Sunday, June 14, 2009

Hilang sebutir Mutiara


Hari ini dunia Islam dikejutkan dengan pemergian seorang pendakwah dan aktivis serta penulis yang dikenali di seluruh dunia Islam, As-Syaikh Fathi Yakan. Beliau yang merupakan pengarang kitab Maza Ya’ni Intima’i Lil Islam (Kenapa Saya Menganut Islam) yang menjadi rujukan di dalam program-program usrah dan tamrin telah meninggalkan nama yang harum di dalam medan dakwah.

Sumber AFP menyatakan:
Pihak Jabhah telah menyatakan bahwa beliau telah wafat pada asar hari ini iaitu 4.45 petang. Jasadnya akan dipindahkan pada pagi Ahad dari Hospital otel deo (timur beirut) ke Tarablas di utara Lubnan.

Jenazah beliau akan disolatkan pada asar hari ahad 21 jamadul akhir 1430 hijrah di Masjid Tinal dan akan dikebumikan di perkubnran keluarga di Babur raml.

Latar belakang Fathi Yakan

Fathi Yakan dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam (cawangan ikwanul muslimin) sehinggalah pada tahun 1992.

Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Nahrul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.

Beliau telah banyak mengarang buku diantaranya maza ya’ni intiami lil Islam, al-Mutasiqituna fala toriq Da’wah, kaifu nadwu lil Islam dan lain-lain yang melebihi 35 buah buku. Beliau telah memantau laman web dakwah.net. Isteri beliau bernama mona yakan dan 4 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki.

2 comments:

♫Asyraf Mohd Nor™♫ said...

Saya terkejut dan hampa mendengarkan pemergian beliau sbg salah seorang Pejuang Islam yg sgt2 diharapkan dalam dunia politik yg pelbagai...itu lah ketetapan Allah, bila mana pertolongan dan kemenangan itu datang, PAStinya Allah mengembalikan seorg demi seorg di sisiNYA...

ingat akan peristiwa ketika kewafatan Rasulullah SAW, yg mana pada ketika itu Islam mencapai kemenangan dan Allah mencabut nyawa kekasih NYA!!!

Begitulah, pemimpin2 yg diharap2 kan selepas ini berkemungkinan akan pergi seorang demi seorang dan perlunya kita bersedia utk menghadapi situasi sebegini!!!

Wallahu'alam!!!

Nazmie Samarahan said...

Yang mana masih hidup perlu meningkatkan keilmuan diri..ulama takkan di sisi kita sepanjang masa..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin