Wednesday, April 29, 2009

Tahniah : Timbalan Presiden PMRAM

Tahun kedua berada dalam PMRAM sudah tentunya memberikan banyak pengalaman yang luas buat Timbalan Presiden PMRAM, Ustaz Shahrizan Mohd Hazime. Untuk sesi ini, beliau diamanahkan untuk menduduki jawatan kedua dalam hirerki PMRAM sekaligus menjawat portfolio Ketua Lajnah Perancang dan Panitia PMRAM-satu lajnah yang amat mencabar bagi menyusun takwim perjalanan program dan aktiviti PMRAM serta penyelarasan takwim di peringkat BKAN dan DPM. Portfolio tersebut tahun lalu disandang oleh Presiden PMRAM sesi ini iaitu Ustaz 'Abdul Mu'izz Muhammad.

Ustaz Shahrizan dilahirkan tanggal 17 Oktober 1986, berasal dari Taman Ria, Sungai Petani, Kedah merupakan anak keempat dari tujuh adik-beradik. Bapanya bertugas sebagai pegawai polis manakala ibunya adalah suri rumah sepenuh masa. Mendapat pendidikan peringkat menengah di Maktab Mahmud, Alor Setar dan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan memperolehi pangkat Mumtaz. Beliau kemudian melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar, Mesir pada tahun 2005 dan kini berada di tahun empat, Kuliah Syariah Islamiyah, Kaherah. Kelebihan yang dianugerahkan padanya dalam pencapaian akademik dan persatuan digunakan sebaik-baiknya bagi membantu teman-teman lain dan beliau merupakan salah seorang tenaga pengajar Madrasah Imam Syafie kelolaan PMRAM. Bermula tahun satu hingga tahun tiga beliau memperolehi pangkat Jayyid dalam peperiksaan yang diduduki.
Sementara itu, beliau juga aktif dalam Majlis Kebajikan Keluarga Kedah (MKKK), sebuah persatuan anak negeri Kedah yang bernaung di bawah PMRAM. Beliau diamanahkan memegang jawatan Ketua Badan Dakwah MKKK selama dua penggal berturut-turut iaitu pada sesi 2006/2007 dan 2007/2008. Bagi beliau, bekerja dalam PMRAM amat bermakna bagi beliau apatah lagi baginya PMRAM sebuah persatuan yang kompleks. Prinsip hidup, beliau berpegang kepada kata-kata Syeikh Ibnu 'Atoillah As-Sakandari dalam kitab Hikam yang bermaksud, "Tanamlah kewujuduan dirimu ke dalam tanah yang gersang, maka sesungguhnya apa-apa yang tumbuh daripada sesuatu yang tidak ditanam maka tidak akan sempurna natijahnya." Harapan beliau agar PMRAM dapat dijadikan sebuah pertubuhan yang mampu menggabungkan sekalian mahasiswa dan mahasiswi di Mesir.
---------------
- Rujukan Di sini..
- Tahniah juga kepada Ustaz Shahrizan.. Saya memanggilnya Abg Shah ketika di Maahad.. senior setahun dari saya.. Pernah berkerja bersamanya di dalam Badan Dakwah & Kebajikan (BDK) Maahad.. Beliau sebagai exco Lujnah Maklumat dan Perhubungan dan saya memegang salah satu Unit (Unit Maklumat) dalam lujnah tersebut..
- Seorang ketua yang berdedikasi.. Mudah tersenyum (semua pasti tertawan).. namun ilmunya.. Masya Allah..Hebat.. Moga terus berjaya.. Ada masa kita YM ya Abg Shah…

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 29 April 2009

4 comments:

hamdan al-kandahlawi said...

salam..

laaa...shah tua ka.lamanya tak nampak.apa ym dia nazmi.ho..dh hebat dh skrg kwn2 aku nih.

al-kandahlawi

bekas osmate shah.:p

Nazmie Samarahan said...

Wsalam..
Untuk keselamatan YB kita ni..Abg hamdan nta email ana guna alamat blog ni..tukar pada yahoo ja.. ana akan bagi..Identiti YB tak leh disebarkan .. haha..

hamdan al-kandahlawi said...

hahaha...ya ka

tkpa2-nnti nta lak jadik jgn lupa hamba rakyat di malaysia.hehe

Nazmie Samarahan said...

haha.. Insya Allah..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin