Sunday, February 15, 2009

Pemimpin mesti boleh baca Quran

KEMAMPUAN membaca Al-Quran dengan fasih kini menjadi salah satu pra syarat untuk menjadi pemimpin di beberapa wilayah di Indonesia.

Langkah tersebut bertujuan melahirkan golongan pemimpin yang patuh dengan ajaran Islam dan tidak melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan agama terutamanya rasuah.

Selain itu, ada juga pemerintah wilayah yang mewajibkan kakitangan kerajaan membaca Al-Quran bagi mengelakkan mereka melakukan rasuah ketika menjalankan tugas.

Dari segi politik, apa yang dilakukan di Indonesia itu selaras dengan akhlak berpolitik dalam Islam yang bermula daripada niat dan tujuan memasuki dunia berkenaan.

Seseorang yang ingin berkecimpung dalam dunia politik harus mempunyai niat yang betul iaitu menegakkan keadilan, membela kepentingan rakyat dan menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Langkah mewajibkan mereka yang hendak menjadi pemimpin mampu membaca Al-Quran itu dipelopori oleh pemerintah wilayah Aceh Darussalam.

Calon

Pada September lalu, beratus-ratus calon bagi kerusi Parlimen atau Dewan Perwakilan Rakyat dari Aceh yang mewakili parti politik mengikuti ujian kemampuan membaca Al-Quran.

Ujian berkenaan dikendalikan oleh Sekretariat Suruhanjaya Bebas Pilihan Raya di Banda Aceh.

Ketua suruhanjaya berkenaan, Yarwin Adidarma berkata, lebih kurang 1,500 calon akan mengikuti ujian tersebut yang merupakan syarat utama bagi melayakkan mereka bertanding dalam pilihan raya.

Di Bogor, pemerintah daerah itu mewajibkan semua pegawai beragama Islam membaca Al-Quran sehingga mereka dapat menjadi imam solat lima waktu.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh Pegawai Daerah Bogor, Rachmat Yasion dalam satu majlis pada Khamis lalu.

Menurut Rachmat, langkah itu selaras dengan tanggungjawab yang diberikan oleh alim ulama daerah tersebut kepada beliau.

''Saya bertanggungjawab untuk tetap menjaga kepercayaan yang diberikan para ulama dan masyarakat pada umumnya. Oleh itu saya bersedia memberikan komitmen terbaik agar imej ulama tetap terjaga dengan baik," katanya yang juga merupakan salah seorang pemimpin Nahdlatul Ulama (NU).

Apa yang menarik, arahan terbaru itu mendatangkan kesan yang positif apabila ramai pegawai dan kakitangan pemerintah daerah berkenaan mula membaca Al-Quran.

Mereka berbuat demikian kerana bimbang akan disuruh menjadi imam dalam sesuatu majlis. Arahan mampu membaca Al-Quran itu akan turut diperturunkan kepada ketua-ketua kampung dan juga mereka yang berhasrat menjawat jawatan berkenaan.

''Pada awalnya, memang terpaksa tetapi saya berharap lama-kelamaan ia akan menjadi kesedaran,'' katanya.

Berikutan langkah menyerap nilai-nilai itu juga, Rachmat bertekad untuk menghapuskan kegiatan pelacuran yang semakin berleluasa di daerah itu.

Di PADANG pula, Datuk Bandar Padang, Fauzi Bahar mewajibkan semua barisan kepimpinan dan kakitangan kerajaan membaca Al-Quran selama 10 minit setiap pagi sebelum mula bekerja.

Ia menurut Fauzi selaras dengan tekad menghapuskan amalan rasuah di kalangan mereka yang terlibat dalam urusan dengan rakyat.

Rasuah

''Apa pun jalan untuk membanteras terjadinya amalan rasuah harus ditempuh dan penyakit rasuah perlu ditumpaskan dengan berbagai cara,'' kata Fauzi.

Menurut Fauzi, langkah tersebut diyakini mampu menjadi jalan terbaik untuk menggempur pemikiran kotor mana-mana kakitangan kerajaan yang boleh mendatangkan kerugian kepada negara.

''Saya yakin di atas niat kerana Allah SWT, perubahan menuju ke arah fikiran yang dibimbing oleh Al-Quran akan tercapai,'' katanya.

Bagi Fauzi, perbuatan rasuah disebabkan oleh hati dan nafsu yang serakah, sedangkan Al-Quran dapat menjadi ubat untuk menyembuhkan penyakit hati dan menundukkan nafsu.

Harta hasil perbuatan rasuah, kata Fauzi, menurut Al-Quran akan dijadikan "besi api" yang membara dan dibelenggu di leher orang yang rasuah itu ketika manusia berhadapan di pengadilan Tuhan di akhirat kelak.

Sememangnya rasuah menjadi salah satu musuh utama di Indonesia. Bagaimanapun dari semasa ke semasa kesedaran mengenai bahayanya gejala itu semakin meningkat di kalangan rakyat negara republik tersebut.

Apatah lagi dibawa kepimpinan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, beliau dilihat sentiasa tegas membanteras perbuatan berkenaan tanpa memilih bulu.

Pemimpin-pemimpin di peringkat wilayah yang mewajibkan kemampuan membaca Al-Quran tersebut berharap ia akan diperluaskan ke seluruh negara kerana itu sahaja jalan terbaik bagi melahirkan pemimpin yang bersih daripada rasuah serta tidak melakukan penyelewengan.
--------
- Oh.. Kalau lah pemimpin Malaysia begitu..ada yang boleh baca quran.. Tapi pegang pula bahu Michele Yeoh..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin