Sunday, January 25, 2009

Jelajah 2008 : Majlis Khatan

Orang kuat Dewan Al-Amin di kaunter pendaftaran...

Ucapan Perasmian oleh saudara Aris Awang...
Assalamualaikum dan Salam Perjuangan..

Saya mengambil peluang yang serba terhad ini untuk update blog dengan penulisan sendiri.. Dah lama rasanya tak menulis ni disebabkan kesibukkan masa dan juga siri jelajah saya pada tahun 2009 ini. Hari ini Cuma nak kongsi aktiviti2 saat akhir jelajah 2008 saya.

Majlis Khatan

Tiga pusat khidmat wakil rakyat (PKWR) dalam kawasan Parlimen Kuala Kedah iaitu PKWR Pengkalan Kundor, Kubang rotan dan juga Anak Bukit telah bergabung menganjurkan majlis khatan perdana secara berturut-turut di PKWR terbabit.

Yang menariknya ia dijalankan secara Tradisional. Sudah tentunya melibatkan tok mudim. Yang pada perkiraan kanak-kanak, misainya bertaring, matanya besar dan menggunakan kapak. Itulah momokan zaman saya kecik-kecik dulu. hehe. Terkenang juga rasanya..

Ayah dan beberapa sahabatnya dalam jamaah telah pun berbesar hati untuk menaja jamuan makan bagi majlis khatan di PKWR di Pengkalan Kundor. Saya pula hanya menolong apa yang patut. Antara tugas yang diberikan kepada saya ialah untuk berselawat beramai-ramai dengan orang kampung ketika majlis khatan diadakan.(Suara saya bukan sedap)

Suasana di dalam dewan Al-Amin mula tenang bila majlis dimulakan. Bermula dengan ucapan serta taklimat kesihatan dan kebersihan oleh tok mudim sendiri yang juga seorang ustaz. Majlis dirasmikan oleh wakil Adun Kubang Rotan iaitu saudara Aris Awang dan seterusnya bacaan doa oleh Tok Ngah Pa, Seorang ulama di kampung saya yang amat dihormati(saya pernah mengaji kitab dengannya).

Tok Mudim pun menyampaikan ucapan..Budak2 dah kecut...
Ibu bapa dan juga peserta majlis khatan...


UNDI

Para peserta majlis khatan yang lebih daripada 30 orang itu telah pun mengundi nombor giliran mereka. Maka mereka dipanggil ke “klinik” tok mudim secara bergilir-gilir. Ada yang tenang, ada yang rileks dan tak kurang juga yang meraung. Tujuan kami berselawat adalah untuk memastikan suara yang menjerit itu tidak didengari oleh kanak-kanak yang lain yang masih menunggu giliran. Majlis selesai pada tengahari dengan jamuan makan nasi kampung. Ada Ulam dan sambal…Sedap woo..

Teringat

Teringat pula dizaman saya berkhatan. Ramai yang berkata wajah saya terlalu matang berbanding usia. Dan antara telahan bagi mereka yang berkata demikian ialah “tentu anta bersunat awal ni”. Barangkali mungkin ya.

Saya bersunat pada usia 5 tahun. Terlalu awal rasanya. Bersunat dengan cara tradisional. Masih ingat lagi, ayah hantar saya ke rumah tok Ndak Hussin (dah arwah, saya masih rapat dengan isterinya yang dipanggil tok ndak chah). Dia yang menganjurkan majlis khatan di kampung kami. Pada masa itu jika tak silap ada 54 kanak-kanak yang terlibat. Saya masih kanak-kanak. Terlalu kanak-kanak. Maka gembiralah saya dengan kehadiran kawan2 yang begitu ramai dan kebanyakkannya tua daripada saya.

Majlis bermula dengan mencabut undi. Bila tiba giliran saya, saya mencabutnya. Wah.. tekejut juga. Giliran saya ialah yang ke dua..Hah..sudah..dah mula ketaq kata org kedah.. selepas itu kami mandi air bunga.. Mandi beramai-ramai. Tibalah saat nak dikhatankan.. Peserta pertama lebih dewasa pada saya.. Dengan stedyna beliau bangun dari batang pisang selepas dikhatankan.

Saya pula lepas tu.. Meraung saya bila dikhatankan.. Bukan kerana sakit.. Tetapi kerana takut.. Saya ditenangkan oleh Tok Cik Ani dan Tok Ngah Yed (arwah) pula memasukkan jarinya ke dalam mulut saya supaya saya tidak menangis dengan kuat. Dibimbangi peserta lain akan menangis. Alhamdulillah.. Selesai.

Inilah "Klinik" Tok Mudim
Wajah-wajah yang dah selesai..Hampa dah dewasa..hehe
Permintaan Buat Ayah

Setelah semuanya selesai saya di bawa pulang oleh ayah. Disambut oleh mak dan adik beradik lain di rumah.. Untuk ambil hati saya, tempat tidur saya diletakkan di depan tv. Ramai juga saudara mara yang datang berziarah..Yang seronoknya mendapat sumbangan duit.. banyak woo..

Ayah tanya saya.. “Dah masuk jawi ni nak apa, ayah nak beli hadiah..”.. Disebabkan usia yang terlalu muda, maka saya gagal untuk memikirkan sesuatu yang bombasti dan fantastic… maka saya minta dari ayah..”Ayah beli la kat chek milo.. chek nak minum milo tiap2 hari..tak mau dah ayaq lain.” Maka itulah hadiah berkhatan saya..

Pengalaman menjadi dewasa buat diri saya. Ada pelbagai kelebihannya.. Bilamana saya masuk ke sekolah rendah.. saya selalu ketawa bilamana ada rakan2 yang nak bersunat dan mereka takut.. Haha.. Aku dah masuk jawi dah..best woo….Pengalaman tinggal pengalaman..

Kelebihan Islam

Inilah kelebihan ajaran Islam.. Islam mementingkan kesihatan dan kebersihan.. Menurut Dr Jamnul Azhar, pakar perubatan memperakui bahawa berkhatan mampu meningkatkan tahap kebersihan diri dan juga kesihatan diri. Dan hari ini, ramai orang bukan Islam sudah pun mengambil langkah untuk berkhatan sebagai langkah menjaga kesihatan..

Jika yang sudah ada anak, didiklah anak dengan ajaran Islam yang betul.. Jangan takutkan mereka dengan khatan.. Cuba sedaya upaya awalkan khatan mereka..Jangan lambatkan.. Terima kasih buat mak dan ayah kerana mengawalkan tuntutan agama buat diri saya..

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 25 Januari 2009
Kota Samarahan

4 comments:

Raja Azrul said...
This comment has been removed by the author.
Raja Azrul said...

assalamualaikum...

Ustaz, saya nak tanya, bagaimana cara untuk saya hubungi mudim di atas? saya perlukan perkhidmatan beliau...

sila balas ke e-mail atau dalam blog ustaz juga..terima kasih.

Ustaz Nazmi said...

wsalam...
Saya tak pasti..sebab yang menguruskan program itu orang lain..saya cuma hadir membantu..lagipun saya sekarang berada di sarawak..namun boleh diusahakan...

Raja Azrul said...

salam ustaz...

ada tak program jelajah khatan pada tahun ini? lagi satu, ustaz ada simpan tak koleksi gambar semasa majlis khatan tersebut..

saya ingin membuat kajian berkaitan adat berkhatan masyarakt melayu. Harap ustaz boleh membantu.

Terima kasih.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin