Saturday, September 6, 2008

Antara kemerdekaan dan Pembinaan Taqwa

Kenangan Hari Kebangsaan Ke 49 di Sarawak
Assalamulaikum wtb Salam Perjuangan.

Alhamdulilah.. Kita sudah pun berada pada hari ke 6 Ramadhan, mungkin saya begitu lambat menulis mengenai Ramadhan.Dah hampir ke penghujung fasa rahmah. Maaflah..

Konsert Avril

Ramadhan tahun ini kita sambut dalam suasana Negara kita menyambut kemerdekaan kali ke 51. Saya secara peribadi begitu terkilan, kita menyambut Ramadhan bukan dengan kaki kanan. Rasanya anda sudah tahu. Bermula dengan konsert avril yang dikatakaan oleh media uama Negara sebagai konsert yang “bersopan”. Pada mereka nilai sopan hanyalah kerana penyanyi terbabit memakai t Shirt dan juga jeans. Barangkali itulah nilai sopan pada wartawan hiburan di kala semua malaikat bersiap siaga untuk menyambut ramadhan.

Kumpulan hadapan...
Ini bukan soal sopan ataupun tidak, sejarah hidup dan cara hidup penyanyi terbabit perlulah di lihat terlebih dahulu. Budaya barat seperti seks sebelum nikah adalah perkara biasa, dan itulah yang dilakukan oleh artis terbabit. Adakah ini “sopan” untuk dijadikan contoh tauladan anak-anak muda kita? Itu persoalannya. Keduanya, saya melihat kita tidak konsisten terhadap hukum Allah. Lihatlah, apabila masuk sahaja bulan Ramadhan, maka aktiviti berbentuk hiburan, tarian, bahkan konsert dan sebagainya tidak dilakukan atau dianjurkan atas alasan menghormati bulan Ramadhan. Tetapi 11 bulan yang lain tidak ada masalah untuk dilaksanakan.

Kita menghormati ramadhan bermakna menghormati Allah. Bulan lain ada program maksiat bermakna kita tidak menghormati Allah. Itu adalah mantiq mudah untuk memahami Isu ini. Dalam beberapa akhbar yang tidak sealiran dengan akhbar perdana jelas terpampang dalam konsert terbabit, terdapat anak-anak muda perempuan kita yang tanpa segan silu memakai tanduk tiruan yang pada mereka itu adalah simbol Syaitan. Timbul persoalan pada pihak yang memberi lesen, apakah sumbangan intelektual yang dapat diperolehi daripada konsert terbabit? Nampaknya ramadhan kali ini bukan dimasuki dengan kaki kanan.

Formasi yang kami lakukan..

Taqwa pada Merdeka

Pelbagai artikel yang saya baca dan juga penulisan akademik yang saya selidiki, kebanyakkan tokoh-tokoh yang menulis bagaikan bersetuju bahawa kemerdekaan yang diperolehi Negara tidak terlalu “matang”. Kemerdekaan kita dicapai dalam semangat juangnya tidak matang. Sebab itulah semangatnya tidak dirasai hingga hari ini. Kita tidak rasa bahawa kemerdekaan ini kita yang punya.

lagi Formasi yang kami lakukan..
Namun, biar apapun yang dikata, syukur kita pada Allah pada nikmat kemerdekaan hari ini. Pada zaman Nabi, ketika peristiwa pembukaan kota Mekah yang boleh dikatakan peristiwa kemerdekaan kota Mekah, Nabi tunduk ketika memasuki kota Mekkah. Membina semula tamadun bangsa bumi Hijjaz dengan cara Islam. Kemerdekaan itu di isi dengan sebaiknya, Kemerdekaan yang di isi itu akhirnya membuka pintu pada kemerdekaan yang lain pula, Kemerdekaan Mesir di bawah Amr Ibn Al-As, Kemerdekaan Sepanyol di bawah Toriq bin Ziyad, Kemerdekaan sebahagian Afrika di bawah Abu Ubaidah serta Kemerdekaan Pelestine (al-Quds) di bawah Saidina Umar dan banyak lagi.
Antara jurulatih dari Pak Ngah Production
Kenapa mereka berjaya? Kemerdekaan mereka diisi dengan unsur taqwa pada Allah. Di isi dengan unsur Ubudiyyah dan Hukumiyyah Allah. Dalam bahasa akademik hari ini, adanya unsur teologi serta ketuhanan dalam pengurusan kemerdekaan mereka. Mereka yakin bahawa kemerdekaan yang dicari merupakan Ibadah yang akan dinilai pada pemilik teologi mereka. Akhirnya menjadikan kemerdekaan mereka berkualiti. Inilah bukti bila hasil mahsul negara serta kedaulatan Negara di bina dengan cara Islam, maka tamadunnya akan berjaya. Beluam ada sejarah mana-mana negara Islam yang menjalankan hukum Allah akhirnya binasa dan Jatuh. Kebanyakkan negara Islam jatuh dan dijajah kerana bobroknya pemikiran pemimpin dan kerana mereka meninggalkan hukum Allah. Satu talqis yang mudah dicapai oleh pemikiran kita.

Ketika Selesai...
Sambutan Ambang Kemerdekaan

Sudah menjadi amalan “mulia lagi berpahala” bagi negara kita, semuanya akan menunggu detik 12 malam untuk menyambut kemerdekaan. Maka sekoyong-koyongnya, anak muda kita yang “berjiwa besar” ini akan berkumpul bagaikan budak tadika yang baru belajar, membilang secara terbalik 10 hingga 1 kemudian terlolok terlalang bagaikan hysteria. Persoalan saya sahabat-sahabat, apakah unsur taqwa yang ada dan di isi dalam kemerdekaan negara kita yang jelas dimonopoli oleh satu pihak sahaja. Ini bukan kritikan tetapi suatu persoalan yang harus kita fikirkan bersama.

Apakah sambutan ambang merdeka kita ada nilai taqwa?? Rasanya sudah bagus mengenai pekeliling yang dikeluarkan bagi mengarahkan semua rumah Ibadah mengadakan majlis keagamaan masing-masing untuk sambut merdeka. Kalaulah saya malaikat, saya akan beri “pahala” di situ. Namun malam kemuncaknya, semua berkumpul dipadang, bercampur lelaki perempuan, melihat di pentas adanya artis perempuan dan lelaki yang tertonggeng2 buntutnya, apa lagi, anak muda kita pun terkinja-kinja melompat, orang tua pun sama juga, barangkali inilah caranya mereka menunjukkan rasa “taqwa” mereka. Adakah ini bentuk ketaqwaan ataupun bentuk syukur yang Allah akan terima. Hmm.. Inilah hakikatnya…
En Syah..Pegawai BPG yang mesra...
Kemerdekaan Tubuh di jajah Minda

Ya, kita dimerdekakan tubuh badaan kita serta benda maujud yang lain, tetapi kita masih dijajah minda. Sistem pemikiran kita masih sekular. Ini urusan dunia bukan urusan agama. Siapa yang ajar semua ini?? Kita masih dijajah. Segala urusan di dunia adalah urusan agama, politik, pendidikan,ekonomi, kahwin, jimaq, memasak, pelancongan, semuanya urusan agama. Kenapa kita menafikannya? Kita nafikan kerana bila ada agama, aka nada perkara yang boleh dibuat dan tidak boleh dibuat. Maka matlamat nafsu tidak akan tercapai. Mudah sahaja “smash” saya.

Sambutan hari kemerdekaan ke 49 dalam kenangan.

Pada tahun 2006, sambutan hari kemerdekaan ke 49 telah diadakan di Sarawak. Maka kami warga IPG dan SMK di Sarawak perlu menyertai skuad koir kebangsaan seramai 2500 orang. Mungkin ini pengalaman berguna buat saya, tak perlu komen lah. Banyak pengalaman manis dan pahit yang diperolehi. Buat penganjur Cuma satu saja saya nak kata. Adakan konsep taqwa dalam sambuta kemerdekaan dan ingat, solat itu kewajipan.


“Selamat menyambut Hari Kemedekaan dan semarakkan Ramadhan ”


:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 6 Sept

2 comments:

Niesa said...

salam.. saya ada pinjam pic anda untuk letak lam blog saya.. p saya dh link back kpd anda. tq

Nazmie Samarahan said...

wsalam..terima kasih atas makluman..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin