Wednesday, March 4, 2009

Ustaz Yusof..Mengalir air mata ku..

Assalamualaikum….

Badan tidak berapa sihat..minggu yang panjang dalam keadaan cuaca di Kota Samarahan masih tidak stabil.. Dalam menyelesaikan KKBI untuk semester ni..saya menerobos ke beberapa blog sahabat2.. Terjumpa link manusia antara manusia yang saya hormati..Ustaz Yusof Ahmad..Guru penasihat LPTTMM.. Yang kini bertugas di Majlis Agama..banyak kenangan dengan ustaz..Terus terang.. Mengalir airmata saya..4 tahun tak bersua muka dengan ust akibat kejauhan..Tiap kali cuti cuba untuk berjumpa..namun sentiasa ada halangan..Moga saya berpeluang..

Teringat lagi di kala saya masih memilih samada untuk ke sarawak atau teruskan pengajian di Maahad untuk mengambil STAM dan seterusnya meneruskan harapan ust untuk saya Mesir, saya ikut ust ke sesi Ceramahnya di Gurun..Banyak benda yang kami perbincangkan..walaupun di hujungnya saya berada di IPGM..namun banyak nasihat ustaz yang menjadi pegangan saya.. Bahkan, jika yang menyedari, hasil titipan seorang rakan yang pernah berkata, “gaya anta berceramah ana rasa banyak dipengaruhi oleh gaya Ustaz Shamsuri dan Ustaz Cup (ustaz Yusof)”.. W’alam..kerdil diri dibandingkan dengan mereka..

Membaca Blog Ustaz Yusof..adakalanya saya tertawa..ternyata gaya bahasa yang ditulis itu adalah gaya dia bercakap..penuh hikmah..peneuh ketegasan..penuh prinsip..namun berbudi bahasa.. saya tertarik dengan dua artikel dari ust..mgkin anda boleh membacanya…
-------------
Artikel 1

Kedah FM. 5.30 pm - 21/12/2008

Assalamualaikum....sahabat...

Pertemuan setengah jam di ruang udara KedahFM hari ini 21/12/2008, saya mengulas berkenaan isu Mertua. Insan yang sebenarnya punya jasa yang besar ini kekadang dilihat menjadi penghalang kepada kebahagiaan anak menantu.

Sebagai menantu, kita sepatutnya menghargai kehadiran ibu dan ayah mertua kita. Apa tidaknya..? Bukankah mereka yang menjadi sebab lahirnya suami yang kita cintai atau isteri yang kita sayangi.. Ketika kita menyayangi dan menghormati ayah dan ibu sendiri kenapa tidak kita berikan juga hak ini kepada ayah dan ibu mertua kita? Adalah sangat malang bila melihat dua insan yang sepatutnya diraikan seperti ibu dan ayah sendiri, tiba-tiba dipinggirkan.

Memang tidak kita nafikan terdapat sebilangan ibu atau ayah mertua yang tidak membantu menyelesaikan masalah yang berlaku antara suami isteri, sebaliknya campur tangan mereka lebih memburukkan keadaan. Akibat masing-masing kurang atau cetek ilmu agama, ditambah dengan ego sebagai orang tua yang lebih dulu makan garam, akhirnya mahligai bahagia yang dibina tersungkur menyembah bumi. Yang menjadi mangsa bukan sahaja kita yang menjadi suami dan isteri yang terpaksa berpisah, tetapi yang lebih perit adalah anak-anak yang tidak berdosa kehilangan kekuatan untuk mendepani cabaran hidup!

Fikir-fikirkan...

-----------------
Artikel 2

KedahFM 18/12/2008 - MEREKA BOLEH MENJADI MUSUH...

Assalamualaikum...

Hari ini, saya menggantikan tempat al-fadhil Ustaz Haji Aminuddin abdul Rahim yang telah menggantikan tempat saya sebelum ini. Hari ini saya bercakap tentang bagaimana sebahagian suami/isteri dan anak-anak kita boleh bertukar menjadi musuh.

Sahabat-sahabat yang dikasihi...
Ketika mereka yang mendirikan rumahtangga mengimpikan pasangan hidup yang sanggup bersama dalam susah dan senang..berkongsi suka dan duka...sanggup menghadapi segala bersama, berapa ramai yang kemudiannya kecewa bila pasangan hidupnya berubah....cinta beralih arah, khianat, berakhlak buruk dan sebagainya. Gejala nusyuz, syiqaq dan dharar menjadi igauan buruk dan mimpi ngeri yang menyeksa tangkai hati!

Ketika mereka yang dikurniakan cahayamata mengharapkan kelahiran orang baru dalam keluarga akan hanya menambah seri keluarga, lahirnya anak soleh penyejuk mata ayah dan bonda, berapa ramai yang kemudiannya kecewa bila anak yang diharap menjadi pembela orang tuanya di hari muka, rupanya petualang yang hanya tahu melukakan!...Malim Kundang! anak derhaka!

Dalam Surah At-Taghabun ayat 14 AllahSWT berfirman:

يا أيها الذين آمنوا إن من أزواجكم وأولادكم عدوا لكم فاحذروهم

Yang bermaksud : Wahai orang2 yang beriman; sesungguhnya ada di antara isteri2 kamu dan anak2 kamu yang menjadi musuh bagi kamu, oleh itu awaslah dan berwaspadalah terhadap mereka.

-------------------
- Boleh kunjungi blog Ustaz Yusof di sini…
-------------------

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 4 Mac 2009
Kota Samarahan

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin