Sunday, April 13, 2008

Taaruf 2



Ayah masa mai Sarawak ziarah anak dia

Kelahiran / asal.

Dilahirkan daripada rahim ibu tercinta Habesah binti Omar (nama pena HBO) pada petang 12 Mac 1987 di Hospital Besar Alor Setar(HBAS) Kedah. Dibesarkan oleh ayah yang bernama Abdul Ghani Bin Ali Amin ( Cikgu Ghanie panggilan penduduk kampong dan bang din bagi kampong halamannnya di Perak). Ibu ku seorang guru berasal daripada kedah manakala ayah9pesara guru) pula merupakan anak kelahiran gunung semanggol Perak. Tempat di mana orang melayu bangun menentang penjajah di bawah pimpinan Ustaz Abu Bakar al-Baqir.


mak dan adik di muzium kucing


Pendidikan.

Rasanya bermula di rumah dulu, dengan penuh kasih sayang, teguran, marahan serta didikan. Kemudian ke Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Teluk Bagan. Masa ni didik juga oleh Allayarhamah Tok Cik(Akan ku nukilkan sesuatu untuk mu tok cik).. kemudian ke Sek Keb Dato wan Mohd Saman (SKDWMS)(Nama seorang perdana menteri kedah yang terkenal dengan terusan wan Mat Saman) dari darjah 1 hingga 4. Kemudian ke sekolah ayah, Sekolah Kebangsaan Tebengau (SKT) darjah 4 hingga 6. Atas desakan ayah yang memandang jauh, aku di hantar ke Maahad Mahmud dari tingkatan satu hingga enam. Di sinilah aku mepelajari sesuatu dalam hidup. Kemudian ke Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tun Abdul Razak Kota Samarahan Sarawak.

Minat

Minat pada sejarah tokoh Islam, Sirah Nabi, Politik serta program tarbiah. Juga suka satu benda.. “bercakap”.. ntah, ada org kata itu adalah semulajadi pemberian Tuhan, jadi aku gunakan untuk jalan yang manfaat sekarang.Sekadar itu yang aku mampu sumbangkan pada perjuangan mu wahai nabi. Juga minat pada permainan bola, meminati pasukan Kedah (hehe) juga pada perkembangan badminton. Pernah bercita-cita nak jadi doctor, namun Allah ada perancangan yang lain.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin