Tuesday, January 20, 2009

Senarai kekejaman hadiah perpisahan daripada Bush

HARI ini berakhirlah era pentadbiran George W. Bush sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS) setelah genap lapan tahun menerajui negara kuasa besar itu.

Hari ini juga bermulalah pula era Barrack Obama sebagai presiden baru, dengan harapan tinggi diletakkan kepadanya.

Bagaimanapun, majlis angkat sumpah Obama sebagai Presiden AS ke-44 hari ini tidak cukup bagi masyarakat dunia untuk menutup dan melupakan kenangan hitam yang ditinggalkan oleh Bush.

Pentadbiran Bush menyaksikan banyak kezaliman dan pembunuhan di Iraq, Afghanistan dan Palestin kononnya atas kempen memerangi keganasan.

Siapa mampu melupakan perang di Afghanistan yang dilancarkan pada 7 Oktober 2001 - tidak sampai sebulan selepas berlaku tragedi 11 September, sehingga tumbangnya kerajaan Taliban, kononnya untuk memburu Osama bin Laden yang didakwa bertanggungjawab meletupkan Pusat Dagangan Dunia di New York.

Sejak itu, Bush melancarkan kempen memerangi keganasan bagi menghalalkan tindakannya menahan sesiapa sahaja yang disyaki sebagai pengganas, bagi melindungi rakyat AS dan penduduk dunia.

AS kemudian menceroboh Iraq pada Mac 2003 kerana didakwa membangunkan senjata pemusnah besar-besaran.

Bush meneruskan pentadbiran dengan menambah senarai kekejaman dengan menempatkan suspek pengganas di kem tahanan Teluk Guantanamo, Cuba.

Beliau juga menggunakan PBB untuk mengenakan sekatan ekonomi ke atas Iran dan Korea Utara bagi menundukkan kedua-dua musuhnya itu.

Bush menutup pentadbirannya dengan siri kekejaman apabila merestui kezaliman rejim Zionis di Genting Gaza dengan menentang resolusi Sidang Tergempar UNGA yang menggesa gencatan senjata berpanjangan dan pengunduran tentera Israel dari Genting Gaza.

Keganasan tentera Israel itu hanya berhenti dua hari sebelum Bush meninggalkan White House untuk memberi laluan kepada Obama.

Rejim Zionis melaksanakan gencatan senjata di Genting Gaza selepas 23 hari melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran di Gaza sehingga menyebabkan lebih 1,200 penduduk Palestin terbunuh manakala 4,500 yang lain cedera.

Mulai hari ini, dunia akan memberi tumpuan kepada Obama pula sebagai Presiden AS. Apakah angka 44 itu akan membawa mala petaka berterusan untuk tempoh empat tahun ini atau masa depan baru bagi penduduk dunia.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin