Sunday, May 17, 2009

Berbahasa Tamil demi murid


Kehadiran guru-guru berdedikasi tinggi seperti Fadly itu adalah antara secebis kisah pengorbanan profesion guru. Sebagai tanda penghargaan untuk golongan guru bersempena Hari Guru yang jatuh pada tanggal 16 Mei setiap tahun.

Meneruskan bicaranya, guru muda yang berasal dari Tumpat, Kelantan itu berkata, profesion guru ialah satu kerjaya yang mulia dan sentiasa disegani masyarakat umum.

Ini kerana golongan guru merupakan 'jurutera' yang bakal membina generasi muda yang menjadi tonggak negara dan bangsa.

"Selain keikhlasan dan kejujuran, seorang guru memerlukan komitmen tinggi terhadap amanah yang dipertanggungjawabkan itu. Mengajar murid-murid sahaja bukan kerja kami. Sebaliknya, kami mendidik dan mengasuh mereka dengan baik supaya menjadi anak-anak yang berguna kepada masyarakat apabila dewasa kelak.

"Guru juga perlu bijak mengenal pasti potensi anak muridnya bagi memperbaiki kredibiliti diri mereka untuk mencapai kejayaan cemerlang dan gemilang," katanya ketika ditemui Kosmo! di SJK(T), Sungai Choh, Rawang, Selangor baru-baru ini.

Apabila Fadly ditempatkan di sekolah berkenaan, pada awalnya dia berasa sedikit terkejut. Bukan kerana ia sebuah sekolah luar bandar tetapi alamatnya yang menyatakan bahawa ia terletak di sebuah kawasan ladang.

Namun semua jangkaan buruk mengenai kawasan itu meleset apabila dia menjejak kaki ke sekolah tersebut pada tahun 2008.

Bekas graduan jurusan Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya itu berkata, keyakinan Guru Besar Gandimathi dan penerimaan guru-guru lain yang menganggap dia sebagai salah seorang anggota keluarga baru menghilangkan perasaan takut dan memudahkannya menyesuaikan diri dengan cepat.

Katanya, kebanyakan murid-murid di sekolah Tamil tersebut boleh memahami dan bertutur dalam bahasa Melayu. Cuma kadangkala penggunaan tatabahasa dan istilah yang tidak betul berlaku kerana mereka masih kecil.

Oleh kerana itu, Fadly bertekad serba sedikit mempelajari bahasa Tamil supaya dapat membantu mereka memahami bahasa kebangsaan dengan lebih baik.

"Namun, mengajar subjek bahasa Melayu tidak mencabar seperti mata pelajaran Kemahiran Hidup (KH). Ini kerana buku teks untuk KH sepenuhnya dalam bahasa Tamil, maka saya perlu menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu untuk memudahkan murid memahaminya dengan betul.

"Sebab itulah saya mula mempelajari dan menulis dalam bahasa Tamil untuk membantu murid-murid saya memahami ilmu KH secara tepat dan betul memandangkan ia adalah subjek yang berasaskan kemahiran diri," ujarnya yang kini menetap di Bukit Beruntung, Selangor.

Fadly ialah contoh guru zaman ini. Yang pasti, walaupun matlamatnya adalah untuk mendidik anak bangsa, namun misi dan visi guru-guru hari ini dan guru-guru zaman 60-an tidak serupa.
--------------------
- Rujukan di sini

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin