Thursday, April 16, 2009

Diari 2008 : Boleh Bah Kalau Kau (DAY 1)

3 jam penerbangan yang meletihkan segala urat dan sendi....

Pulau Labuan yang kelihatan dari jauh...

Dah nampak daratan dah...


Mendarat sudah!!! Mendarat di Terminal 2 Airport KK


Masjid Likas di kejauhan

Bangunan Yayasan Sabah..Gambar dari Tanjung Lipat ni

Segalanya bermula bila saya call ayah, selepas beberapa ketika berbual…
“Ayah, chek ingat nak pi sabah la hujung taun(tahun) ni, saja, chek nak jalan2..Boleh dak??? ”

Ntah bila bermula, tapi saya rasakan saya lebih teliti hal izin ibu bapa ini berbanding perempuan (mungkin tak kot).. Sepanjang berada di sini, ke mana saja saya pergi saya akan call, bagitau dan minta izin ayah dulu, nak ke Bandar kuching, rehlah, usrah, nak ke tempat ceramah, program rasmi Institut, saya sakit, saya demam, saya sedih, saya seronok, segalanya saya akan bagitau ayah dan mak.. Hati saya tenang begitu, saya berprogram dalam keadaan selesa. Saya memerlukan Dakwah, Saya juga perlukan mak dan ayah dan Alhamdulillah, bila mana izin diminta dan diperkenan, segalanya lancar dan mudah.. Saya ulangi, yang penting hati TENANG..

Selepas saya call ayah, ayah call saya semula,
“Ayah ingat kami nak ikt juga la..lagipun mak ngah nor ad asana, bulih kita ziarah dia”

Wah.. Bercuti sakan kita tahun ni..maka berbincang lah saya dengan ayah tarikh yang sesuai.. Tarikh harus disusun dengan baik..saya tersepit antara KBS,Kem Anak Soleh, dan juga Aidil Adha.. Kami pilih di tengah-tengah. Penerbangan tambang murah saya pilih, Air Asia. Kos yang agak murah. 4 beranak pergi balik RM2000. Kalau MAS, bermimpi 6 kali baru dapat harga serendah itu untuk pergi balik.
---------------------------
Pada cuti hujung tahun, saya pulang ke Kedah dulu, memberi pengisian di beberapa program, seterusnya pulang ke Gunung Semanggol untuk beberapa kenduri dan terus sahaja ke Pulau Pinang. Akan bertolak di sana untuk penerbangan terus ke Kota Kinabalu.

“Ala mak, kasut chek ni getah ja, kita bli kasut baghu la..”, ayat bodek untuk dapatkan sandle baru secara PERCUMA!!
“Ok, jom kita singgah Quennsbay”…

Bermalam di rumah Makchak malam tu….
--------------------------
Sebelum bertolak lagi saya dah mencari beberapa laman web pelancongan Sabah, untuk tahu tempat yang menarik.. Tak dapat tidak..Cari tempat yang ada orkid dulu..Kegemaran mak tu..
------------------------

Berhampiran Pintu Masuk UMS....
Antara jualan yang femous di pasar Filipine iala ayam panggang...
Bergambar dengan laut...
Antara yang di jual di sini...Gambar Bakso tak sempat..sbb dah habis makan baru ingat..
Depa pun bergambaq juga....
Ikan kat sini warna warni...
Penerbangan ke Sabah memang lama..Ya lah..penerbangan terus tanpa transit di mana-mana. Hampir 3 jam perjalanan. Boring??? Mmg boring… mujurlah Peramugaranya bijak berceloteh.. Apabila meLIMPAS (sama makna dengan lintas) Pulau Labuan, penumpang di beritahu, maka sempatlah ambik gambar barang sesnap dua.

Sampai ke Airport ke 2 KK kira2 jam 1 tengahari.. Mak Ngah nor dah tunggu. Maka bertolaklah kami ke rumah dia di Sepanggar. Makan tengahari..Solat..Rehat..dan petangnya terus saja ke Kota Kinabalu (Selepas ini disebut KK). Singgah saja di pasar Filipine..Untuk melihat suasana dulu.. Saya memesan pada Mak..

“Jangan memborong lagi..kita ada banyak hari lagi..kita jalan-jalan dulu”

Di bahagian belakang pasar, ada jual makanan ala-ala pasar malam. Makan la sikit.. Makan Bakso..Kuah toyu(kicap) dia asli dari indon punya..dan beli juga barang dapur..Ya lah, kita duk rumah orang..kena la beli barang sikit..
--------------------------
Dalam pada itu..Saya dah menghubungi Tok Moh (tourist guide a.k.a rakan seinstitut), untuk berbincang tempat yang boleh dilawati di sabah..Tok Moh hanya dapat datang pada hari ke tiga..Esoknya hari isnin..kerja..mak ngah nor tak dapat tolong..maka sayalah yang akan membawa keluarga pusing2 di KK..Alhamdulillah..ada pengalaman datang KK dulu..maka tiada masalah untuk berjalan2…

……bersambung….

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 16 April

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin