Tuesday, August 12, 2008

Gambar Hari Ini : Demo bantah Majlis Peguam

Suasana di luar bangunan Majlis Peguam, Kuala Lumpur

Kumpulan berdemonstrasi berucap di luar bangunan Majlis Peguam, Kuala Lumpur pagi tadi dengan pasukan FRU mengawal keselamatan.

Shahril Aziz berang dengan Majlis Peguam

Zulkifli Nordin turut serta dalam demonstrasi tersebut dan selepas mengadakan perbincangan dengan Majlis Peguam.

Kira-kira lebih 300 orang yang sertai demonstrasi tersebutdi luar Majlis Peguam

Barisan panel forum.

Prof. Mehrun Siraj dan peguam Sulaiman Abdullah.

Suasana di luar bangunan Majlis Peguam, Kuala Lumpur pagi tadi.
PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan kepada Kementerian Dalam Negeri untuk menimbangkan sama ada akan mengambil tindakan, termasuk menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Hasutan terhadap Majlis Peguam kerana menganjurkan forum Memeluk Islam sehingga menimbulkan kekecohan. "Serah pada Kementerian Dalam Negeri untuk menimbang kaji semua yang berlaku. Jika ada bukti kukuh, KDN akan tentukan tindakannya," katanya ketika ditanya desakan pelbagai pihak yang mahukan kerajaan menggunakan ISA dan akta itu terhadap Majlis Peguam. Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Ekonomi Negara di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, semalam, beliau berharap tindakan menganjurkan forum seperti itu tidak berulang lagi pada masa hadapan.


Hadir sama, Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad dan Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU), Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob. "Isu berkaitan agama adalah isu sensitif. Perkara dah termaktub.... perkara tak perlu dibincangkan, tak perlu bincang," katanya. Beliau berkata, forum terbuka seumpama itu lebih elok tidak diadakan daripada diadakan.

Sabtu lalu, Majlis Peguam mengadakan forum itu di ibu negara dan mendapat bantahan daripada pelbagai pihak, termasuk Menteri Kabinet kerana menyentuh sentimen kaum, agama serta Perlembagaan. Abdullah berkata, adalah penting bagi semua pihak untuk memahami keadaan itu dan mengelak daripada keadaan itu berulang. Mengulas mengenai perintah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bulan lepas meminta Umno membayar RM218 juta kepada syarikat Elegant Advisory bagi pembekalan peralatan bagi Pilihan Raya Umum 2004, Abdullah yang juga Presiden Umno berkata, parti akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu.

- Sedutan dari MStar (Gambar) dan juga Berita Harian ( Berita)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 12 Ogos

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin