Thursday, May 7, 2009

Ketagih la pula..


“Yeye, dah dapat lesen ”
“Boleh la drive pi kuching ni”
“Aku tak payah naik kereta sewa lagi”
“Boleh merempit ni, rempit jauh-jauh..”

Itulah antara kata-kata rakan saya yang riang. Bukan apa. Riang kerana baru dapat lesen kereta. Saya tidak rasa sangat. Sebab lama dah memandu kereta. Seingat saya masa tingkatan enam. Menunggang moto pun dah lama. Sedari darjah 3 dah pandai memandu. Masa tu motor Honda C70 ayah lah yang menjadi sasaran. Tahun ini boleh dikatakan tahun lesen bagi rakan-rakan saya samada yang sama batch ataupun yang junior. Semuanya pakat ambil lesen, dan dapat lesen. Maka ramailah yang memandu di dalam kawasan samarahan ni. Tak kurang sampai ke Kuching jauhnya mereka menjelajah.

TAK DIDUGA

Seingat saya, daripada awal tahun, dah hampir 6 orang yang saya kenali di kalangan guru pelatih di sini kemalangan. Alhamdulillah, semuanya selamat. Itu yang penting. Namun kes kemalangannya adalah sama, langgar bontot kereta orang lain. Dan lagi hebatnya, pemandu yang melanggar tu semuanya perempuan. Jadi, apalah yang nak di kato..

Saya juga pernah kemalangan. Sama juga kes, langgar bontot. Namun kemalangan di kedah tu membuatkan saya agak trauma. Sebab dah rasa lama memandu, maka dah terrar la.. Tapi eksiden juga. Habis remuk kereta proton ayah di bahagian hadapan. Ketika itu saya rasalah betapa pentingnya memakai tali pinggang keledar, nyawa saya terselamat kerana saya memakai benda alah tersebut.

Namun saya menulis artikel ini adalah untuk memberi tips kenapa orang yang baru dapat lesen selalu kemalangan. Tak semua, namun ramai yang baru ada lesen, maka ketagih memandu, hmm.. Kemalangan la lepas tu.

KAKI TAK MANTOP

Ya lah, bila kemalangan, banyak yang kita salahkan. Brek tak makan, lampu tinggi, mata silau, jalan lincin dan macam-macam lagi. Untuk kes orang yang baru dapat lesen dan kemalangan pula ni. Saya cuma rasakan ia berpunca dari sikap ketagih memandu dan juga mindset otak yang belum ada sebagai seorang pemandu yang kompeten.

Memandu ini jika nak diumpamakan seperti saya dalam profession perguruan pun boleh juga. Belajar untuk menjadi guru itu mudah. Belajar teori sahaja. Bagi yang ambil lesen, macam belajar teori memandu dan juga peraturan lalu lintas. Untuk faham, tahu dan exam sahaja. Kemudian bagi bakal guru, teori itu akan dipraktikalkan dalam sesi pengajaran mikro dan makro. Kalau ambil lesen, teori itu akan diaplikasikan masa ujian memandu oleh JPJ.

Namun, bagi saya sebagai bakal guru, cabaran sebenar ialah apabila turun ke lapangan keguruan, apabila berada di dalam kelas, segala teori bagaikan tidak berguna dan tidak sempat diaplikasikan. Di sini, guru harus mencipta gaya, pendekatan serta teori sendiri. Tahap kefahaman murid-murid juga berbeza, dan guru bakal terkesima bilamana tajuk yang diajarnya mudah tetapi murid-murid tidak faham.

Bagi yang memandu kenderaan, mereka juga macam guru. Masih kekok dalam memandu. Tetapi ketagih dan ghairahnya tinggi. Apabila memandu, banyak kemungkinan yang berlaku. Punca kemalangan bagi yang baru dapat lesen ini mudah saja, mereka tak boleh terkejut dan masih tak boleh mengkoordinasi kaki mereka dengan betul. Jika terkejut, kaki yang nak tekan brek akan tertekan minya, maka kemalanganlah jawabnya.

NASIHAT SAYA

Bagi yang baru dapat lesen :-
1. Mulakan dengan memandu dalam jarak yang dekat. Dalam kampus. Dalam kampung. Yang dekat-dekat sahaja la.Lepas tu barulah beransur-ansur ke tempat yang jauh.
2. Pastikan di sebelah ada orang yang dah pandai memandu.
3. Chek dulu segala keperluan dan juga tahap keselamatan kenderaan.

-----------------------------

- Nak masuk gambar.. Tapi "berukband" terlalu slow hari ni...

-----------------------------
:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 6 Mei 2009

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin