Monday, April 28, 2008

Seiring dan sejalan..




Beberapa hari yang lalu, ketika aku usai membaca khutbah Jumaat. Agak tergesa-gesa ke bilik nak tukaq baju, ada kuliah ganti petang ni…


“Assalamualaikum Ustaz”
“Wslam..ya abang A abang Z, mai masuk dalam bilik, awat ni?”
Berlakulah perbincangan antara aku dgn dua abg tu. Hasil daripada sembang2 kosong tu, depa habaq tak puas hati dgn teguran yang diberi oleh sahabat aku pada pasangan abg Z ni.


“Mana ada haram, saya bukan peluk dia, bukan romen dia, bukan cium dia, dia kena tinggal kawan2 mau ke desa ilmu, saya teman la, itu lagi baik dari dia jalan sorg2, jadi apa-apa ka? Siapa mau tanggung itu” (katanya dalam loghat Sabah)-budak pmpuan tu baru setahun jagung dan abg Z tu dah berumur. Pengganggur yang baru rasa nak jadi Cikgu. Abang A pun menambah,


“Ustaz, saya pun belajar agama juga, saya dulu kuliah bahasa, kusasteraan dan pendidikan Islam di UKM, saya tahu mana halal mana haram, al-halalu yabaiyinun wa haramu yaubaiyunin”
Ya Allah, berdebat guna agama la pula.Dia sambung lagi,


“Saya pun karaoke juga, ikut tempat la. Kalu ada minum2, nd saya pergi, mau berhibur sahaja, lepas tension.”


Setelah berbincang dgn lembut. Aku cuba sedaya upaya ambil hati serta menyatakan kebenaran. Kisah depa ni dah lama aku tau. Cuma tak berkesempatan bersuara.


“mcm ni abg, kita bersangka baik la, saya pun sngka baik kat abg, abg sngka baik kat saya, kita sangka baik kat sahabat saya yang tegur tu, sya rasa…saya rasa mereka tegur adik pmpuan tu sebb sayang kat dia, abg pun baru kat sini, saya tak nafi, abg lepasan Universiti, saya ni lepasan SPM saja, tapi satu benda yang abg tak bleh nafi , pengalaman saya di sini lagi lama dari abang, abg baru lebih 6 bulan ja. Saya dah 3 tahun, saya faham benar masalah yang berlaku di sini, apa perangai org sini, saya paham sngat, saya juga tau sejarah yang penah berlaku, tahun pertama kami di sini, saya dgn YDP pernah tangkap org couple dlm kancil di astaka, halau geng wayerless di teknopen, laptopnya satu. Orgnya dua. Saya pecaya dan yakin, yang bagi teguran tu tak mau benda tu berulang. Kebanyakkan KPLI bila couple dgn adik2, habis saja kursus setahun dia tinggal mcm tu ja. Saya tak kata abg couple, tapi suasana menunjukkan mcm tu, kita tegok langit hitam,Nampak mcm nak hujan,tp tak tau lagi, tapi kita tak bleh nafi itu tanda nak hujan, mcm tu juga kes abg.”


Muka depa dah semacam…


”kami pergi berdua, tapi kami balik ramai2..”


“ Abang kata abg jalan sebab dia kena tinggal, sekali mungkin betoi dan kami tak Nampak yang jalan ramai2 tu, tapi betoi ka sekali ja abg bejalan berdua?? Saya rasa lebih??”


Aku nak bagi depa berfikir terutamanya yang dok mengaku blajaq agama tu…


“Contoh kita minum arak,kita minum sebetol, haram, kita minum secawan haram, kita minum secamca ja…sikit ja,..nak rasa..apa hokum dia?? Tetap haram, itu bau al-halalu yabaiyinun wa haramu yaubaiyunin, setakat yang saya lepasan SPM mengaji la..”
“Islam tak benar laki pmpuan bercampur sebb islam salah satu asasnya adalag mencegah, mencegah lagi baik dari mengubat, kalu romen sungguh, kami pun malas dah nak mencegah..tak guna dah, masa ni la sahabat saya tu ada rasa nak cegah,”


“Kalau abg nak jalan juga, saya nak bagi satu cara yang quran ajaq, itupun mesti ada maslahah, mesti ada sebab, dia ada ramai lagi kawan pmpuan, tak dak masalah, lagpun laluan kita terbuka, org ramai, Insya Allah, tak da apa punya, Kita tengok cerita Nabi Musa, dia tolong anak nabi Syuib, dua orang, angkut ayaq bagi makan kambing depa, anak nabi musa ajak pi rumah, ya lah, dah tolong, jom pi rumah jumpa ayah depa, jadi depa jalan depan dan memang adat pun, kita nak tunjuk jalan kita la kat depan, tapi bila angin lalu, terselak kain sikit, kalau kita diam dah la, tengok free, tapi nabi musa ni akhlak mulia, dia rasa ada Tuhan, dia tau tanggungjawab pada gadis, kamu berdua jalan belakang, biar aku jalan depan, hampa tunjuk jalan ja. Tu cara Islam buat, abg buat la, jgn ada sembang, dengaq dia kena culik, baru abg tolong, tak dak sembang2, gelak2, makan pun jangan satu meja, payah nak buat, tapi tu la ajaran agama kita? Mcm saya sebut dalam khutbah tadi, surah azzariyat “tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk sembah aku”, kajian solat dari segi fizik, kajian solat 5 waktu, kajian tntang berkhatan, fadhilat berzakat dan bnyak lagi org dok kaji Islam dan sains, itu satu kajian, tapi yang Allah nak tengok mau dak kita perhamba kan diri kat dia dgn cara buat yang dia suruh dan tinggal apa yang dia larang”

“Silap org Islam hari ni dok buka pintu fitnah.org tak respect kat kita dan kita tak boleh cari. Saya rasa cukup sedih, abg tengok solat Jamaah di pusat Islam, asrama kita ni tepi dia ja, patutnya kalu semua muslim blok kita turun sembahyang, dok ada 6-7 saff tu, ni hnya ada 1 saff dan tak penuh pun. Kita nak jadi ckgu ni ikon masyarakat, org tengok kita, saya tengok hanya ada wakil 3 batch saja y pi smbahyang, batch saya, batch deakin dan batch alifah, saya tak Nampak langsung wakil KPLI batch abang, hatta yang seminggu sekali kita baca yassin tu pun tak Nampak juga? Tak gitu bg(pada yang blajaq agama tu)”

“Kita kena blajq sembahyang blakang imam, supaya tak ralat satu hari nak smbahyang depan imam, takut2 imam marah pula, kamu tu masa hidup tak penah mai smbahyang, bila mai terus duk depan aku, saya haraap la, abg minimakan bnda tu, haram tetap haram..”

“..Abg harus besyukur,dia pun harus bersyukur, Allah masih lontarkan dalam hati org lain bila Nampak kita silap untuk teguq kita, bila kita tak mau lagi org teguq, rasa marah org teguq, takut2, Allah terus haramkan hati org lain dari teguq kita, nauzubillah, terus la kita silap dan org buat tak Nampak ja nanti.”

“Baik ustaz, Cuma saya nak Tanya, knpa org pusat Islam ni senyum macam tak senyum ja..”

“Mcm saya kata, husnuzon, saya akan bagtau kawan2 yang lain, kita sngka baik la, org tu mungkin senyum kat kita tapi dah wajah dia tak Nampak mcm senyum nak buat mcmana??”

“saya ambil contoh saya, budak pmpuan pnah kata saya ni tak senyum, muka masam, saya penah terpikir dan cuba senyum depan cermin,Ya Allah, memang muka saya ni kalu senyum pun mcm tak snyum, tapi saya kena redha dah itu anugerah Allah, jadi kita husnuzon la, barangkali org tu ada asbabnya juga dia mcm tu ”

Hampir satu jam dan akhirnya selesailah perbincangan kami, Ya Allah, buka lah hati depa, bukan nak kata, benar kata Ust Mus, Islam Sabah Sarawak ni 20 tahun belakang apatah lagi penghayatan, hatta org agama sekalipun, masih segar ingatan aku ramadhan 2005, bagaimana ust saiful tangkap ust KDPM tak puasa, ustaz tu, tpi dia org Sarawak, namun aku tak boleh tanam sterotaip negative begitu yang menyebabkan aku prejudis pada org borneo, namun inilah yang aku lihat, harap Allah buang rasa yang mcm tu, sesunggunya kemulian di sisi Allah swt adalah takwa…Akhirnya aku lewat satu jam kelas hubungan etnik...

“Kencarkan dakwah mantapkan Ukhwah perkasakan Tarbiah dapat redha Allah”

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin