Monday, February 16, 2009

Perihal Solat

Assalamualaikum wtb Salam perjuangan..

Solat merupakan antara perkara pertama yang akan di soal oleh Allah.. Namun pada hari ini bukanlah definisi solat yang hendak saya perkatakan.. Cuma nak kongsi kisah diri melihat manusia yang tekun dalam solat untuk mencari redha Allah…Moga apa yang hati saya kagum pada mereka adalah benar..

BERZIKIR DAN BERDOA

Ayah memang seorang lelaki yang saya kagumi..Ya..dia hanya manusia, tidak sempurna..namun bagi saya, ayah adalah hero saya..bukan untuk angkat dirinya..namun saya sebagai anak kadangkala malu dengannya.. Ayah seorang yang menjaga solat di awal waktu..namun sesibuk manapun dia.. solatnya pasti akan bermula dgn iqomah..Jika saya makmum..saya lah yang iqomah.. jika dia solat seorang diri maka dialah yang iqomah..Selepas solat bagaikan sudah di latih diri.. Ada zikir tertentu yang sesibuk mana pun dirinya dia tetap akan ungkapkan dan disudahi dgn doa.. Malu juga, bila berjamaah dgn ayah di kala saya semakin dewasa.. Ayah kerap menyuruh saya yang membaca doa selepas solat.. Doa anak muda.. pendek sajalah..doa ayah panjang dan bersungguh-sungguh…dan selepas itu ia akan berteleku seketika di atas sejadah..klu di rumah, saya dah di depan tv atau laptop dah masa tu..harap, istiqomah ayah mampu turun kpd kami anak2…

DI HUJUNG KANAN DAN HUJUNG KIRI

bagaikan sudah di tempah tempat ini di Pusat Pengajian Islam IPTAR.. Ruang hadapan sebelah kanan dan juga sebelah kiri… Sebelah kiri Pusat Islam sentiasa di isi oleh seorang pak cik yang kudung kaki kanannya.. setiap solat jumaat.. awal sampainya..solat sunatnya banyak sekali..saya sentiasa lihatnya..tidak pernah tidur ketika khutbah..bersusah payah dia alihkan badan..menghadap khatib yang sedang berkhutbah.. selepas solat dia akan memakai semula kaki palsunya… Sebelah kanan pula diisi oleh seorang lelaki yang berbadan gempal..saya cukup kenalnya.. Tuan Haji Azizir.. mantan Ketua Jabatan R&D IPTAR.. Itulah posisi kedudukannya samada solat jumaat ataupun Tarawikh..datang awal..sentiasa tersenyum..badannya yang besar ternyata menyukarkannya untuk pergerakkan tertentu dalam solat..namun tetap dilakukan bersungguh-sungguh.. Allah..saya juga berbadan besar..tetapi solat bagaikan tidak bersungguh-sungguh.

AWAL WAKTU..

Alhamdulilah.. tahun ini bilik kuliah saya di Pusat Islam IPTAR..Bersyukur juga..barangkali tarbiah daripada Allah.. Solat Jamaah saya terjaga..solat dhuha juga dah ada peningkatan..Quran juga kerap.. Saya rasa saya sibuk..ada yang lebih sibuk.namun kagum pada beberapa individu yang saya hormati yang menjaga solat jamaah mereka.. En Mazlan, Hj Khambali, Hj Ahmadi, En Samni, En Zul, En Nasir, En Hasnan, En Kamaruddin dan ramai lagi..mereka ini pensyarah saya..Bukan bidang agama.. Namun..solat Jamaah mereka terjaga..ada hikmahnya ..mereka ini pemurah..wajah bersih..rasanya dengan pengalaman hidup yang ada..hati kita dapat berkata.. “Masya Allah..bersihnya wajah org itu”..

ORANG BESAR

Tuan Haji Mohd Zain, mantan Pengarah IPTAR..saya kagum padanya, pada kelembutannya, pekanya dia pada guru pelatih hingga ingat nama saya, kebetulan mantan NYDP zamannya.. Namun lebih kagum pada komitmennya untuk bersolat berjamaah.. hingga kami guru pelatih menjadi segan padanya.. Ya lah.. Jawatan tinggi..tugasan kerja juga banyak.. bila datang ke Pusat Islam..dia bagaikan bukan pengarah.. Tiada tali leher, tiada blazer..sujud bersama orang bawahan pada tuhan yang ESA..ya Allah.. Perbanyakkanlah pemimpin seperti ini untuk memimpin organisasi umat Islam.

SOLAT DHUHA

Ketika di Maahad..bagaikan di latih..Pimpinan pengawas dan BDK berlumba-lumba mengejakan solat sunat Dhuha..Abg Zul, Abg Shah, Sobri, Nasrul, Ucop dan ramai lagi..rasanya belum pernah saya melihat hari mereka dilalui tanpa Dhuha..dan Alhamdulillah..keberkatan dhuha ada pada mereka..Abg Zul di Yaman, Abg Shah, nasrul dan Ucop di bumi Anbia Mesir, sobri di UM..dan hingga hari ini mereka di bawah pemeliharaan Allah..walaupun jauh..kami berhubung dan berbual..teserlah akhlak Islamiah dikalangan mereka.. Semenjak di IPTAR pula..Ada beberapa individu yang menjadikan dhuha sebagai kewajipan mereka..Hjh Khamsiah (bertukar ke BPG), Hjh Adibah, Hj Khambali, En Brahim, Hj Musah dan beberapa yang lain..dalam kesibukan sebagai pensyarah..mereka memberikan peluang kepada dahi mereka untuk bersujud pada Allah..Allah hu Akhbar..kerdilnya amalan saya dikalangan mereka.

-------
Tulisan ini bukan lah untuk mengangkat mana-mana pihak, namun sebagai renungan kita bersama dan juga renungan diri saya sendiri…W’alam

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 16 Febuari 2009

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin