Wednesday, December 17, 2008

Akademi Fantasia Di Sekolah

Beberapa mata pelajaran bersifat akademik di sekolah rendah akan digugurkan dan digantikan subjek baru yang memberi penekanan terhadap latihan amali selaras dengan transformasi sistem pendidikan yang akan dilaksanakan mulai 2010.

Mata pelajaran baru yang akan diperkenalkan termasuk komunikasi dan subjek berteras kesenian, seperti drama serta tarian.

"Ia akan dimuktamadkan tidak lama lagi. Langkah memperkenalkan subjek baru bersifat praktikal ini bertujuan menilai kebolehan pelajar secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata".

"Ia bagi menyamaratakan peluang antara pelajar bandar dan luar bandar mencapai kecemerlangan lebih seimbang, selain memastikan pelajar seronok mengikuti pembelajaran serta tidak dibebani pelajaran tidak perlu," katanya kepada pemberita, semalam.

Jadi untuk para ibu-bapa bolehlah menyiapkan anak-anak anda untuk sessi saringan peringkat pertama Akademi Fantasia antara sekolah-sekolah rendah.

Mana-mana ibu-bapa yang telah mendaftar anak-anak mereka untuk sessi persekolahan darjah 1 tahun depan dinasihatkan supaya menunda kemasukan anak-anak daripada tahun depan kepada tahun 2010. ini adalah untuk memberi lebih peluang kepada anak-anak ini bersaing dari darjah 1.

Ibu-bapa juga tidak perlu risau sekiranya anak-anak anda "bodoh", "bangang", "buta huruf", "bebal" atau apa-apa yang sewaktu dengannya kerana mengikut sukatan pelajaran semi Akademi Fantasia ini, kebolehan pelajar dinilai secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata.

Maknanya jika anak-anak anda tidak lulus peperiksaan (0% / otak zero) mereka masih dianggap cerdik pandai dan juga berkebolehan sekiranya mereka handal dalam berlakon, menari atau apa-apa kebolehan lain atau "praktikal" (bodoh/bangang tak pe asal pandai berlakon/menari).

Mulai 2010 juga, para pelajar akan dipermudahkan lagi pembelajaran tanpa dibebani dengan "pelajaran tidak perlu"
Jika anak-anak tuan-puan atau tuan-puan sendiri merasakan ada beberapa mata pelajaran yang "tidak perlu dipelajari" (dalam sukatan matapelajaran sekolah rendah) maka tak payah belajar... jangan buang masa anak-anak anda.

Pihak kementerian pelajaran juga akan memastikan bahawa para pelajar akan berasa "seronok" dengan sukatan pembelajaran yang baru ini (mana la tak seronok kalau dah pi sekolah macam masuk Akademi Fantasi, tak payah belajar sangat mata pelajaran yang "tak perlu").

Luahan rasa pejuang agama…

::Dakwah Itu Perlu Hikmah::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Teratak Bonda 17 Disember 2008

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin