Saturday, April 25, 2009

Deklarasi antiperkauman yang janggal


ADA kejanggalan jika dilihat kepada resolusi mengenai rasisme, xenophobia dan tiada toleransi yang dicapai pada persidangan antiperkauman di Geneva, semalam.

Deklarasi tersebut dicapai pada hari terakhir persidangan empat hari anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Switzerland itu.

Janggal bukan kerana tindak-tanduk Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad yang secara terbuka mengecam kezaliman Israel ke atas penduduk Palestin.

Sebaliknya, janggal kerana kuasa-kuasa besar terutamanya Eropah dan Amerika Syarikat (AS) - yang mengaku sebagai negara yang tegak atas nilai demokrasi dan kesamarataan kaum - memilih untuk memulau persidangan itu.

AS dan beberapa negara tonggak utama PBB bertindak memilih untuk berkecuali - sekali gus tidak mengiktiraf resolusi itu - sebagai tanda protes.

Negara-negara itu akur bahawa resolusi yang dicapai adalah lanjutan daripada persidangan serupa yang berlangsung di Durban, Afrika Selatan pada 2001.

Persidangan awal itu dirumus oleh negara-negara berkenaan sebagai forum anti-Semitisme dan retorik mengutuk Israel.

Kelibat Ahamdinejad sendiri menjadi faktor mengapa negara-negara blok Barat itu menolak persidangan tersebut.

AS terutamanya sangat yakin Ahmadinejad akan menggunakan persidangan itu untuk mengaitkan kekejaman Israel dalam serangan 22 hari awal tahun ini dengan isu rasisme dan tiadanya toleransi.

Kerana itu juga, dunia pastinya bersetuju apabila Peguam Negara Kenya, Amos Wako yang memimpin persidangan menyifatkan deklarasi itu sebagai satu "kesepakatan dunia yang bersejarah".

Bersejarah kerana deklarasi mengenai rasisme, xenophobia (membenci orang asing) dan tiada toleransi itu sebenarnya ditujukan kepada kuasa besar Eropah, AS dan semestinya Israel.

Hakikat yang sama turut dikongsi oleh Pengarah Pusat Dasar Teknologi & Kajian Antarabangsa (CENTEPIS), Universiti Teknologi Malaysia, Azmi Hassan.

"Deklarasi itu secara tersirat menyindir tindakan negara yang memulau dan ia tidak ada kena mengena dengan tingkah laku Ahmadinejad," katanya.

Dunia pastinya memahami mengapa Ahmadinejad dengan amarah yang mendalam, menyifatkan rejim Zionis itu sebagai lambang bangsa rasisme.

Di Palestin ketika ini, rakyatnya terutamanya penduduk di Genting Gaza hidup dalam keadaan terpenjara di negara sendiri.

Sekatan darat, udara dan laut oleh Israel termasuk pembinaan tembok yang memagari wilayah itu menafikan hak penduduk Gaza untuk meneruskan hidup.

Inilah sebenarnya yang cuba diperlihatkan oleh Ahmadinejad kepada masyarakat dunia. Beliau mahu dunia sedar, rasisme dan perkauman sedang berlaku di depan mata.

Kerana itu secara dasarnya, deklarasi itu sangat bertepatan untuk diguna pakai dalam penyelesaian konflik di Asia Barat.

Ketiga-tiga elemen rasisme, xenophobia dan tiada toleransi itu menjadi faktor utama kepada konflik yang berlanjutan lebih enam dekad tersebut.

"Tetapi jika persidangan itu boleh diboikot oleh negara yang mempunyai pengaruh untuk menyelesaikan konflik tersebut, maka amat mustahil deklarasi yang dicapai boleh memberi perubahan yang nyata terhadap konflik berkenaan," katanya.

Justeru timbul persoalan di sini kepada siapa sebenarnya deklarasi itu akan diguna pakai?

Adakah kepada negara-negara dunia ketiga yang diancam kemelut peperangan dan politik yang tidak berkesudahan?

Yang pasti, sukar untuk melihat akan tercapainya hasrat mengenai penyatuan antara kaum, toleransi dan xenophobia.

Atau kepada kuasa besar dunia yang menggunakan pengaruh mereka untuk menekan negara-negara miskin demi kepentingan bangsa sendiri?

Lebih jauh, adakah deklarasi itu sebenarnya memberi makna kepada masyarakat dunia sejagat?

Menjawab kepada persoalan itu, Azmi berkata, secara tersurat deklarasi tersebut ditujukan kepada negara dunia ketiga yang sering dilabel sebagai tidak demokrasi dan tidak menghormati hak asasi manusia.

Tetapi jika dinilai secara terperinci dengan mengambil kira apa yang berlaku semasa persidangan itu, maka maksud tersiratnya ialah deklarasi tersebut bertepatan kepada negara yang menganggap mereka lebih bertamadun.

Namun, biar apa pun yang boleh disimpulkan daripada deklarasi itu, sesuatu yang pasti, kelibat Ahmadinejad kekal menjadi bayangan menakutkan negara blok Barat.

Ahmadinejad yang sinonim dengan gelaran "Singa Asia Barat" sememangnya menantikan pentas antarabangsa seperti itu untuk mengecam tindakan pencabulan hak asasi manusia oleh kuasa-kuasa Barat.

Ahmadinejad juga mengulangi kecaman itu sewaktu wawancara dengan beberapa stesen televisyen berbahasa Perancis di Switzerland, sehari selepas ucapan kontroversi itu.

Antara lain, Ahmadinejad menegaskan negara yang tidak menghadiri persidangan itu perlu menjawab kepada bangsa mereka apakah mereka menentang rasisme atau sebaliknya.

Ketika disogok dengan pertanyaan mengenai peristiwa Holocaust, Ahmadinejad dengan berani memulangkan soalan dengan bertanya di manakah sebenarnya peristiwa itu terjadi?

"Seandainya peristiwa itu benar-benar merupakan sejarah, mengapa pula penduduk Palestin yang menjadi mangsa?" tegas Ahmadinejad.

Hakikatnya, Ahmadinejad dalam menentang penghapusan bangsa ke atas penduduk Palestin tidak berseorangan.

Sebaliknya, beliau turut memanjangkan suara daripada beberapa negara dunia Arab lain yang berdiri di belakangnya.

Antara yang menyatakan sokongan ialah Syria menerusi Menteri Luar, Walid Muallem.

Ini menunjukkan bahawa dunia Arab meskipun diakui masih berada di bawah telunjuk AS, namun berani menongkah arus sekiranya ada pemimpin yang sanggup ke hadapan.

Ahmadinejad pula dilihat mempunyai keberanian untuk memimpin perubahan tersebut.

Seperti kata Azmi, tinggal lagi sejauh mana dunia Arab secara keseluruhannya benar-benar mempunyai kesungguhan untuk keluar daripada pengaruh Barat.

Dan AS juga telah dapat membaca fenomena kebangkitan sentimen penentangan tersebut.

Maka, jalan terbaik untuk mengelak daripada sentimen itu terus berkembang ialah dengan menyisihkan Iran.

"Tindakan memboikot Ahmadinejad pada persidangan itu misalnya hanyalah sebahagian kecil daripada proses untuk menyisihkan Iran daripada masyarakat antarabangsa ketika ini," ujar Azmi.
------
Rujukan di sini

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin