Sunday, October 19, 2008

Zalim Barangkali


Cuba anda bayangkan, suatu hari semasa anda sedang enak menjamu selera bersama keluarga, tiba-tiba datang sekumpulan polis menangkap anda.

“Anda ditahan di bawah ISA kerana disyaki menganggu ketenteraman awam!”

“Tapi..,izinkan saya membela diri, saya tidak bersalah encik”

“Takde tapi-tapi. Ikut kami ke tahanan sekarang!”

Tanpa banyak bicara dan tanpa peluang untuk mempertahankan diri dari tuduhan anda terus ditahan berhari-hari. Menangis ibu anda memperhatikan anda. Mengalir air mata anak dan isteri melihat hilangnya tempat bergantung.Tidak tahu mereka sama ada anda benar atau mereka yang benar.

Tiada ruang perbicaraan dibuka.

Kawan-kawan, Zalim , tak??

“Kita menggunakan akta ini adalah untuk mengelakkan gangguan awam yang lebih teruk”

“ISA diguna bila keadaan mampu menggugat kesejahteraan negara”

Benar perkara tersebut. Kita tidak nafikan ISA amat berjasa besar sewaktu zaman komunis dahulu. Tapi itu dahulu. Zaman K.O.M.U.N.I.S

Zaman sekarang dah lain. Pelik, rakyat awam juga boleh ditahan.

Sepanjang yang pernah saya belajar dalam mata pelajaran undang-undang dahulu, “seseorang tidak akan didapati bersalah sehingga ia dibuktikan bersalah”

Ya, perhatikan ayat tersebut, “DIBUKTIKAN BERSALAH”

Berbeza pula dengan hokum karma ISA . Pemerintah boleh menahan sesiapa sahaja yang dirasakan macam nak kena tahan untuk ditahan.

Kawan-kawan, sekali lagi, zalim …tak???

MasyaAllah. Saya tidak kisah jika negara ini dikata negara komunis atau sekutu dengannya.

Amat memalukan pabila negara yang dikatakan negara Islam contoh ini sanggup menggunapakai system zalim sebegitu rupa pada penduduknya.

Tidak, ini bukan ajaran Islam yang di bawa Rasulullah. Setahu saya, Islam amat menitikberatkan persaksian yang benar dan bukti sebelum menjatuhkan sebarang hokum.Untuk membuktikan seseorang itu bersalah dan patut dijatuhi hukuman pun amatlah berhati-hati.

Oleh kerana itu, hokum hudud yang termaktub dalam Al-Quran lebih berupa ancaman dan ugutan namun amat ketat perlaksanaannya demi menutup ruang penyalahgunaan dan ketidakadilan berlaku.

Udahlah penahanannya Ikut Suka Aku. Isu yang terkini asbab pada penahanan pula adalah isu agama. Jika diamati, sememangnya tidak adil pada mereka (Theresa Kok and the gang) kerana pemerintah sendiri tidak menunaikan tanggungjawab dengan baik dalam menjelaskan kefahaman Islam kepada mereka. Bagaimana kita hendak berdakwah kepada mereka sekiranya kita bersikap keras sebegini?

Maka disebabkan oleh rahmat Allahlah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka.Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekeliling kamu….” (Ali Imran : 159)

Astaghfirullah, Ya Allah, mudah-mudahan , Fitnah terhadap agama kami tidak semakin bertambah. Selamatkanlah kami ya Tuhan..
* Gambar: Isteri tahanan ISA Zalim.
-------------------------------
*Mohd Nazmi merupakan salah seorang penentang kepada apa jua unsur mahupun undang-undang yang punya warna zalim di dalamnya. Saya bertanggungjawab pada artikel ini demi menentang kezaliman di bumi Allah ini !!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin