Friday, May 22, 2009

Pelesit Jalan Raya


1. Isu Mat Rempit adalah salah satu isu nasional yang membimbangkan kerajaan.Isu ini adalah signal yang jelas mengenai keruntuhan moral dan akhlak sebilangan rakyat Malaysia sekaligus pengurangan bilangan bakal-bakal modal insan negara yang berkualiti. Kerajaan terpaksa membelanjakan banyak wang dan memperuntukkan banyak masa dan tenaga untuk mengatasi masalah ini.

2. Selain pihak berkuasa, NGO-NGO berkaitan turut sama bertindak dan memikirkan kaedah terbaik untuk mengatasi masalah ini. Walaupun telah banyak tindakan cuba dilakukan, masalah Mat Rempit bukan setakat tidak mampu diatasi, malahan ia belum mampu dikurangkan.

3. Usaha pihak tersebut untuk mendekati Mat Rempit adalah hampir ia-sia.Perbelanjaan kerajaan untuk menyelesaikan masalah tersebut juga adalah hampir sia-sia. Kempen-kempen memujuk Mat Rempit untuk berhenti merempit juga adalah hampir sia-sia.

Hakikatnya, Mat Rempit tidak akan berhenti merempit melainkan mereka merasa sudah tiba masanya untuk mereka berhenti merempit (umur sudah tua), ataupun apabila mereka maut ketika merempit, ataupun jika mereka cedera parah dalam kemalangan dan tidak lagi mampu merempit.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin