Sunday, April 26, 2009

Lantang menentang Israel


KATALAH apa saja tentang keburukan Israel, ia pasti akan berakhir dengan kecaman dan bantahan bahawa ia mempunyai unsur antisemitik. Tidak kiralah dilakukan oleh orang Islam atau eropah, semua mereka tidak akan terlepas daripada menerima kecaman sebagai anti Yahudi.

Peliknya, kecaman ini kemudiannya akan diikuti dengan sokongan dan kata-kata yang mendewa-dewakan Israel serta perasaan simpati terhadap kesengsaraan yang dilalui ketika peristiwa Holocaust. Peristiwa ini telah mengorbankan enam juta Yahudi di bawah pemerintahan pemimpin Nazi Jerman, Adolf Hitler.

Bagi umat Islam, sejak Israel wujud dalam peta dunia pada 1948, ia telah menjadi "barah" kerana ada sahaja kekejaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin sehingga akhirnya mereka ini terpaksa merempat di tanah air sendiri.

Sesungguhnya perjuangan rakyat Palestin ini telah mendapat sokongan dan pembelaan dari mereka yang seagama dari seluruh dunia. Sama ada sokongan material dan moral, itu soal lain namun yang pasti umat Islam di seluruh dunia akan tersentuh dan menyokong perjuangan rakyat Palestin.

Namun sehingga kini hanya segelintir pemimpin dunia yang bersuara tentang kerosakan yang dilakukan Israel dalam nada yang berani dan berterus-terang. Salah seorang daripada mereka adalah Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.

Kelantangan beliau mengkritik Israel bukanlah sesuatu yang baru. Ahmadinejad pernah melakukan perkara yang sama tidak lama selepas mengangkat sumpah sebagai Presiden Iran, pada 2005. Beliau dengan lantang mendesak Israel 'dihapuskan dari peta dunia' dan menyifatkan negara kejam itu sebagai satu 'dongeng'.

Selain itu kedegilan Iran untuk terus melaksanakan program pembangunan nuklear yang mendapat bantahan keras dari Amerika Syarikat (AS) dan Israel turut memanaskan lagi keadaan. Malah Israel dan AS telah beberapa kali mengancam untuk mengambil tindakan tegas termasuklah melancarkan serangan sekiranya Iran masih terus berdegil.

Terbaru pada Isnin lepas, Ahmadinejad sekali lagi bertindak berani mengkritik Israel dalam Persidangan antiperkauman Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) di Geneva. Kali ini beliau dengan lantang menuduh Barat menggunakan Holocaust sebagai 'alasan' untuk melakukan kekerasan ke atas rakyat Palestin.

Kecamannya itu telah membuatkan semua pemimpin negara Kesatuan Eropah (EU) bertindak keluar dari dewan dan sekali lagi drama pembelaan terhadap Israel bermula.

Beliau menyampaikan ucapan selama lebih setengah jam dengan melemparkan kritikan terhadap AS dan Eropah yang didakwa membantu penubuhan negara Israel selepas Perang Dunia Kedua dengan mengorbankan rakyat Palestin.

"Mereka menggunakan kekerasan tentera untuk menjadikan seluruh rakyat Palestin kehilangan tempat tinggal atas alasan penderitaan yang dialami oleh Yahudi semasa Holocaust," kata Ahmadinejad.

Ahmadinejad turut menuduh Israel sebagai 'rejim paling kejam dan kuat menindas' selain menyalahkan pencerobohan AS ke atas Iraq sebagai salah satu konspirasi Zionis.

Kritikan beliau itu menyebabkan kira-kira 40 diplomat dari Britain, Perancis dan beberapa negara EU keluar dari dewan persidangan, malah mengancam untuk meninggalkan persidangan jika ia terus diselubungi dengan ucapan antisemitik dan retorik mengutuk Israel.

Namun apa yang pasti, tindakan oleh Ahmadinejad ini telah dijangka dan bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Malah sejak awal lagi AS dan tujuh negara Barat iaitu Kanada, Israel, Australia, Jerman, Itali, Belanda dan New Zealand telah memboikot persidangan ini kerana membantah kandungan dokumen akhir yang boleh menjadikan Israel sebagai sasaran kritikan.

Presiden AS, Barack Obama mempertahankan pendirian Washington itu dengan berkata, sungguhpun ada perkembangan dalam rundingan sejak beberapa minggu lalu, ulasan anti Israel dalam kenyataan draf akhir 'selalunya hipokrit dan tidak produktif'.

Negara-negara Kesatuan Eropah (EU) menunjukkan penyatuan terhadap hak asasi manusia antarabangsa apabila Britain, Perancis dan Ireland menghadiri sidang tersebut.

Kritikan pedas oleh Ahmedinejad ini walaupun ditujukan tepat kepada Israel dan sekutu-sekutunya, namun dianggap oleh pengkritik sebagai mempunyai agenda tertentu. Mungkin ada kebenarannya. Dengan tarikh pilihan raya Presiden yang bakal menyusul pada Jun ini, sememangnya tindakan sebegini bakal memberikan kelebihan serta meningkatkan populariti beliau di mata rakyat.

Apatah lagi beliau kini diserang oleh musuh politiknya dengan tuduhan terlibat dalam penyalahgunaan kuasa dan kronisme membabitkan rakan dan sekutu rapatnya. Sebagai ahli politik, tindakan beliau mengeluarkan kritikan pedas terhadap Israel ini dilihat sangat tepat pada masanya bagi mengendurkan tekanan sebelum pilihan raya.

Namun pada dasarnya kedudukan beliau dilihat sangat cerah untuk menduduki semula kerusi Presiden di sebalik pelbagai kritikan dan agenda politik pembangkang di negaranya.

Politik

Sejarah Iran atau empayar Parsi sebelum ditukar namanya pada tahun 1935 oleh Raja Shah Reza sememangnya tidak boleh dipertikai oleh sesiapa. Namun seperti negara-negara Islam lain Iran turut berhadapan dengan zaman gelap akibat penjajahan. Namun sejarah Iran kembali mewarnai dunia politik antarabangsa dengan kebangkitan revolusi Islam yang diketuai Ayatollah Khomeini.

Sejak itu, Iran tidak lagi menoleh ke belakang sebagai sebuah negara bebas merdeka namun mempunyai taringnya tersendiri terutama dalam perkara-perkara berkaitan Islam. Kecaman yang diluahkan oleh Ahmadinejad mungkin dilihat oleh dunia Arab sebagai cubaan untuk menjadi ketua dunia Islam berbanding mereka. Namun jika dilihat dengan mendalam apakah negara Islam mempunyai pilihan lain kerana kebanyakan negara-negara Arab sendiri sering bertelingkah sesama mereka serta menjadi boneka kepada AS dan Israel.

Oleh itu sikap skeptikal dan keberanian yang ditunjukkan oleh Ahmadinejad terhadap dunia Barat merupakan sesuatu yang sangat diperlukan ketika ini sekurang-kurangnya bagi menunjukkan bahawa masih ada negara Islam yang bertindak menentang arus.

Di sebalik kekalutan dan sikap hipokrit dunia Arab masih terdapat pemimpin Islam walaupun bukan dari dunia Arab yang berani menyuarakan pandangan secara konsisten tentang kekejaman yang dilakukan oleh Israel.

Sama ada suka atau tidak inilah hakikatnya bahawa Iran kini mendahului dalam perjuangan menentang hipokrasi dan penguasaan Barat. Hakikatnya negara-negara Islam sendiri tidak bersatu sesama sendiri dan sering diperkotak-katikkan oleh Barat. Hasilnya, Iran kini lebih kehadapan dan dihormati kerana pendirian dan keberaniannya.
-------------------
Rujukan di sini..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin