Wednesday, April 16, 2008

Journey To Miri Part 2 (last)



Wajah puas walaupun tewas di Final, kalau semua orang nak menang sapa nak kalah? ye dak(hehe, hnya yang tahu akan ketawa)
Sampai di Miri Bandar Minyak

Akhirnya smpai juga di bandaraya minyak Malaysia. Miri Sarawak.Satu Bandar yang maju. System pengangkutan dan binaan yang teratur. Bersempadan dengan brunei. Dan hari minggu masyarakat brunei akan datang ke miri. Ada kata yang datang tu masyarakat yang tak nak ikut Islam di brunei. Tak semua la kot. Mereka datang kerana di miri ada bnyak tmpat berfoya-foya dan berhibur. Kat brunei tak ada. Jadi Brunei dgn Malaysia mana lebih Islam? Anda jawablah!

Sampai jam 2.30 pagi, chek in di Park Hotel. 3 Bintang la kot. Lepas solat terus modop(bahasa sabah=tidoq). Akhirnya terbangun lambat kerana letih. Solat subuh juga la. Besa waktu solat miri dan Samarahan hamper 15 minit. Klu dalam geografi. Hampir 1 darjah beza kawasan ni (1 darjah sama beza 15 minit waktu GMT). Terus turun sarapan. Aku makan roti canai. Berjaya pujuk Ustaz Azam supaya belanja aku dan ust Nailan belanja aku minum. Jadi percumalah. Walaupun kami dibekalkan tak silap sehari RM15.00 dari BPG dan Maktab.


Perbincangan maut ketika dikuarantin sebelum final. Memperkasakan hujah yang kukuh sebagai kerajaan.
Maktab Perguruan Sarawak, Miri.

Lepas tu kami pi la Maktab Sarawak miri. Maktab yang terletak di tepi laut. Boleh tahan jugalah pantai dia. Kami membuat lawatan ke sekitar kawasan maktab dan juga tempat pertandingan. Nak ambil mood dulu. Sempat jugalah berkenalan dengan debater dari MPBL dan MPR. Aku di maahad dulu bukan pendebat. Tak diberi peluang , tak berpeluang serta tak berminat waktu tu. Ntah kenapa di maktab ni jadi minat pula. Dah dilahirkan untuk bercakap barangkali.

Latihan

Esok dah nak lawan. Saringan. Malam tu punya la kumpul maklumat dan analisis bahan yang berkaitan. Tajuk banyak. Cuma tak tau nak jadi yang berhormat Kerajaan atau Pembangkang. Respect aku pada En Zul. Kami yang muda2 ni kaji sampai jam 2 pagi. Dia masih mampu bertahan untuk bg support. Aku dah mengantok dah time tu.. Kami tekad. Kami datang untuk menang. Dari latihan lagi. Aku sebagai pendebat kedua dan juga bertanggngjawab untuk menggulung hujah. Besar tugas tu. Namun dalam duk bincang tu masing-masing duk wat lawak bodoh pula. Release tension.


Timbalan Perdana Menteri, YB Nazmi menyampaikan hujahnya. Kerap diganggu gadis2 yang menjadi pembangkang
Lawan dan mara Ke Final.

Hari ni saringan. Tension. Debat ni satu aktiviti yang amat meletihkan otak. Berfikir, bercakap, berfikir lagi mamatahkan hujah, tumpuan otak lagi agar apa yang dicakapkan tak terlepas daripada statement yang di bawa pendebat pertama. Jadi bernafsu besar untuk bercakap tanpa berfikir amat tidak digalakkan dalam bahas atau debat ni

Kenangan tak leh lupa masa jumpa MAPERA (Maktab Perguruan Rajang), kami jadi pembangkang. Selepas asri berhujah, sampai turn aku. Aku mulakan dengan pantun,

Enggang sama enggang,
Pipit sama pipit,
Hujah saja panjang,
Namun lojiknya tetap sempit
.

Apalagi, team tarian kami pun terus bersorak. Dari satu segi dah dapat semangat dah tu. Bila aku berhujah dan memperkukuhkan kenyataan ketua pembangkang bangun timbalan perdana menteri minta Izin laluan. Terus aku paku dia, “yang berhormat, loceng izin laluan belum bunyi, tidak faham peraturan dewankah? Duduk dulu yang berhormat!”..ye lah..dah itu peraturan dewan . Tapi aku tak ingat la tajuknya..Kira dapat kemenangan moral la..Akhirnya langsung tak ada izin laluan bila aku becakap pas tu. Pendebat MAPERA diam ja.Pas aku ust azam berhujah and the last aku wat pergulungan.

Dalam tengahari, kami berkumpul di dewan. Gegak gempita dewan bila diumumkan pasukan kami akan menentang tuan rumah dalam final esok. Mesti mencabar ni. Kita lawan dengan Tuan Rumah.


Gambar kenangan di Maktab Perguruan Sarawak, Miri
Malam yang happy @ KFC

Bila balik hotel terus memodopkan diri. Letih. Malam tu sebelum wat latihan en zul blnja kami makan KFC. Makan lah apa nak makan. Saya belanja. Apa lagi balun la. Malam tu juga kami amik kesempatan berjalan-jalan di bandaraya miri dan bergambar sekeping dua.

Bila balik bilik terus bincang strategi dan isi penting. Pembahagian tugas pun buat juga. Terima kasih pada asri yang bnyak membantu. Tak lupa juga kepada EN Zul. Pada malam ni juga team tarian kami wat pesembahan. Aku tak sokong sangat. Depa dapat johan.


My Team Debaters (Dari Kiri YB Ust Nailan (pendebat ke 5), YB Ridzuan (pendebat ke 4), En Zul (Pensyarah Penasihat), Puan Sufiah ( SUG MPTAR), YB Asri Hamden (Perdana Menteri), YB Ustaz Nazmi (YB Timbalan Perdana Menteri) dan YB Ustaz Azam ( Menteri Pendidikan)

Tersungkur kerana bobroknya hakim

Sebenarnya risau juga bila dapat tahu seorang pendepat tuan rumah penah wakil Sarawak dalam pertandingan syarahan peringkat kebangsaan. Takut juga. Aku ni tak wakil mana pun. Bila cabut undi, kami jadi kerajaan. Maknanya aku jadi TPM.

Bila kami di pentas, ternyata aku gugup. Penyokong miri lebih ramai. Namun kami berjaya hadapi. Bnyak hujah mereka kami patahkan. Kami juga berdepan dengan hakim yang berat sebelah. Semua hakim merupakan guru yang buat kursus KDP OUM di situ. Sudah tentu tidak adil!

Bila habis sahaja debat. Team MPBL datang jumpa dan ucap tahniah. Korang pasti menang. Ramai yang cakap begitu. Namun bila keputusan umum. Kami hanya dapat naib johan. Memang tak puas hati. Tapi ok lah. Percubaan pertama pengalaman pertama yang cukup bernilai. Paling best bleh jalan2. Moga satu hari nanti aku berpeluang ke miri lagi. Insya Allah. Nak juga ke Brunei.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin