Tuesday, May 19, 2009

Kisah cikgu & Mariam

Pagi 16 Mei 2005, saya dikejutkan dengan beberapa orang anak murid yang meluru ke arah saya. Wajah mereka berseri-seri lalu masing-masing menghulurkan bungkusan berwarna-warni.

"Cikgu.. Selamat Hari Guru!" kata mereka bertepuk tangan sambil berlari-lari anak mengelingi saya.

Memang saya terkejut kerana sebelum itu tidak pernah saya khabarkan pada anak-anak murid tentang tarikh sambutan Hari Guru apalagi mengingatkan mereka. Bagi saya mereka terlalu muda dan belum dapat menilai erti sambutan Hari Guru. Rupa-rupanya saya silap. Tanpa saya menyangka, pagi itu meja saya dipenuhi pelbagai jenis hadiah. Hari itu saya rasakan terlalu indah. saya rasa disanjungi, lalu pipi anak-anak murid saya kucup tanda menghargai pemberian dan ingatan mereka.

"Terima kasih.. Beritahu ibu, cikgu ucapkan terima kasih, ya!" pesan saya pada Arina lalu satu kucupan singgah di pipi gebunya.

Di sisi Arina, saya lihat Mariam tersengih-sengih. "Cikgu.. Mariam pun nak bagi hadiah. Tapi tak bawa hari ni, lupa. Boleh ya cikgu?" kata anak kecil itu bersungguh.

"Tak payahlah Mariam. Tak bagi pun tak apa, cikgu bukan minta hadiah. Cukuplah Mariam ucap Selamat Hari Guru buat cikgu. Itu pun sudah buat cikgu gembira".

Saya cuba memujuknya kerana tidak mahu menyusahkan Mariam dan anak-anak murid yang lain. Sebagai cikgu, saya tahu serba sedikit latar belakang keluarga mereka. Kerana itu saya tidak mahu ada di antara nak-anak murid saya yang bersusah payah menyediakan hadiah lebih-lebih lagi Mariam.

Dia bukan anak orang senang. Ibu bapa Mariam membesarkannya hanya dengan meraut lidi dan mencari daun getah kering lalu menjualkannya. Sebab itu saya tidak mahu Mariam merasa bersalah bila melihat teman-teman yang lain memberikan hadiah sedangkan dia tidak membawa apa-apa. bagi saya, lebih baiklah duit yang ada itu digunakan ibu bapa Marian untuk makan minum keluarganya, atau membelikan baju baru untuk Mariam buat menggantikan baju yang kusam dan masam dek peluh.

Saya gembira mendidik murid seperti Mariam. Biarpun ibu Mariam sudah lama meninggal dunia, namun anak kecil itu masih bertuah kerana ibu tirinya menyayangi Mariam tidak ubah seperti anak kandung sendiri. Buktinya, setiap pagi saya lihat anak kecil itu datang ke tadika sambil dipimpin ibunya, berjalan 2 kilometer setiap hari. kalau ada yang bersimpati, keluarga murid-murid lain akan menumpangkan Mariam ditengah jalan. kalau tidak, mariam akan terus berjalan kaki dalam panas gerimis, pergi dan balik. Begitulah setiap hari.

Esoknya, sekali lagi meja saya dipenuhi dengan pelbagai jenis hadiah. Kali ini datang dari anak-anak murid yang tidak sempat memberikannya semalam. saya hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala. Sambutan Hari Guru tahun ini benar-benar meriah! Seperti biasa, pagi itu saya berdiri di hadapan pintu menyambut seorang demi seorang ibu bapa yang datang menghantar anak masing-masing.

Di muka pintu sekolah, saya dengar seorang bapa berpesan, "Hadiah tu bagi kat cikgu tau". Tatkala itu saya benar-benar tersentuh kerana tidak menyangka cukup dihargai oleh anak-anak murid yang masih kecil usianya.

Dari halaman, saya lihat Mariam berpimpin tangan dengan ibunya. Saya sambut kedua-dua mereka dengan senyuman. sama seperti pagi-pagi sebelumnya, Mariam tiba di tabika dengan tubuh yang bermandikan peluh. bajunya basah, namun kanak-kanak itu tetap ceria, tersenyum seperti biasa.

"Cikgu, Mariam bawa hadiah untuk cikgu!" laungnya sambil ketawa.

"Kan cikgu dah pesan tak payah bagi cikgu hadiah" kata saya lalu mengusap rambut Mariam yang bertitisan peluh dengan rasa kasih yang mendalam.

"Tak apa.. Hadiah ni best cikgu!" kata Mariam bersungguh-sungguh.

mariam meletakkan begnya di atas meja. Pantas jari jemari comelnya membuka zip beg sekolahnya yang sudah pudar warnanya kaibat dimamah cahaya matahari.

"Sekejap ya cikgu" kata Mariam yang masih tengucap-ngucap kepenatan.

Saya lihat Mariam mengeluarkan sesuatu dari dalam beg. Dia tersenyum sebaik menghulurkan segumpal surat khabar yang berkecai dalam genggamannya.

"Alaa.. koyak pulak cikgu!" rungut Mariam penuh kekesalan.

Matanya membulat memandang saya yang masih setia menantinya. Beberapa murid lain turut berdiri tidak sabar melihat apa yang Mariam keluarkan.

"Apa yang Mariam bawa tu?" saya bertanya penuh kekhairanan melihat sesuatu yang bulat dibungkus dengan surat khabar lama.

Saya dekati anak kecil itu lalu menyelak beg yang dibawanya. Di saat itu, hati tiba-tiba menjadi sebak sebaik melihat 5 biji buah bacang betindih-tindih dengan buku tabikanya. Dada saya ini mula terasa berat, ada air yang mula bertakung dikelopak mata.

"Cikgu ambillah plastik. Rumah Mariam tak ada plastik, sebab itu mak bungkus dengan kertas, tapi koyak pulak" katanya lincah sambil mengeluarkan sebiji demi sebiji buah bacang dari beg sekolahnya.

Gelak tawa kawan-kawannya mula kedengaran, namun Mariam masih tersenyum lalu matanya merenung saya dengan pandangan yang cukup sayu. "Cikgu, cikgu tak suka buah bacang ke?" tanya anak kecil itu bila melihat saya merenung wajahnya dan buah bacang 5 biji yang bergulingan di atas meja.

Saya cuba tahan air mata supaya tidak mengalir. Terlalu sebak rasanya. "Tak.. Cikgu suka.. Suka sangat. Balik nanti cikgu buat sambal belaan ya" kata saya perlahan.

Suara saya bagai tersekat dikerongkong. Dapat saya lihat anak kecil itu mengukir senyuman. Saya peluk tubuhnya yang masih bermandikan peluh. Tidak dapat saya gambarkan bagaimana anak kecil itu membawa 5 biji buah bacang sambil berjalan sejauh 2 kilometer. saya kucup pipinya beberapa kali lalu tidak henti-henti ucapan terima kasih saya bisikkan ke telinga Mariam.

"Bagitahu emak, cikgu suka buah bacang. Terima kasih ya" ucap saya lagi. Anak kecil itu mengangguk.

"Tengok, Mariam pun bagi hadiah kat cikgu jugak" katanya kepada kawan-kawan sambil tersenyum riang.

"Eleh.. buah bacang bukan hadiah. Orang bagi hadiah kena bungkus lawa-lawa, bukan dengan kertas koyak" kata seorang murid yang masih tidak mengerti nilai sebuah hadiah yang sebenar-benarnya.

"Tak apa.. Semua hadiah cikgu suka. Balut lawa atau tidak semuanya sama. Cikgu sayang semua anak murid cikgu" saya ucapkan kata-kata itu agar hati anak sekecil Mariam tidak terguris.

Dapat saya luhat Mariam sekali lagi ketawa lalu bertepuk suka. beberapa titis air mata yang sejak tadi saya tahan akhirnya tumpah di pipi. Cepat-cepat saya kesat, bimbang anak-anak kecil yang suci dan bersih itu perasan kerana mereka belum dapat menyelami perasaan seorang insan bergelar guru.

Buah bacang pemberian Mariam itu saya bawa pulang dengan perasaan bangga bercampur hiba. Walaupun ia hanya 5 biji buah bacang, tetapi hadiah itu amat istimewa. Wajah Mariam, bajunya yang dibasahi peluh dan senyumannya yang ikhlas bermain-main di ruang mata saya. Tengahari itu, sambal belacan buah bacang menjadi santapan kami sekeluarga. Semasa menelannya, titis air mata ini tumpah lagi ke pipi.

(berdasarkan cerita sebenar oleh Cikgu Rokiah - Kulim, Kedah)

-------------------
- Mood sambutan hari guru belum habis lagi.. Tahun ni saya bergelar guru (masa Praktikum) dan tahun ni la hari guru yang cukup best pada saya.. Hargailah guru anda…

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 19 Mei 2009
Kota Samarahan

2 comments:

panglimaislam said...

salam..aku nak nangis dow baca cerita ni..
mati2 ingat cerita hang sendiri.. hang pun cikgu kan.. memang aku bayang muka hang dalam cerita tu..
tapi memang betul2 feeling dow...

Selamat Hari Guru...

Ustaz Nazmi said...

Syukran atas ucapan..sekadar menyatakan pengorbanan para guru serta ruag lingkup bidang pendidikan...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin