Friday, November 13, 2009

Aku Muallim : Kisah Si Kentut*

(Seorang cikgu dan anak muridnya)

Suatu pagi yang indah di sekolah, ketika cikgu kakashi sedang mengajar. Tiba-tiba pagi itu dicemari oleh suatu bau yang sangat aneh. Ku biarkan sahaja bau itu berlalu pergi tanpa mengambil peduli. Namun.. emosi ku terganggu kembali kerana bau itu hadir lagi dengan watak KAMIKAZIe (yang sunggguh berani untuk mati). Perkh..bau macam bangkai!! ku cuba mengesan bau tersebut di segenap penjuru bilik darjah.

cikgu kakashi: sape yang kentut ni?

murid2: bukan saya yang kentut. (masing2 dengan penuh yakin)

ku cuba lagi menyoal dengan soalan yang sama, tapi kali ni dengan nada yang kersa sedikit. (dengan niat untuk menggerunkan mereka). Namun jawapannya juga sama seperti tadi. Ku mengesyakki seorang murid yang mencurigakan.. murid ni seorang yang berhati kering (seperti tiada perasaan dan sentiasa bermuka selamba) Beliau sangat mahir dan licik dalam ilmu TEMBERANG (kaki kencing..) sehingga mampu memperdaya siapa sahaja termasuk la cikgu-cikgu di sini. Ku mendapat ilham untuk memerangkap si kektut ni dengan jutsu tipu daya tahap beginer untuk mematahkan muslihat si kentut ni.

cikgu kakashi: ha! cikgu terlupa sesuatu nak bagi kamu.. (soalan ni tu tuju secara umum) cikgu janji nak bagi duit raya pada orang yang kentut ni, kerana dia tidak datang beraya ke rumah cikgu tempoh hari..

murid2: saya dah datang la cikgu! kami dapat RM* (masing2 memberikan jawapan yang sama kerana mereka semua memang datang pun.. kecuali saspek ni)

cikgu kakashi: cis! si kentut ni pun ngaku datang beraye gak, wah! nampaknya budak ni memang licik. Tiada siape pun kengkawannya yang perasan bahawa si kentut ni tidak datang ke rumah ku.. (kataku dalam hati) ku terpaksa menggunakan jutsu tertinggi ku peringkat ke-7 dalam ilmu ninja...

cikgu kakashi: Suhaimi (bukan nama sebenar) yang kentut ye? cikgu tahu..

suhaimi: tidak cikgu! bukan saya yang kentut..

cikgu kakashi: ye! cikgu tahu suhaimi yang kentut. xpe.. cikgu x marah.. awak x sengajakan? oleh kerana awak berani mengaku lepas ni cikgu bagi AISKRIM yang ada dalam peti sejuk tu. (ku cuba mengkambing hitamkan suhaimi) akhirnya...

si kentut: saya la yang kentut tadi cikgu! (dengan penuh yakin dan bersemangat sekali)

cikgu kakashi: Maaf.. Pintu TAUBAT telah tertutup!

* jutsu = jurus, istilah ni digunakan dalam ilmu ninja (dalam bahasa jepun)

MAAF KERANA MENGGUNAKAN AYAT YANG KURANG SOPAN..

Salinan asal di sini

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin