Monday, January 26, 2009

Jelajah 2008 : Kem Anak Soleh Siri 4 di SAIF

Ustaz Mohamad Bin Ismail.. Banyak ilmu yang dapat darinya..

Sessi Taaruf bersama Fasi..Ustazah2 memperkenalkan diri..

Assalamulaikum wtb Salam Perjuangan..

Saya sebenarkan kagum bangat kepada satu sosok ini..manusia yang mudah tersenyum, mudah ketawa, pemikirannya terkehadapan, hidupnya hanyalah pada jamaah, dan lebih hebat, anak-anak dan isterinya juga bersama dengan jamaah dalam memastikan kelancaran dan kekencaran dakwah di Negeri Kedah. Sekoyong-koyong pada hemat saya, Mahasiswa yang aktif berdakwah di Kedah mengenali beliau… Beliau yang saya mahksudkan ialah Ustaz Mohamad Bin Ismail.. Ahli Lembaga Pentadbir Sekolah Integrasi Faizin (SAIF) merangkap Ahli Majlis Daerah Yan..

Menjadi rutin sebenarnya bagi SAIF setiap hujung tahun menjalankan program Kem Anak Soleh bagi setiap kali cuti hujung tahun.. Dan Tahun ini merupakan penganjurannya buat kali ke empat dan ia melibatkan peserta dari tahun 4 hinggalah ke tingkatan 3.

Lamaran..

Ketika itu masih sibuk di IPTAR untuk menghadapi Exam Hujung Semester.. Ust Mad (panggilan manja buat Ustaz Mohammad) telah menelefon dan memaklumkan bahawa beliau melamar saya untuk mengendalikan program tersebut serta ada diperuntukkan dua slot buat saya..Wah.. Cepatnya melamar.. Namun timbul rasa segan bila ust mengharapkan kehadiran saya..

Saya sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang pada waktu malam yang agak gerimis.. 2 Jam kemudian sampailah pula ke teratak bonda di Teluk Bagan.. Saya terima satu panggilan telefon..

“Ana student Maahad, nak jemput ust datang ceramah ke SAIF, tajuknya..…..”

Wajah Peserta semasa kuliah subuh.. Mengantuknye.....

Mendampingi mad'u yang muda banyak mengajar saya bersabar dan murahkan diri sengan senyuman...

Pengkaderan..

Hebat Ustaz Mad.. Sudah dikaderkan pejuang-pejuang baru.. Program yang saya jadi moderator (kem Komandan) ini bukan di buat modul oleh saya, tetapi modul serta perancangannya di sediakan oleh pimpinan pelapis Maahad yang ke semuanya baru tingkatan 4.. saya percaya, tujuan ustaz ialah tidak lain untuk melatih mereka untuk berorganisasi, mengurus serta berkerjasama.. Demi memudahkan gerak kerja dakwah mereka pada masa hadapan..

Mudah la aku mcm ni.. Saya juga mengajak anak Usrah saya di IPTAR, Fahmi.. Pemuda yang sentiasa up date pemikirannya untuk menjadi Fasi.. Alhamdlah..

Keesokkannya saya dah Fahmi bergerak ke Guar Chempedak di mana terletaknya lokasi SAIF.. Boleh tahan juga jaraknya..Memang lenguh buat saya yang sudah jarang memandu motosikal pada jarak yang jauh.. Alhamdulilah sampai.. Tujuan sampai awal ialah untuk faham perjalanan program, LDK serta modulnya..almaklumlah..saya hanyalah pelaksananya.. Tugas yang agak besar..

Berukhwah..

Urusetia program ialah adik2 Maahad.. Yang mana ketika hujung2 era di Maahad.. kebanyakkan mereka masih terpinga-pinga di Tingkatan 1.. Syukran Ilallah.. Tarbiah Maahad punya kelangsungan mata rantai tarbiahnya..Penasihat pula ialah Tuan Mudir dan juga Ust Mad sendiri.. Manakala Fasilitator pula ialah mahasiswa daripada UiTM, UIA dan juga UM.. Semuanya berpengalaman..

Kami berbincang secara ringkas serta mengagihkan tugas yang perlu dilaksanakan kerana pedaftaran adalah di sebelah petang. Ukhwah itu sungguh indah.. Amat mudah berkerjasama dengan mereka tidak kiralah Muslimin mahupun muslimat..

SAIF walaupun sekolah berstatus kampung..namun dewannya berhawa dingin..
Ustaz Hafiz Mustapha Lubis dalam slotnya..

Tarbiah Ustaz Mad

Ustaz Mad amat mementingkan kekemasan serta kelincinan sesuatu program. Urusetia di minta memakai baju batik dan juga berkasut tutup..Imej Dae katanya.. Ha..sudah.. saya tinggalkan baju batik di Sarawak pula.. Lalu berpakailah saya baju kuning pucat kesayangan saya..agak lusuh sebab baju lama..

Berkerja dengan ustaz Mad membuatkan saya sentiasa berwaspada.. Kerja di sini bukanlah kerja bergaji.. Tetapi kerja dakwah.. Beliau amat memerhatikah tingkah laku para petugasnya.. Jika ada yang silap.. secara perlahan dihampiri lalu ditegur.. tidak simpan di Post Mortem.. Beliau mahukan perubahan segera.. sebagaimana biasa.. IMEJ DAE.

KEM ANAK SOLEH

Secara mudahnya program ini dihadiri 100 orang peserta lelaki dan juga perempuan dan dijalankan selama 3 Hari 2 malam.. Pengisiannya berunsurkan rohani dan jatidiri.. LDK, Ceramah, Riadhah dan juga Rehlah..

Kehadiran adik-adik yang kanak-kanak ini amat mencabar saya.. Mengawal 100 peserta yang semuanya lincah.. Ketika selesai pendaftaran, saya memberi taklimat program dengan dimulakan dengan bacaan zikir.. Masalah utama saya ialah saya agak kekok kerana Ibu Bapa terus berada di situ.. Bagaikan tidak mahu untuk pulang..Wah..Mcmmana nak mula mcm ni..

Menyedari saya hilang punca.. Ust Mad memberikan idea kepada saya.. Idea yang bernas yang tidak terfikir oleh saya… Laya sayapun mula bercakap..

“ Adik-adik putera puteri.. Ust bagi masa kat kamu 5 minit saja.. semua pakat begherak pi kat mak ayah masing-masing..salam depa..depa nak balik dah tu..habaq kat depa..jangan risau..ramai abg2 dan kakak2 kat sini boleh jaga cek.. pi lekaih..”

Maka bergeraklah peserta kepada ibu bapa masing-masing dan tak lama lepas itu ibu bapa pun beransur pulang.. Maka mudahlah kerja saya nak handle program..hehe.. Syukaran ust mad.. ana dah guna idea tu di banyak tempat..
Semangat depa kalau bab berendam..kenangan di titi hayun..
Sebahagian Peserta, Urusetian dan juga Fasi Kem Anak Soleh..

Anak Soleh

Walaupun menjadi Moderator program..saya telah diamanahkan untuk membawa 3 slot.. Bermula dengan slot kuliah subuh hari ke dua yang bertajuk “Cinta Allah, Cinta Rasul, Cinta Ibu Bapa”, saya tekankan secara mudah matlamat hidup sebagai hamba Allah.. Kepentingan mencontohi peribadi rasul berserta tanggungjawab seorang anak..

Pada sebelah petangnya, sekitar jam 2, kami melakukan kejutan kepada peserta dengan membawa mereka semua ke Taman Rekreasi Titi Hayun untuk aktiviti mencari harta karun dan juga bermandi manda di air terjun berkenaan.. Apalagi, meriahlah budak2 tu.. Semuanya bersemangat untuk menghabiskan aktiviti dengan segera sebab nak berendam dan bermain air..

Pada sebelah malamnya, dengan di bantu Ust Hasbul.. Kami menjadi tagteam untuk handle slot muhasabah.. Alahamdulilah..ramai pesertayang menangis termasuklah para fasi dan juga urusetia.. harapnya tangisan kesedaran.. saya selalu ingatkan peserta bahawa slot saya ini hanyalah salah satu cara untuk memaksa keluarnya air mata..dan selepas ini.. kena cuba..menangis secara rela kerana Allah..

Dan buat keesokkannya ketika majlis penutup. Saya , Ust Hasbul dan juga Ustaz Ismai Wan Teh (Tuan Punya Syarikat Kopi Arab) bergabung untuk melakukan muhasabah serentak untuk waris dan juga peserta..Alhamdulilah..juga dengan pertolongan Allah..berjaya..

Program ini juga dihadiri oleh penceramah-penceramah lain seperti Cikgu Azman Abdul Rahman (Maahad Yan), Ustaz Riduan Syafie (Senior saya di Maahad) dan juga Ustaz Hafiz Mustapha Lubis (Timbalan Presiden TERAS)..

TARBIAH DARI PROGRAM..

Setiap program baru, menyediakan pengalaman baru buat kita..tak kiralah betapa banyaknya aktiviti yang pernah kita sertai.. Pada saya, dalam Kem ini..saya belajar bagaimana untuk terbuka berkerjasama dengan urusetia yang jauh lebih muda dari saya, mereka sediakan modul dan juga tentative.. Dlm meeting, bagaimana untuk menerima idea mereka yang masih kebudak-budakan..standard form 4.. saya tegur dan juga ditegur.. sebenarnya ini semua pengalaman serta ilmu baru buat kita bersama.. Dan alhamdulliah.. Natijahnya baik Insya Allah

Wajah Orang Kuat..

Terima kasih buat khalifah maahad (nickname adik maahad) yang menjani jurukamera program ini.. dipaparkan serba sedikat wajah orang kuat program..bukan mereka sahaja..ramai lagi namun tak termampu untuk paparkan semua..
Fawzan (kanan) merupakan junior saya di sekolah rendah..Saya tahun 6 dia tahun 1 kalau tak silap..kat Maahad pun junior juga..Alhamdulilah..sudah sanggup berada di medan ini..

Banyak pengalaman di kongsi..Pandai dalam bab pujuk memujuk ni..pujuk peserta la ye..
Wajah Urusetia Muslimin...
Fasilitator Muslimin..
Berjalan bersama Ahli Majlis Daerah Yan..
Terima kasih buat semua yang membantu.. Moga ini dikira amal kita dalam mendidik dan membentuk anak bangsa.. Teruskan usaha gigih untuk meningkatkan dakwah Islam.. Berikan kesejahteraan buat orang lain.. Bab kata moto Kerajaan Negeri Kedah.. KEDAH SEJAHTERA NIKMAT UNTUK SEMUA..

Syukran..Jumpa lagi di Kem Anak Soleh 2009 untuk siri yang ke 5.

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 26 Januari 2009
Kota Samarahan

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin