Monday, April 21, 2008

Re Union Mahaad SPM 04

Putera yang bergambaq sempoi..klu geng mesir balik lagi ramai ni..

Antara puteri Maahad yang hadir..Bukan dari kamera aku ni..


Nazmi, naif, non, rahim, pit cho dan lain-lain.. Satu nostalgia..

Aku dan Naif..Member kamcing tusyen Ummi dan Mr Hisham.. Ingat lagi malam2 pi pekena tosai di Nasmir. Dia la ajaq aku ni...



Tempah Kantin PU3


Aku tak ingat bila. Tapi cuti tahun lepas la hujung tahun. Din UIA call aku, nazmi, nta kena pi maahad juga minta kebenaran kita nak buat re union. Hal lain kami settle. Ala Din, ana di muassasah lagi ni.Pgram. Takpa lah, ana tolong takat yang mampu.


Aku karang surat apa yang patut, bila sempa skip pgram di KIDU aku terus ke Maahad. Disambut mesra cikgu Yuhanis yang kini PKHEM, kerani pun masih ada juga yang kenal aku. Beberapa kerani baru terpinga-pinga. Siapakah gerangan budak ni. Pas tu terus jumpa Cikgu Fauzi(PK juga). Bincang dan dia benarkan guna kantin. Dewan tak dapat. Batch 94 dah guna. Geng Ust Khairuzi tu..


Din! semua dah settle ana urus. Syukran Nazmi. Nanti kita jumpa..


Sehari sebelum Reunion.


Nta di mana nazmi??? Ana dari perak nak balik kedah ni. Awat?? Esok setiap wakil IPT akan bercakap.pas semua bercakap.Kami nak nta bagi pengisian. Bleh kot.? Takkan ana.Wakil UIA la. Antum paling ramai sana....Sudah aku pula yang kena..


Terus aku call ketua aku, aku ni timbalan ja. Ketua Pengawas. Sobri! Nta nak pi dak esok?? Depa wat reunion. Nta mai la. Depa minta bg pengisian. tak bleh nazmi. Ana tak da transport.. HMM.. Nampak gayanya akulah jawabnya..Boring nanti depa ni..


Re-Union


Buat di kantin Maahad puteri. Teringat era aku di sana.Abg nazri yang tokey.Sekarang tak tau la sapa pula. Mcm org baru ja. Pas daftar turus duduk semeja dgn Non, Naif dan Faiz. Geng lama juga ni. Puteri yg hadir lebih ramai.Putera makin pupuis gamaknya. Harap yang di Mesir tu cepat la balik..


Mcm2 perubahan dah berlaku, ada dah pakai sluaq jeans ketat, baju feet, tudung makin singkat, gelak makin kuat.. Biah Maahad dah terhakis, namun kepelbagaian ini harus aku raikan. Setidaknya aku ubat hati aku, masih menutup aurat depa ni. MAsih ada sebenarnya yang pakai tdung labuh, ketayap, jubah, serta bersopan. Masih ada... Perubahan ini merupakan ujian.berubah. Adakah aku berubah???? Aku pun tak tau. Tapi barangkali kata2 naif boleh dijadikan bukti :-


"Hang ni nazmi, aku tengok mcm dulu ja, pakai ketayap..tapi dulu ketayap raihan la..pen sebatang di paket dan buku nota ala diari..bawa tang mana saja hang pi.."


Mungkin itu aku sekarang. Secara peribadi aku sendiri pun dah bnyak berubah, secara fizikal, emosi, pemikiran serta bnyak bnda. Tempat baru bnyak mempengaruhi...


Sampai bhgian ucapan, Wahid jadi MC majlis. Setiap wakil IPT kena brucap. Seingat aku la yang berucap pit cho (wakil UKM), Faiz (Wakil Maktab Perguruan), Che Che (wakil Atma) dan ramai lagi yang aku lupa nama tapi masih ku ingat wajah mereka.


Sampi juga turn aku. Aku mulakan dgn ajak semua yang hadir puji Allah, besyukur, Allah bg peluang kita jumpa. Bnyak y ucap tadi tak buat mcm tu. Kemudian aku sentuh budaya hidup berjamaah serta betapa peri pentingnya kita join jamaah. Isu semasa seperti murtad serta fakta dari bumi sabah sarawak juga aku kluaqkan di samping mengukuhkan hukum kita benteras murtda aku gunapakai corak pemikiran ulama kotemporari Dr Mohamad Naim Yassin. Peri penting membumikan al-Quran sbgai landasan hidup.


Kemudian ada majlis kuiz. Yang ni aku tak stju. Apa rasional aku pun tak tau. Menggalakkan Ikhtilad dan terlalu bersuka ria. Namun aku raikan. Ada beberapa rakan mcm nak join. Tp bila lihat aku dan baragkali depa paham pendirian aku. Mcm nak tak nak ja.. Barangkali klu aku tak hadir tentu lagi meriah...


Bila habis kami makan dan juga begambaq. Masa balik lalu dewan, ust2 pun buat reunion. Masing2 pakat bawa anak dan zaujah. Wah, bahagia. Aku?? Tak tau la, wlaupun pernah bertiup kencang tentang aku suatu ketika dahulu. Tp bukan buat masa ni. Smpai msa, kita sama2 umumkan.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin