Tuesday, September 15, 2009

Qaryah Ramadhan di Kelantan



Qaryah Ramadhan Di Kelantan… Suatu Kelainan Dan Sesuatu Yang Amat Istemewa Di Bulan Ramadhan Di Sini
Perkampungan Ramadhan yang telah dibina ini terletak di Perkarangan Stadium Stadium Sultan Muhammad Ke IV iaitu di tengah-tengah Bandar Kota Bharu..

Bermula dengan tadarrus Al-Quran pada waktu petang,pelbagai Juadah berbuka puasa disediakan secara percuma, solat Terawih yang disertakan dengan tazkirah ramadhan, Qiamullai sehinggalah bersahur beramai-ramai semuanya ada di Qaryah Ramadhan…
…………………………………………………….
dalam posting yang bertajuk “Selamat Datang Ke Qaryah Ramadhan” annasru ada menulis …

” Rasai kelainan suasana Ramadhan di Qaryah Ramadhan.

Khemah terawikh berhawa dingin beraroma haruman timur tengah berimamkan iman khas dari negara Mesir.

Nikmati makanan citarasa arab di Mubarak Cafe yang berkonsepkan dekorasi arab.

Bermula jam 12 malam setiap malam Relay Al Quran oleh para huffaz

Sepetang Di Ambang Iftar setiap Ahad, Selasa dan Khamis mempersembahkan nasyid Bersama Advice, talkshow Interaktif Nisa dan Bual@Bicara Remaja. Menampilkan tetamu-tetamu undangan, persembahan khas, interaktif bersama audien dan pelabagai slot menarik yang turut menawar hadiah.

Wacana Mukjizat Al Quran dan Forum Badar Qubra.

Qaryah Ramadhan juga menyediakan hidangan iftor (berbuka puasa) setiap hari kepada pengunjung.


SELAMAT BERKUNJUNG KE QARYAH RAMADHAN “
……………………………………………………………………………………………
Ihya Ramadan di Serambi Mekah

Qaryah Ramadan atau khemah Tarawih berhawa dingin bersaiz 3,200 kaki persegi dapat menampung kira-kira 1,000 jemaah yang pertama seumpamanya di negara ini, mendapat sambutan menggalakkan.

Orang ramai datang mengerjakan solat Tarawih sehingga melimpah ke luar khemah. Qaryah Ramadan itu dibina sementara di Dataran Stadium Sultan Mohammad Ke IV.

Apa yang lebih menarik program di Qaryah Ramadan bermula sejak petang sebelum berbuka puasa sehingga bersahur.

Program tersebut dikendalikan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan.

Tema Ramadan tahun ini ‘Ihya Ramadan di Serambi Mekah’ mampu menarik kedatangan pelancong ke Kelantan.

Qaryah Ramadan itu dirasmikan Menteri Besar, Tuan Guru Dato� Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini yang turut dihadiri lebih 1,000 penduduk tempatan.

Berucap pada majlis itu yang diadakan selepas dua salam Tarawih beliau berkata, Kelantan sesuai diberi gelaran ‘negeri tadahan wahyu’ kerana pemimpinya mengikuti ajaran yang dibawa Nabi Muhammad saw.

“Oleh itu mana-mana pemimpin atau menteri yang melawan ajaran Nabi Muhammad saw ketika memimpin negara atau negeri maka tindakannya itu serupa dengan apa yang pernah dilakukan Namrud.

“Kerajaan buat projek macam mana besar sekali pun, ia boleh dipinda, namun projek Tuhan khususnya kematian tidak boleh dipinda.

“Mana-mana kerajaan boleh dijatuhkan dengan undian rakyat, namun untuk mengundi supaya kiamat tidak berlaku.. itu tidak boleh,” katanya. Harakah Daily 8 sept 2009
………………………………………………………….



7 Wartawan Sweden Kunjungi Qaryah Ramadhan

Qaryah Ramadhan Kerajaan Negeri Kelantan petang ini menerima kunjungan 7 wartawan wanita dari Sweden yang akan turut sama berbuka puasa bersama orang ramai di qaryah Ramadhan, Dataran Warisan Stadium Sultan Muhamad Ke-IV, Kota Bharu.

Ketibaan rombongan wartawan tersebut telah disambut oleh Pegawai Perhubungan Awam MPKB BRI, Azman Mat Daham, Penolong Pengarah Wanita Kerajaan Negeri, Azlina Che Harun dan juga Pegawai Khas kepada YB Hjh Ubaidah Omar. Rombongan ini diberi penerangan ringkas oleh Pegawai Perhubungan Awam MPKB-BRI dan dibawa meninjau dengan lebih dekat khemah solat terawih yang disediakan oleh Kerajaan Negeri Kelantan serta kemudahan tempat berbuka puasa yang uruskan oleh pihak MPKB-BRI. http://kelantan.pas

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin