Wednesday, April 29, 2009

Tahniah Azrul Ismail


Menerajui Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM, merupakan satu cabaran baru buat Ustaz Mohd Azrul Ismail. Tanggungjawab bagi memperkasakan muzakarah berkelompok di bawah Jabatan Nuqaba' serta menggarap peranan Unit Hisbah serta Bait Muslim terpundak atas bahu beliau selain Unit Biah Solehah yang merupakan unit di bawah pantauannya. Ia juga meletakkan beliau ditempat ketiga selepas jawatan Presiden dan Timbalan Presiden dalam hirerki PMRAM. Pada sesi lalu, jawatan ini disandang oleh Ustaz Md.Khairul Anuar Mohd Arif. Nama beliau, Mohd Azrul bin Ismail. Berasal dari Kampung Gelok, Lenggong, Perak merupakan anak kedua dari tiga adik-beradik. Dilahirkan tanggal 16 Mei 1987. Bapanya bertugas sebagai pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) sementara ibu merupakan suri rumah sepenuh masa.

Mendapat pendidikan peringkat menengah di Maktab Mahmud, Alor Setar, Kedah selama lima tahun bermula tahun 2000 hingga akhir 2005. Sewaktu di Maktab Mahmud beliau cukup aktif dalam persatuan hingga diamanahkan sebagai Pengerusi Badan Dakwah dan Kebajikan, Exco Asrama serta Exco Lembaga Pengawas dan Tatatertib. Memperolehi pangkat Mumtaz sewaktu menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan seterusnya melanjutkan pengajian di Bumi Mesir tahun 2006 dalam Kuliah Usuludin, Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kini berada di tahun tiga kuliah tersebut dalam Jabatan Hadith. Berpengalaman luas dalam aktiviti berpersatuan di Mesir hingga dilantik sebagai Ketua Biro Dakwah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) sesi 2007/2008. Sewaktu masih menjawat jawatan tersebut, beliau dilantik sebagai anggota Badan Pengurus PMRAM tahun 2008 dengan diamanahkan sebagai Ketua Badan Pengetahuan dan Penyelidikan. Untuk sesi 2009, beliau dilantik sebagai Naib Presiden I merangkap Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM. Misi beliau dalam memimpin Lajnah Dakwah ini iaitu memartabatkan kefahaman mahasiswa dan mahasiswi mengenai kepentingan amal Islami.
------------------------
- Rujukan di
sini
- Alhamdulillah..memang selayaknya Ustaz Azrul berada di posisi tersebut.. Seorang yang berhati lembut.. Mudah mengalirkan air mata dengan kebesaran Allah dan cukup kenal erti persahabatan.. 6 tahun bersamanya di Maktab Mahmud menjadikan saya mempunyai kenangan indah yang cukup berbekas di hati…

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 29 April 2009

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin