
- Kekangan masa merupakan cabaran utama Muslim-pastikan ada perancangan bulanan-utamakan apa yang patut diutamakan.

Habit 4 : Think win-win

- Cara manusia berhubung
(1) Win/win – Mengutamakan maslahah dalam semua interaksi sesama manusia- Sika yang berprinsip.
(2) Win / lose – Paradigma bersaing saingan. Saya menang kamu kalah, authoritarian.
(3) lose/win – Mencari kekuatan melalui popularity berasaskan penerimaan orang.
(4) lose/lose – Apabila manusia obsess menjatuhkan orang lain, mereka tak kisah jatuh bersama.
-Islam meraikan perbezaan (al-Hujurat : 13)

Habit 5 : Seek First to Understand The To Be Understand.

-Berusaha untuk memahami orang lain, sebelum harap orang lain faham kita.
- Pendengaran hakiki
40% - Nada / Perasaan
7% - Perkataan
53% - Bahasa Tubuh

Habit 6 – Synergize

- Berusaha untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik.
- Tak dak manusia yang tak memerlukan orang lain.

Habit 7 : Sharpen the Saw

- Pembelajaran yang berterusan untuk memastikan habit berterusan.
- seorang penulis harus banyak membaca dari menulis- jika tidak, dia akan bankrupt.

Kesimpulan

- Setiap habit tak akan jadi akhlak jika tidak ada pengulangan.
- Istiqomah adalah penting
- Berusahalah bina jambatan, buka tembok halangan.

p/s barangkali yang dikongsi ni hanyalah 1% sahaja daripada program tersebut yang makan masa dari pagi hingga ke petang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin