Thursday, January 8, 2009

Buku-buku ku bagi bulan Disember 2008

Karya seorang tokoh penulisan yang saya kagumi, bermula dengan novel "julia" dan "cinta Madinah", Abu Hassan(editor majalah ANIS) senantiasa mendahului zamannya, buku ini menceritakan serba sedikit perjuangan umat Islam Myanmar dan juga kisah seorang wartawan. Nampak mcm novel jiwang, namun AWAS!!! Ini adalah novel yang mampu membakar semangat JIHAD dalam bidang penulisan..
Sebuah lagi buku cebisan pemikiran Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat..Penuh dengan bahasa kiasan serta penerangan. Buku yang dibahagikan kepada 3 bab utama. Ingatan kepada para pejuang Islam..

Dek kerana minat yang mendalam terhadap tokoh-tokoh pejuang Islam yang tersohor serta sejarah mereka , akhirnya bertemu juga jodoh dengan buku ini di Pustaka Darussalam.. satu lagi karya Abdul Latip Talib.seorang penulis yang banyak menulis mengenai sejarah-sejarah tokoh Islam..

Juga didapati di Pustaka Darussalam..Amat menarik isinya, saya rasakan ini buku antara yang teristimewa saya miliki..Diceritakan sejarah jatuh bangun Islam serta kerajaan yang ada di zamannya bermula daripada zaman Nabi Muhammad SAW hinggalah jatuhnya kerajaan Islam yang terakhir di Turki Kerajaan Islam Uthmaniah..

Buku yang dibeli di Lapangan Terbang SultanAbdul Halim ketika menghantar Abg yang akan pulang ke ibu kota..Sebuah buku yang ditulis oleh seorang guru.. segala pengalaman hidup di Institut Perguruan ada di dalam ini.. saya kagum terhadap kritikan bernasnya samada positif mahupun negatif dalam bentuk santai terhadap pelaksanaan sistem dan corak kehidupan di IPGM yang mana kebanyakkannya saya dan rakan2 sudahpun merasainya..

2 comments:

alfarabi said...

salam,
ana dh baca buku sultan muhammad al-fateh tu, tpi ana rasa ada fakta yang kurang tepat la...wallahu'alam...

Nazmie Samarahan said...

Wsalam...
ya..ana pun dah baca..ada yang silap dan ada yang betul..teruskan membaca..dan kita tak sepatutnya terima 100% apa yang kita baca..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin