Monday, May 4, 2009

Letih tak berkesudahan

Bersama ahli diskusi ilmu IPTA Samarahan pada liqo terakhir sebelum exam.. Taufiq wan Najah..


Letih tak berkesudahan

“Akhi..Ana letih la..” beritahu sahabat ana..
“Letih apa?” Jawab ku..
“Letih la hidup sebagai student…” jawabnya
Saya senyum..
-------------------------
Saya rasa saya memahami perkataan letih itu.. Walaupun mungkin bukan cukup faham.. tapi barangkali agak faham.. Saya juga pelajar.. Tapi cara hidup saya lebih dari seorang pelajar.. Hari minggu yang diinfaqkan untuk kepentingan lain.. Malamnya untuk tarbiah.. membuatkan 24 jam saya tidak mencukupi sehari.. Menghadiri sebarang jemputan tarbiah remaja.. Namun bila melihat cara hidup susuk yang menjadi Idola saya… (tersenyum saya kerana mempunyai kenangan peribadi dengannya).. Siapalah saya untuk letih.. Ya.. Siapalah saya.. Dalam saya rasa saya sibuk.. Bila di hisab.. Masih banyak jam dalam hidup saya yang dibazirkan dan terbiar kosong.. Maka saya sebenarnya tidak letih untuk hidup ini, tetapi saya sedang memprogramkan hidup saya menjadi letih.

LETIH BUAT JAHAT

Seorang pencuri juga akan terasa letih. Kena survey dulu, rumah mana nak dirompak.. Terpaksa menunggu seharian bahkan berminggu, untuk mengkaji jadual hidup, jadual keluar masuk rumah yang hendak dirompaknya. Letih dia menunggu. Bila dah merompak. Kena cepat-cepat, tak boleh buat kerja lambat-lambat, nanti orang sedar. Pencuri itu pula akan termengah-mengah.. Letih la tu.. Lepas merompak pun terpaksa berpindah dari satu tempat ke satu tempat.. Dikejar polis, polis nak tangkap.. Letih lagi.. Kalau nasib tak baik. Kena tangkap. Masuk penjara, kena buat itu ini, nak tunggu kena bebas lagi, letih juga.. Oh.. Letihnya kalau buat jahat.

Bagaimana buat dosa.. Letih juga jawapannya.. Orang yang berzina.. Tak tahu berzina?? Berzina laki pompuan.. Letih, sapa kata tak letih.. letih.. (tanya yang dah kahwin-Cuma dia halal la).. Kena pula hukum dunia, naik turun mahkamah, bayar denda, silap harubalan masuk penjara. Letih juga. Hukuman Allah pula di padang Mahsyar, kena berdiri, kena humban dalam neraka, menahan azab siksa, menahan malu semua manusia tengok.. Letih.. Premis pertama ialah.. BUAT JAHAT MEMANG LETIH…

LETIH BUAT BAIK

“Eh? Kesian mak cik tua tu.. Bawa beras kampit 10 kg..Kena tolong ni..” getus si Muhaimin
“Mak Cik, saya tolong mak cik ya, kesian makcik” Pinta Muhaimin
“Syukran nak” jawab mak cik (wah belajar Arab lagi ni)

Maka memikullah si Muhaimin, bawa beras 10 kg untuk berjalan 5 km.. amacam? Niat nak menolong, ikhlas, tapi letih juga… Mujur dapat pahala, tak masuk lagi kalau tolong tak ikhlas.. sebab ada awek muslimah kat sebelah, maka nak menunjuk… apa pun tak dapat. Yang dapat satu saja.. apadia?? letih. Bila qiam pula, kena bangun awal. qiam + subuh + Matsurat + Kuliah subuh = Letih.. Siangnya mesti tidor 5 atau 6 jam.. sebab apa tidor.. tentulah kerana letih.. Almaklumlah, tak biasa bermujahadah..Namun jika ikhlas.. Balasannya Syurga Allah..

Maka premis saya yang kedua, BUAT BAIK PUN LETIH YOP…
----------------

Begitu juga kehidupan seharian, berkerja, memasak, basuh baju, bersih rumah, basuh kereta dan sebagainya, semuanya membuatkan kita rasa letih.. Maka, kita sebagai mukmin, harus sedar, bahawa hidup ini memang meletihkan..ya.. HIDUP INI LETIH..

Cuma, letih yang bagaimana yang kita nak pilih.. Biarlah kita letih dalam memperhambakan diri kepada Allah swt, Biarlah letih beribadat kepada Allah, Biar letih menjadi manusia yang rajin, Biar letih menjadi anak yang soleh.. Jika kita sanggup.. Kita tidak akan letih di SANA, ya.. Kita tidak akan letih di SANA
-----------------
- Sekitar isu yang didiskusikan oleh Diskusi Ilmu IPTA Samarahan yang dipimpin oleh saya…

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 4 Mei 2009

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin