Saturday, January 10, 2009

Walaupun hanya sehelai seluar dalam

SETAKAT ini, masuk minggu kedua tahun baru 2009/1430, lebih 500 orang Islam – termasuk kanak-kanak dan warga emas – di bumi Palestin telah terkorban dibelasah dengan kejam oleh Yahudi. Dengan peluru berpandu, roket, bom dan peluru senapang Israel terus meletup mencari sasaran, jumlah nyawa Islam yang akan dikorbankan pasti akan meningkat.

Berada jauh beribu kilometer, tanpa senjata – usahkan bom atau peluru berpandu, parang kontot pun kita tidak ada! – apa yang boleh kita lakukan untuk membantu saudara seagama kita di sana? Apakah kita rela darah saudara kita melimpah setiap hari dikerjakan kafir musibat itu?

Percayalah, sekiranya kita bersatu, kita boleh menyertai peperangan ini, walaupun tanpa sebarang senjata. Kita boleh membantu rakyat Palestin – sekurang-kurangnya secara moral dan semangat – tanpa menggunakan walaupun sebutir peluru.

Boikot barang Amerika! Ini sumbangan kita, dan kita boleh lakukan sekarang. Selalu ingatkan ini di dalam hati kita dan anak-anak kita: Setiap kali kita membeli produk atau perkhidmatan Amerika, kita sebenarnya memberi keuntungan (duit) kepada syarikat-syarikat gergasi negara Bush/Obama itu. Duit itulah yang digunakan membeli senjata canggih Israel untuk membunuh warga Palestin.

Boikot? Tentu sekali tidak semudah yang dikata atau ditulis. Hakikatnya ialah sejak sekian lama hidup seharian kita – khasnya orang KL – telah diwarnai oleh produk dan perkhidmatan Amerika. Tubuh kita, darah kita sudah terbiasa dengan jenama negara besar itu.

Sekiranya kita ambil barang Amerika sahaja pun sebahagian besar tubuh kita – juga perut kita – sudah terasa lain. Sebab rambut kita dicuci oleh syampu jenama negara Bush nyaris kena kasut itu, demikian juga gigi, perut, pinggang, kaki, hatta kuku kita semua sudah terbiasa dengan produk negara penyokong kuat Yahudi itu.

Itu baru Amerika. Sekiranya kita memboikot juga produk negara-negara geng ‘gedebe’ Amerika, Britain dan Perancis umpamanya, lagi banyak yang kita rasa tubuh kita tidak selesa. Tidak sahaja kepala dan kaki, seluruh tubuh kita, termasuk bahagian dan sudut paling sulit, semuanya telah mesra dengan produk-produk keluaran kafir itu. Maaf cakap, sesetengah kita berasa tidak selesa sekiranya tidak memakai seluar dalam buatan Amerika atau British, cehhh!

Sebenarnya minda kita yang tidak selesa, sebab sudah terlalu terbiasa sehingga terikat dengan gaya dan selera orang putih. Minda itulah yang perlu diubah sekarang. Tekadkan di hati kita bahawa kita boleh hidup seperti biasa – malah, mungkin lebih baik – tanpa menggunakan satu pun jenama dari geng penyokong Israel.

Saya ambil contoh di hadapan mata, mengenai ayam goreng. Rangkaian restoran ayam goreng segera Amerika di seluruh pelosok tanah air mendapat sambutan yang amat menggalakkan dari pengguna Islam. Malah, rangkaian restoran tersebut di sebuah pusat membeli belah di KL beberapa tahun mencatat rekod jualan tertinggi di seluruh dunia.

Bayangkan sekiranya mulai hari ini semua pengguna Islam negara ini memboikot ayam goreng tersebut, pasti laba berjuta-juta ringgit pungutan dari Malaysia yang dihantar ke Amerika susut sekurang-kurangnya 50 peratus. Orang Islam di negara ini mempunyai kuasa beli yang tinggi, mengalahkan bukan Islam. Dengan kuasa beli itu kita boleh menjadikan ayam goreng rangup itu dingin tidak bersentuh!

Percayalah kita tidak akan mati sekiranya tidak makan ayam goreng Amerika itu. Ayam goreng resipi turun-temurun kita pun tidak kurang hebatnya. Gantikan ayam rangup Bush itu dengan ayam goreng bercili, ayam goreng daun pandan. Ayam panggang berempah kita tidak kurang sedapnya. Kita ada ayam percik, ayam golek, sate ayam dan beraneka resipi ayam yang lain.

Dan, siapa kata dahaga tidak akan hilang selagi tidak meneguk minuman berkola dari negara Bush dibaling kasut itu? Sekali lagi, ini bukan soal selera, ini soal minda. Minda kita yang selama ini mengagungkan minuman botol atau tin yang berbuih tinggi itu. Mulai sekarang, tidak kira betapa panas dan dahaga, beralihlah kepada minuman lain. Ingat jenama Bush, ingat darah warga Palestin yang dibedil Israel.

Kita ada sirap bandung, air limau nipis, teh tarik, kopi Tongkat Ali, teh herba – ada seribu satu minuman lagi – semua ini pun boleh menghilangkan dahaga. Mula-mula kita boikot makanan dan minuman, kemudian kita boikot yang lain-lain. Akhir sekali kita pakai seluar dalam jenama lain. Ingat: membeli sehelai sahaja seluar dalam buatan Amerika, mendekatkan lagi peluang Israel membunuh orang Islam. Mulakan gerakan kita dari sekarang, saat ini juga!

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 10 Januari 2009
Kota Samarahan

3 comments:

hannadiah said...

salam.ustaz,mohon kebenaran untuk guna artikel2 ustaz.untuk tujuan dakwah la.
mohon reply ana di:hannadiah@yahoo.co.uk

hannadiah said...

maaf,x perasan ayat dalam part tepi blog ni.TQ.

Nazmie Samarahan said...

Wsalam...ambillah..tiada hak cipta pun.. asalkan untuk kebaikkan..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin