Saturday, November 29, 2008

Kesederhanaan Razali buat beliau disenangi


BERITA kematian Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail kira-kira 6.30 petang semalam memang mengejutkan. Tiada tanda-tanda ahli Parlimen Kuala Terengganu yang berusia 59 tahun itu akan menghela nafas terakhirnya petang Jumaat di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland.

Ini kerana sehingga kelmarin, Allahyarham Razali masih aktif menyempurnakan tugasnya sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dengan keutamaan beliau untuk merapatkan jurang pendidikan di antara pelajar bandar dan luar bandar.

Razali juga terkenal dengan kesungguhannya untuk menyelesaikan isu kenaikan pangkat guru-guru yang tertangguh sejak lama dulu. Malah itu adalah antara agenda utama beliau apabila dilantik sebagai Timbalan Menteri Pelajaran pada 18 Mac 2008 selepas menang kerusi Parlimen Kuala Terengganu menewaskan calon Pas, Mohamad Sabu; dan calon Bebas, Maimun Yusuf.

Antara pengumuman minggu-minggu terakhir Razali melaksanakan tugasnya termasuk langkah kerajaan memperkenalkan mata pelajaran Teknik dan Vokasional bermula daripada tingkatan satu hingga tingkatan empat di sekolah di seluruh negara menjelang 2010.

Begitu juga dengan langkah kerajaan memperkenalkan kurikulum baru Sekolah Agama Rakyat yang telah diambil alih oleh Kerajaan Pusat.

Hakikatnya bidang pendidikan amat sebati dengan anak kelahiran Kuala Berang itu. Latar belakang pengajian tingginya menunjukkan bahawa Razali pernah menerima Diploma Pendidikan dari Universiti Malaya pada tahun 1973 dan kemudiannya melanjutkan ijazah sarjana juga dalam bidang pendidikan di University of Birmingham pada tahun 1986 dan 1987.

Pengalaman sebagai seorang pendidik, pensyarah dan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, di Kementerian Pelajaran banyak membantu Razali menjadi seorang pemimpin yang boleh diterima oleh seluruh masyarakat terutama di kawasan Allahyarham bertanding dalam pilihan raya untuk dua penggal berturut-turut.

Memang tidak dinafikan pengalaman tersebut banyak membantu Allahyarham mendekatkan diri dengan masyarakat dan seterusnya menjadi seorang wakil rakyat yang sederhana dan disenangi semua orang.

Ketika menjadi Pengarah Pelajaran Terengganu, beliau sering mengadakan lawatan ke sekolah di awal pagi sebelum memasuki pejabat dan rutin itu diteruskan apabila menjadi Ahli Parlimen Kuala Terengganu selepas pilihan raya umum 2004.

Jiwa pendidik sememangnya tidak boleh dipisahkan dari hati Allahyarham dan motivasi kepada pelajar menjadi salah satu aktiviti untuk memastikan lonjakan pendidikan di Kuala Terengganu khasnya.

Justeru, adalah menjadi visi beliau untuk memastikan nilai tambah dalam pembangunan dan peluang pekerjaan kepada golongan remaja serta belia di samping meningkatkan pendapatan rakyat.

Allahyarham juga pernah memikul tanggungjawab sebagai Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sejak 2004 hingga awal tahun ini.

Keprihatinan beliau terhadap tanggungjawab peminjam membayar balik pinjaman daripada tabung tersebut amat jelas.

Razali mahu kitaran pinjaman PTPTN berterusan bagi membolehkan lebih ramai peminjam mendapat manfaat. Perkara itu hanya boleh dilaksanakan dengan adanya rasa tanggungjawab di kalangan peminjam untuk melunaskan hutang mereka.

Sebab itu beliau tampil dengan beberapa idea yang agak kontroversi termasuk mencadangkan bayaran pinjaman balik mulai dua bulan dari tarikh pinjaman dikeluarkan serta memperkenalkan caj 3 peratus bagi pinjaman PTPTN.

Bagaimanapun kedua-dua cadangan itu akhirnya ditarik balik selepas menerima bantahan banyak pihak.

Razali juga pernah mencadangkan kepada peminjam yang telah bekerja membayar menerusi kad kredit serta mengesyorkan majikan membayar separuh hutang bekas peminjam yang bekerja dengan mereka.

Biar pun dilihat kontroversi namun hakikatnya niat Allahyarham membentangkan cadangan tersebut hanya satu iaitu supaya peminjam tidak berlengah dan memandang serius setiap sen yang telah mereka pinjam.

Walaupun baru dua penggal berkhidmat sebagai wakil rakyat dan merupakan orang baru dalam politik, namun peranan Allahyarham membangunkan Kuala Terengganu menampakkan hasil.

Kejayaan beliau dalam memperjuangkan pembangunan ekonomi, infrastruktur dan pendidikan bagi memenuhi keperluan masyarakat yang berbilang kaum termasuk Melayu, Cina dan India membuktikan kemampuannya sebagai wakil rakyat untuk semua kaum.

Ini kerana sebagai ibu negeri, pembangunan di Kuala Terengganu yang baru diisytiharkan sebagai sebuah bandar raya perlu dilaksanakan bagi memenuhi keperluan seluruh golongan masyarakatnya.

Nilai tambah dalam bidang pembangunan termasuk infrastruktur sama ada dalam bidang pelajaran dan latihan kemahiran adalah penting dalam usaha melahirkan rakyat yang bestari serta kreatif.

"Apabila rakyat telah memberikan mandat sebagai wakil rakyat, kita seharusnya memperjuangkan hak mereka dengan sebaik-baiknya''. Itu antara pegangan Allahyarham Razali.

Personalitinya yang sederhana dan cukup mesra membuatkan beliau mudah diterima oleh semua golongan masyarakat.

Allahyarham meninggalkan balu Toh Puan Nooraini Lob Yusoff dan lima orang cahaya mata. Semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama orang yang soleh.

---------------------
- Rujukan di sini..
- Saya mempunyai pengalaman peribadi ketika mana menyambut Allahyarham yang datang merasmikan majlis penutup KAGUM Unit Beruniform IPG peringkat Kebangsaan yang dijalankan pada bulan Jun lalu yang bertempat di Hutan Lipur Ulu Bendul..

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Teratak Bonda 29 November 2008

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin