Saturday, June 7, 2008

Jelajah 2008 : Menjadi anak Soleh

Adik2 kecil yang pelbagai ragam
Assalamualaikum wtb Salam Perjuangan

Pelbagai aktiviti telah diisi sepanjang cuti yang masih berbaki lagi seminggu ni. Hafizul Amin (Ketua Pengawas Maahad sekarang) telah meminta saya untuk menghadirkan diri memberi tazkirah di Masjid Al-Mahmudi, Kampung Padang Lalang malam kelmarin.

Terkesima

Sedikit terkesima apabila diberitahu bahawa masjid itu adalah masjid kampung dan mereka tidak mampu untu menyediakan LCD untuk saya. Agak risau kerana sudah sekian lama ceramah saya dipengaruhi kelancarannya dengan peranan yang dimain LCD. Bertambah risau bilamana mengetahui bahawa peserta program adalah diantara tahun 4 hinggalah tingkatan 1. Sudah tentu riuh rendah nanti memandangkan daya tumpuan adik2 ini memangnya secara umum tidak tinggi. Saya selalu menggunakan tayangan video bagi menarik perhatian mad’u yang seusia mereka. Saya fikir, barangkali ini ujian Allah. Dakwah ini perlu hikmah. Itulah moto saya.

Walaupun tanpa Teknologi, dakwah tetap dijalankan kerana "DAKWAH ITU PERLU HIKMAH"
Imbau Sejarah

Seingat saya ketika di tingkatan dua saya sudah berada di medan ini. Hinggalah tingkatan 6 di Maahad. Saya berjaya berdakwah hanya dengan berbekalkan “air liur” sahaja. Dan berceramah menggunakan teknologi hanya baru saya kuasai setahun setengah yang lalu (hujung 2006), jadi saya mmg biasa dengan cara lama saya. saya harus cuba dan lapangkan dada bahawa dakwah itu perlu Hikmah. Anak2 di kawasan kampung harus didekati agar mereka juga tidak terlepas dari arus dakwah dan tarbiah di dalam negara.

Dengaq ni apa Ustaz nak cakap...
Golongan di sukai Allah..

Saya memulakan ceramah pada adik2 dengan sepotong hadith yang bermaksud

“Abu Said al-Khudri bertanya kepada Rasulullah saw, apakah amalan yang paling disukai Allah, jawab Nabi, Solat pada waktunya, kemudian? Berbuat baik kepada kedua ibu bapa, Kemudian wahai Nabi, Jihad di Jalan Allah.”

Selepas menghuraikan hadith ini saya sentuh juga peranan anak soleh dan akhlak yang perlu ada pada anak yang soleh. Saya akhiri perkongsian hampir 1 jam 15 minit itu dengan bercerita kepada adik2 kisah pengembala kambing yang sayangkan Islam. Nak cerita di sini panjang la pula. Apa pun Alhamdulilah, penerimaan mereka amatlah baik. Cuma agak letih mengawal mereka atau lebih tepat lagi mengawal perhatian mereka. Anak kepada guru saya Cikgu Faridah Akma juga hadir. Agak banyak bertanya juga serta mudah ketawa. Unsur2 kecindan yang sesuai turut saya sertakan. Moga2 mereka menjadi anak yang soleh.

Bersama Abg Razak (Kanan saya) dan adik2 Maahad, pemuda yang cekal...


Minggu Ihya Masjid.

Sebenarnya program ini diadakan bersempena Minggu Ihya Masjid al-Mahmudi. Program ini dianjurkan hasil usaha keras dua orang anak kampung ini yang juga bekas pelajar Maahad iaitu Firdaus Yusof (sama batch dengan saya) dan juga Abg Razak (Tua setahun). Antara pengisiannya ialah Khemah Ibadah, pertandingan Futsal. Hari terbuka masjid, Pameran, ceramah perdana sheikh Badaruddin Hj Ahmad serta Forum perdana yang salah seoranh ahli panelnya tokoh yang saya kagumi, Ust Yusof Haji Ahmad. Saya secara peribadi kagum pada mereka berdua kerana berjaya melaksanakan program sebegini di kampung mereka. Bukan kerja mudah untuk mendapatkan kepercayaan orang2 tua kampung dan juga pihak penaja seperti rakan muda dan juga Majlis Agama Islam. Moga saya juga dapat melakukannya. Sudah banyak ceruk rantau saya jelajah, Sarawak, Sabah, Kedah, Langkawi, Perak, Perlis, Kelantan, Pulau Pinang, Khutbah Jumaat juga berpeluang di pelbagai masjid. Harapnya satu hari kelak saya dapat menyumbang sesuatu untuk anak2 muda dan adik2 Telok Bagan. Insya Allah….

Mohd Nazmi Abdul Ghani
Teratak Bonda Teluk Bagan 7 Jun

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin