Tuesday, April 15, 2008

Journey To Miri Part 1


Bergambar di hadapan masjid al-Mutaqqin Sarikei
(Dari kiri :- Kamaruddin, ucop, aku, Ust Nailan dan Jay)

Assalamualaikum salam mahabbah.

Hari ni aku exam English. Bahagian komunikasi.lebih kepada grammar ja.tp boleh tahan juga. Namun disebabkan aku ni kurang sket dalam bahasa Inggeris, maka jadi payah la ujian tu..
Cuma nak kongsi pengalaman yang pernah aku lalui sepanjang bermujahadah di Sarawak ni. Dalam bulan Mac 2006 aku terpilih untuk mewakili maktab(pada masa tu tak tukar nama lagi) dalam pertandingan bahas ala parlimen bahasa melayu peringkat zon Sarawak yang diadakan di miri. Punya la seronok nak pi, tak tau lagi azab perjalannanya mcmana.

Team aku diwakili pendebat pertama, Asri, aku pendebet ke dua, ust azam(la dah posting di lanang) pendebat ke tiga, ust nailan(posting sibu skang) dan ridzuan masrani sbgai simpanan. Turut bersama kami masa tu team debate English dan juga Team tarian(mungkar tu.aku tak redha).




Sekali sampai di durin nak naik feri, bas maktab tersangkut pula,
krain kena tolong

Bertolak

Kami bertolak jam 6 pagi.punya la seronok, aku ingat perjalanan dia dalam 5 atau 6 jam ja.. macam alor staq pi KL. Tapi jumlah masa perjalanan ni makan masa 22 jam ½ .kul 2.30 pagi esok baru sampai miri. Haha. Tak mau dah pi dengan bas. Perjalanan yang panjang tu Cuma berhenti beberapa kali ja untuk makan dan solat.

Kami singgah sarapan pagi di sri aman.aku tak sedaq sangat , tidoq ja memanjang. Kemudian trus lagi perjalanan. Ada la sembang sket2 dgn rizuan yang duk di tepi aku. Tapi lama2 boring walaupun jack dan uchung(dua2 iban) asyik menyanyi untuk hiburkan yang lain. Akhirnya mataku malap.Pensyarah pembimbing ku En zul pun sama juga.


Posing di trademark bandar sarikei (dari kiri, kamaruddin,aku & ust Azam)
Tengahari kami singgah makan di Bandar sarikei. Trademark dia ada replica nanas besaq di Bandar dia. Bandar yang penuh dengan org cina. Seksa juga nak cari makanan Islam yang Halal di makan. Selepas tu bergambar la sket kat pengkalan bot express. First time aku tengok. Boleh naik dia jika ne ke kawasan pedalaman Sarawak….

Kami terus lagi perjalanan, nak masuk ke sibu kena lintas sungai Rajang. Ada khidmat feri.besar, bas pun muat juga untuk naik dia. Kami melalui pengkalan Durin, satu lagi jalan boleh guna Lanang. Terpaksa la bas berbaris tunggu turn untuk naik feri. Kami tunggu hamper 3 jam baru sampai turn kami. Sementara nak tunggu tu. Aku dengan ucop and d’gang kami pun naik la feri tu pegi balik dua tiga kali sementara nak tunggu turn bas kami. Barulah aku tau, feri hanya akan beroperasi bila air pasang saja. Sungai Rajang tu luas.airnya deras dan kayu balak hanyut pun banyak.

Bot exspress untuk ke Kapit..adakah aku akan di posting di sana????

Sangkut Perjalanan.

Sampai la turn bas kami. Nak dijadikan cerita masa tu air dah mula surut dah, jadi tempat feri rapat ke tebing tu dah semakin rendah.jadi bila bas kami nak naik ke feri. Tiba2 tersangkut, Ya Allah, bas tak dapat bergerak. Pak Haji dang Bang Man derebar Bas menggunakan pelbagai cara. Kami pun bersama penduduk yang lain pakat2 tolak juga. Jika bas tu tak dapat naik ke feri, kereta lain pun tak leh naik jga..

Sampai ada kren bantu. Masih tak berjaya. Hari dah makin gelap. Mati la kami. Akhirnya setelah guna plbagai cara sampi tui(bahasa kedah tu) tayar guna kayu. Baru berjaya. Org semua tepuk tangan. Mana taknya, dari mula smpai kami berjaya tu dah 5 jam sangkut. Lepas lintas sungai kami bergerak ke Sibu jaya untuk makan malam. Dkat jam 10 mlm baru smpai. Kami buat keputusan untuk jamaq takhir ja di Miri. Selepas tu berhenti rehat juga di bintulu. Tapi tak sedaq apa dah. Tidoq ja memanjang. Nak sembang pun dah habis topic dah…

p/s tunggu journey to miri part 2

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin