Saturday, November 15, 2008

Bawa slip UPSR ke pusara

PAUH – Seorang murid Sekolah Rendah Kebangsaan Jelempok menunaikan impian arwah ibunya untuk memperoleh 5A dalam semua subjek pada Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), di sini.

Roshida Din, 44, meninggal dunia akibat jangkitan kuman pada paru-paru meninggalkan Massayu Amirah Abd Karim, 12, di saat anaknya itu hampir menduduki peperiksaan tersebut. Massayu ketika ditemui berkata, dia gembira bercampur sedih dengan keputusan cemerlang yang diperolehnya namun dia tetap bersyukur kerana semua ini berkat doa arwah ibunya sebelum meninggal dunia.

“Arwah emak berpesan walau bagaimana cara sekalipun, saya mesti memperoleh keputusan 5A dalam semua subjek dan mulai saat itu, saya bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya.

“Kenangan ini tidak dapat dilupakan dan perasaan sedih tetap ada kerana melihat rakan-rakan menunjukkan keputusan kepada ibu masing-masing tetapi sebaliknya saya ke tanah perkuburan untuk menunjukkan keputusan dan meluahkan segala-galanya di sini.

“Arwah sempat berpesan supaya buat elok-elok dan dapatkan 5A untuknya dan mulai saat itu, saya tanamkan amanah emak kuat-kuat dan berusaha mendapatkannya,” katanya.

Massayu berkata, walaupun umurnya masih muda untuk menghadapi semua ini, semangatnya tetap membara kerana masih mempunyai ayah dan nenek yang banyak memberi galakan dan sokongan kepadanya.

Malah, setiap kali pulang dari sekolah, dia akan singgah untuk menziarahi pusara ibunya.

Menurut anak kedua dari tiga beradik ini, arwah pernah menyuarakan hasrat untuk membuat kenduri jika dia mendapat keputusan cemerlang.

“Walau apa pun dugaan melanda, kita perlu tabah dan cuba tunaikan amanat dan harapan ibu bapa kerana mereka sememangnya menanti kejayaan kita,” katanya kepada Sinar Harian.

Massayu ditemui pada majlis penyampaian keputusan UPSR, pada majlis itu juga seorang dermawan, Jamil Ismail, 57, memberi sumbangan kepada murid yang mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR.
-------------------------------
- Buka link ini
- Tahniah kepada semua anak melayu Islam yang berjaya.. Moga dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara..

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 15 November 2008

1 comment:

Nazmie Samarahan said...

To Boolah..

Hargailah apa yang kita ada sekarang..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin