Friday, August 15, 2008

Buku-buku ku bagi bulan Julai dan Ogos

Memandangkan pada semester ini mempunyai subjek yang berkaitan Ulum Hadith dan Ulum Quran.. Ternyata kitab yang ditulus oleh Dr Rosmawati ini amat membantu.. Namun kerana agak ilmiah.. maka bila membacanya hanyalah di "tebuk2" sahaja.. Moga2 saya istiqomah dalam mendalami ilmu ini .

Novel ini dibeli ketika merayau2 di MPH Spring, Kuching.. Sudah lama mengikuti penulisan Zaid Akhtar di dalam blognya.. Dan dia juga ada mengulas buku baru ini yang pada saya penuh dengan nilai dan biah Islam...

Atas saranan Ustaz Hasrizal @ saifulislam.com bahawa ini adalah buku yang perlu dibaca oleh semua remaja, pemuda dan juga orang dewasa.. Tak dapat nak ulas.. belum habis membacanya...

Satu lagi karya Ust Riduan Mohd Nor.. Buku ini merupakan tribut kepada tokoh yang saya kagumi Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.. Menceritakan perihal kehidupan Tuan Guru.. Sarat dengan maklumat...

Buku ini dibeli ketika merayau2 di MPH juga dan ia juga merupakan karya Ust Riduan Mohd Nor.. Penuh dengan analisis.. Takut membaca?? Pada saya tidak.. Ini hanyalah analisis dan keputusannya sudah diketahui satu negara.. dan hak saya sebagai pengundi dilindungi perlembagaan...

Mudah faham bila membacanya.. Method yang digunakan oleh Dr Mustapha adalah ringkas namun ada kesannya.. Sesuai untuk dibaca dan ia mampu menambahkan kefahaman dan juga CINTA kita kepada junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW...

Salah satu lagi buku akademik milik saya yang ditulis oleh Ustaz Ahmad Mohd Salleh.. Dan buku ini khas untuk PISMP , Pra dan juga KPLI.. Bagi student IPG dalam kursus pengajian Islam mahupun bahasa Arab.. Dapatkan ia.. banyak membantu dalam menyelesaikan tugasan kuliah, Tutorial dan juga ISL.


Sudah lama melihat buku ini, namun tidak minat untuk membeli.. Cukuplah sekadar sudah melihat filemnya.. namun atas desakan Jim dan G-Man, yang mengatakan bahawa membaca adalah baik daripada melihat filem.. maka atas bantuan sahabat saya Aisyam.. maka saya membelinya.. Moga ada masa untuk menghabiskan bacaan novel ini.. Pengisiannya tak perlu ulas,, sudah tentu semua kita dah tahu...

Sebagai guru yang dilatih untuk menjadi jurulatih BSMM, maka ilmu perubatan dan pertolongan cemas perlulah ada.. masih dalam pembacaan dan juga praktikal.. Harap dapat membantu dalam perkhemahan peringkat zon nanti...
:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 15 Ogos

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin